جمعه، 10 فروردین 1403

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد؛

افزایش موارد جدید ابتلا در برخی استان‌های مهمان‌پذیر

  • 23 فروردین 1399
  • 08:02
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
افزایش موارد جدید ابتلا در برخی استان‌های مهمان‌پذیر
سخنگوی وزارت بهداشت، از افزایش موارد جدید ابتلا در پنج تا هشت استان مهمان‌پذیر کشور خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، کیانوش جهانپور، بعد از ظهر جمعه در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، اظهار داشت: صاحبان صنایع و مدیرانی که جزو مشاغلی هستند که در مرحله اول جزو صنوف کم خطر و ضروری محسوب می‌شوند و باید به کار بازگردند حتماً پروتکل‌های خاص هر صنف را رعایت کنند.

وی افزود: هموطنان هر گونه تخطی از این پروتکل‌ها را می‌توانند از طریق سامانه «سجام» به اطلاع وزارت بهداشت و دستگاه‌های قضائی برسانند. از آنجایی که موضوع مربوط به سلامت عامه است، در موارد تخلف مورد پیگیری دادستان قرار می‌گیرد.

جهانپور تاکید کرد: همچنان باید محدودیت‌ها را جدی تلقی کنیم و مردم تمام نکات بهداشتی فردی و عمومی، محدودیت ترددها و سفرها و لغو هرگونه سفر غیر ضروری را جدی بگیرند.

وی افزود: متأسفانه ظرف ۲۴ ساعته گذشته باز هم شاهد افزایش موارد جدید ابتلا در پنج تا هشت استان مهمان‌پذیر بودیم که شامل استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و برخی استان‌های دیگر روند صعودی موارد ابتلاء را گزارش کرده‌اند.

جهانپور درباره نحوه و ضمانت اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، گفت: موضوع فاصله‌گذاری هوشمند به عنوان فاز سوم بسیج ملی مقابله با کرونا و گام دوم در حوزه مداخلات حاکمیتی است و متضمن برقراری و تداوم بسیاری از محدودیت‌های قبلی خواهد بود.

وی افزود: قاعدتاً مشاغلی هم که در گام اول به عنوان مشاغل کم‌ریسک و ضروری تلقی می‌شوند و بازگشت آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است، باید پروتکل‌هایی را رعایت کنند که در سایتی که اعلام کردم، بارگذاری شده است البته اصناف، واحدهای صنفی و صنعتی باید در سامانه‌ای که اعلام کردم نیز ثبت نام کنند تا ارزیابی‌های لازم انجام شود و به‌تدریج برای هریک از این صنوف مجوز بازگشت یا عدم مجوز بازگشت صادر می‌شود بنابراین در گام فاصله‌گذاری هوشمند با یک بازگشت تدریجی و مرحله‌ای مواجهیم و سرعت‌مان در این فاز به ارزیابی خطر و اتفاقاتی که از وضعیت بیماری هر روز ثبت خواهد شد، بستگی دارد و بر این اساس تصمیم‌گیری می‌شود.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره طرح ترافیک تهران، گفت: با توجه به اینکه دو سوم کارکنان دولت و برخی مشاغل ضروری و کم خطر از فردا در برخی استان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران تردد خواهند داشت، دغدغه اصلی در این هفته موضوع رفت و آمد کارکنان دولت بود. باید توجه کرد که استفاده از وسیله شخصی می‌تواند حجم ترافیک و ازدحام ناوگان حمل و نقل عمومی را کاهش دهد و عملاً به فاصله‌گذاری فیزیکی کمک کند. این موضوع دغدغه اصلی است که به نظر می‌رسد شهرداری تهران آن را لحاظ کرده است و ساعاتی که کارکنان رفت و آمد دارند، از طرح ترافیک مستثنی کرده است تا بتوانند با اتومبیل شخصی رفت و آمد کنند البته در ساعات دیگر موضوع دیگری است که گذاشتن طرح ترافیک شاید بتواند به کاهش رفت و آمدها و مراودات غیرضروری، کمک کند. این موضوع باید به‌صورت مستمر ارزیابی ریسک شود و اگر این روند تأثیرگذار باشد، ادامه می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند افزایشی مبتلایان برخی استان‌ها گفت: از ابتدا که این بیماری در کشور آغاز شد، همیشه بین هشت تا ۱۳ استان به صورت طغیان، خیز و نمودار صعودی داشتند که استان‌های دیگر ممکن بود با چنین موضوعی مواجه نباشند. متعاقب آن استان‌های دیگری اضافه شدند و این استان‌ها از حالت شیب صعودی ابتلاء خارج شدند. در نگاه ملی ما یک روند صعودی کند و حتی ثابت در روزهای اخیر داشته‌ایم اما استان به استان وضعیت متفاوت است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در هفته‌های اول استان‌هایی مانند قم، گیلان، مرکزی، بخش غربی استان اصفهان مانند کاشان و نطنز و استان تهران در فاز طغیان بودند که در هفته‌های بعد وضعیت این استان‌ها به سمت پایداری می‌رفت اما شاهد بودیم که استان مازندران، گلستان، سایر قسمت‌های استان اصفهان و یزد در حالت طغیان بودند. در هفته‌های اخیر هم شاهدیم که استان‌هایی مانند فارس، سیستان بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی درگیر شده‌اند بنابراین استان‌های مختلف در سه یا چهار فاز وارد این بیماری شدند. از نظر ملی تقریباً روند ثابتی داریم. در ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت اخیر هم استان‌های مسافرپذیر یا استان‌هایی که بازگشت مسافران نوروزی را داشتند مانند تهران، خراسان رضوی، فارس، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی طی چند روز اخیر روند افزایشی داشتند که قابل توجه است.

جهانپور درباره معیار درج علت فوت کرونایی‌ها، گفت: حتی قبل از اینکه معیار تشخیص موارد ابتلاء را به سمت تشخیص بالینی پزشک به اضافه سی تی اسکن ببریم، موضوع در اوایل اسفند ماه به‌طور رسمی از سوی معاونت درمان ابلاغ شد که علت فوت چه از طریق شرح حال، علائم و سی تی اسکن مشخص شده باشد گواهی فوت مبتنی بر ابتلاء به کووید -۱۹ صادر می‌شود و همچنان این کار صورت می‌گیرد و هم بر اساس تست آزمایشگاهی برای مواردی که تست‌شان قبل از فوت انجام شده و جواب آن آمده است، این کار انجام می‌شود.

وی افزود: گواهی فوت را پزشک در بیمارستان صادر و بیمارستان آن را مهر می‌کند بنابراین آنچه که پزشک در گواهی فوت با تشخیص علت فوت بیمار، بنویسد در تمام سامانه‌ها و از جمله در آمارهای ما ملاک خواهد بود. شاید نسبت موارد فوت به کل موارد ابتلاء در هفته‌های ابتدایی شناسایی بیماری اندکی بالاتر بود چراکه همه موارد تشخیص مبتلایان به تست PCR منوط شده بود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.