جمعه، 10 فروردین 1403

سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ از دقت و حساسیت بالای ٩٧ درصد برخوردار است

  • 17 فروردین 1399
  • 07:44
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ از دقت و حساسیت بالای ٩٧ درصد برخوردار است
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از رونمایی و بهره برداری از سامانه هوشمند تشخیص دقیق و حساس سی تی اسکن کرونا خبرداد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی سی تی اسکن ریه را یکی از روشهای تشخیصی مناسب در بیماری کرونا برشمرد که از حساسیت بالا برخوردار است و به تایید تشخیص بیماری کرونا کمک می کند.

 

به گفته وی در بیماران دارای علایم بالینی یا افرادی که با تشخیص و یا ظن بالینی کووید ۱۹ در بیمارستانها بستری می شوند از سی تی اسکن به عنوان یک روش تشخیصی مناسب استفاده می شود. اما گاهی اوقات تغییرات ریه می تواند گمراه کننده باشد و یا تغییرات ریوی در مراحل اولیه بیماری آنقدر اندک و خفیف باشد که مورد توجه قرار نگیرد.

 زالی با اشاره به ساخت سامانه هوشمند تشخیص دقیق و حساس سی تی اسکن کرونا گفت: این سامانه ماحصل یک پروژه مشترک دانش بنیان است که با مشارکت اساتید دانشگاه صنعتی شریف و رادیولوژیست های ۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور انجام شده است.

 

وی افزود: در این پروژه  با استفاده از هوش مصنوعی و نظریه یادگیری ژرف یا عمیق سعی شده است آموزش های لازم به ماشین باهوش مصنوعی داده شود تا میزان دقت آن دستگاه در زمینه تشخیص بیماری بالا رود.

 

فرمانده ستاد مقابله با کرونا این نرم افزار ایرانی را بسیار کارامد برشمرد که نسبت به نرم افزارهای موجود جهانی از اختصاصی بودن و درجه دقت و حساسیت بالاتری برخوردار است و تاکنون بالغ بر۱۰۰۰ نمونه سی تی اسکن به این هوش مصنوعی ارایه شده است.

 

زالی این نرم افزار ایرانی را بسیار ممتاز برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز با رونمایی این سامانه هوشمند از ظرفیت جدیدی  در زمینه تشخیص بیماری کرونا برخوردار شدیم.

 

وی با اشاره به ویژگی های ممتاز این نرم افزار تشخیصی سی تی اسکن کرونا اظهار داشت: از ویژگی های جدید این نرم افزار که مختص مدل ایرانی است می توان به امکان اندازه گیری دقیق حجم درگیری ریه اشاره کرد. همچنین این قابلیت را دارد که در طول زمان بستری بیمار در بیمارستان که وضعیت بالینی بیما روزانه رصد می شود می توان تغییرات اندک بافت ریه را در سی تی اسکن تشخیص داد و براساس آن تصمیم گیری کرد.

 

به گفته  زالی با استفاده از این نرم افزار و تکنیک تله مدیسین یا پزشکی از راه دور درصورت عدم دسترسی به متخصص ریه و رادیولوژی می توان سی تی اسکن بیمار را تحلیل کرد و این از دیگر مزایای سامانه مذکور است.

 

فرمانده ستاد مقابله با کرونا یادآور شد: این نرم افزار به راحتی و با دقت کامل اطلاعات کافی در باره سی تی اسکن بیمار و تشخیص کرونا ارایه می دهد وهمچنین مشخص می کند که با چه حجمی از تغییرات ریوی روبرو هستیم و این تغییرات در چه مرحله ای قرار دارند.

دکتر زالی خاطرنشان کرد: با استفاده از این سامانه هوشمند ضمن این که می توانیم تشخیص را فراهم کنیم، امکان پیشگویی و پیش بینی وضعیت بالینی بیمار نیز فراهم می شود.

وی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد:میزان دقت این نرم افزار هوشمند ایرانی بالای ۹۷ درصد است و نسبت به مدلهای جهانی از میزان حساسیت و اختصاصی بودن بالاتری برخوردار است.

انتهای پیام/

برچسب ها : کرونا
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.