پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تخریب سیکل درمانی، سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد

 تخریب سیکل درمانی، سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد
ظفرقندی با تاکید براینکه داروسازی حلقه اصلی سیکل درمانی است، گفت: اگر این سیکل تخریب شود؛ به سلامت مردم آسیب جدی می‌زند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بین تعداد کثیری از داروسازان معترض به رای دیوان عدالت مبنی بر حذف حق فنی که در سازمان نظام پزشکی روز شنبه 19 بهمن تجمع کرده بودند  درباره زنجیره‌ای شدن داروخانه‌ها اظهار کرد: داروسازی به عنوان یک حلقه اصلی و شاخه مهم سیکل درمانی محسوب می‌شود اما اگر این سیکل درمان مورد تخریب قرار بگیرد؛ به سلامت مردم آسیب جدی می‌زند.

وی افزود: ما باید مانع تخریب سیکل درمانی و صدمات پی در پی آن به مردم شویم ، همچین مراقب شأن و حیثیت جامعه داروسازان باید باشیم.

ظفر قندی تاکید کرد: در این راس باید انسجامی میان همکاران داروساز با نظام پزشکی باشد تا هر گونه تخلف در تجویز دارو، سریعا مورد بررسی و پیگرد قانونی قرار بگیرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها و‌شاخه‌های علمی در سازمان نظام پزشکی همین دارو سازیاست و طبیعی است که وقتی نسخه‌ای تجویز شود و در جهت توزیع، اجرا، تداخل دارویی، کارشناسی علمی نشود؛ حتما آسیبی به مردم وارد خواهد کرد.
 تعرفه ها  باید متناسب با تورم محاسبه شود

وی افزود: البته بحث صنفی و مالی، چرخه اقتصاد هم از مباحث مهم تلقی می شود زیرا اگر چرخه به خوبی عمل نکند باز هم آسیب به سلامت مردم وارد خواهد کرد. اگر تمام تعرفه ها فیریز و قطع شوند چگونه می توان خدمات درمانی را در حوزه پزشکی در اختیار مردم قرار دهیم؟

ظفرقندی گفت: طبیعی است اگر متناسب با تورم و شرایط اقتصادی تعرفه ها و هزینه ها حساب نشوند ، حتما دچار کاهش کیفیت در بیمارستان ها و تجهیزات پزشکی می شویم .

وی بیان کرد: تخفیف و کاهش علم نه تنها در داروسازی بلکه به تمام حرفه های پزشکی می تواند آسیب و تعارض وارد کند. این تخفیف به شدت با سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی تعارض دارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: مواردی که باید به آن حتما توجه زیادی شود تا بتوان جلوی این اتفاقات را گرفت، انسجام و حضور مداوم تمام همکاران، دادن آگاهی ها لازم، روشن بودن محتوا است؛ همچنین باید تمام مسیرها قانونی زیر نظر نظارت وزارت بهداشت طی شود.

وی در پایان گفت: این مسیر را باید با جدیت تمام و پشتکار، کمک وزارت بهداشت ‌ادامه داد، این را هم بدانید که ما همیشه در کنار جامعه پزشکی و همکاران داروساز هستیم.
نیازی به کد‌های دارویی نیست

در ادامه محمد جهانگیری، معاون نظارت بر برنامه ریزی نظام پزشکی درباره کد‌های دارویی اظهار کرد: دبیر شورای عالی بیمه هم این درخواست را داشته است که بررسی‌های فعلی کتاب‌ها را متوقف کرده تا موضوع پیش آمده در خصوص داروسازان و داروسازی مشخص شود.

او گفت: ما با جلسات مکرری که با همکاران داروساز داشتیم درمورد اضافه شدن کد‌های دارویی به کتاب صحبت کرده ایم.

وی  تصریح کرد: طبق مطالعات و بررسی‌ها مشخص شد نیازی به کد‌ها دارویی نیست، زیرا این استاندار‌های بین المللی است که خدمات دارویی را به رسمیت شناخته نه این که افراد ناآگاه آن را تشخیص دهند.

جهانگیری تاکید کرد: این که ما در چه حوزه عمل می‌کنیم باید مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا خط قرمز نظام پزشکی است.

وی  گفت: درواقع موضوع اصلی این است که ما با جان مردم سر و کار داریم و اگر دیوان عالی رسما مسئولیت عوارض این تصمیمات را بپذیرد، به ما اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه بیش از ۱۰ هزار داروخانه کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شوند، گفت: این آرامش امروزی را مدیون داروسازان کشور هستیم، زیرا در شرایط جنگ اقتصادی سال گذشته و بالا رفتن تورم؛ اصلا تعرفه‌های داروسازی را افزایش ندادند.

انتهای پیام/

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.