ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

پرداخت علی الحساب ۸۰ درصد حقوق پزشکان و ماماهای روستایی

پرداخت علی الحساب ۸۰ درصد حقوق پزشکان و ماماهای روستایی

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که این سازمان به صورت علی الحساب ۸۰ درصد حقوق پزشکان و ماماهای طرف قرارداد روستایی را برای ۱۰ ماه سال جاری پرداخت کرده است.

 

به گزارش سازمان بیمه سلامت،  محمدرضا میرزایی درباره پرداختی‌های این سازمان برای پزشکان خانواده بیان کرد: برنامه پزشکی خانواده روستایی، عشایری و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیتی بالغ بر ۲۸ میلیون نفر را تحت پوشش دارد که این جمعیت در ۴ هزار مرکز جامع سلامت روستایی با حضور ۶ هزار و ۷۰۰ پزشک و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر ماما به همراه سایر اعضا تیم سلامت خدمات بهداشتی، درمانی و پیشگیری سطح یک را در روستاها ارائه می‌دهند.

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت افزود: این بسته شامل ۱۲ خدمت بوده و در بحث برنامه طرح تحول سلامت خدمات روستایی کامل شد.  سالانه حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون نفر توسط پزشکان خانواده روستایی در۴ هزار مرکز ویزیت می‌شوند.  همچنین حدود ۸ میلیون ویزیت مامایی و بیش از ۵ میلیون ویزیت توسط دندان پزشکان در روستاها انجام می‌شود و روستاییان برای دریافت خدمات سطح یک کمتر به شهرها مراجعه می‌کنند.

وی اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت در سال گذشته برای خدمات سطح یک، دو و سه برای هر نفر معادل ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرد و این درحالی است که  این میزان در سایر صندوق‌ها برای هر نفر حدود ۵۰۰ هزار تومان است.  ضمن اینکه بیمه سلامت با وجود برخی چالش‌ها، پرداختی‌های پزشک خانواده روستایی را در اولویت اول خود قرار داده است.

میرزایی گفت: بدون شک در هفته‌های آینده به دنبال تخصیص بودجه سازمان بیمه سلامت از سوی سازمان برنامه و بودجه، پرداختی‌های بیشتری برای پزشکان و ماماهای روستایی انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز پیش از این درباره برنامه پزشکی خانواده گفته بود: نقش پزشک خانواده و نظام ارجاع در نظام سلامت بسیار مهم است. برنامه پزشکی خانواده محصول مشترک وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت است که با قوت باید ادامه و توسعه یابد.

برنامه پزشکی خانواده از سال آخر دوره وزارت مسعود پزشکیان یعنی سال ۸۳ اجرا شد. در ابتدا تنها اجرای پزشکی خانواده روستایی مورد نظر بود و تا امروز تقریبا این برنامه در سراسر روستاهای کشور و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت اجرایی شده است.

بر اساس این طرح، پزشک خانواده مسئول مراقبت از سلامت و پیگیری وضعیت درمانی جمعیت مشخصی است. پزشک خانواده همراه با تیم خود، برای افراد تحت پوشش، پرونده سلامت تشکیل می‌دهد و تمام اطلاعات سلامت افراد از زمان تولد تا مرگ در پرونده الکترونیک ثبت می‌شود. در این شرایط اگر بیمار بدون مراجعه به پزشک خانواده، به پزشک متخصص مراجعه کند، هزینه‌های درمان را باید خودش پرداخت کند. یعنی افراد فقط در صورت مراجعه به پزشک خانواده و ارجاع او می‌توانند به متخصص یا فوق تخصص مراجعه کنند.

در ابتدا این طرح از استان‌های شمالی شروع و از سال ۸۹ به طور متمرکز در روستاهای استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری اجرا شد و بعد به سایر مناطق روستایی هم رسید.

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت منعقد شده، ۵۰ درصد هزینه‌های برنامه پزشکی خانواده روستایی بر عهده وزارت بهداشت و ۵۰ درصد دیگر بر عهده سازمان بیمه سلامت است. این در حالی است که برخی از افراد فعال در برنامه پزشکی خانواده روستایی در ماه‌های اخیر گلایه‌هایی در زمینه عدم پرداخت به موقع مطالبات مطرح کرده‌اند.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.