پنجشنبه، 9 فروردین 1403

کمبودی در انسولین قلمی وجود ندارد

کمبودی در انسولین قلمی وجود ندارد

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: کمبودی در انسولین قلمی وجود ندارد و این دارو در داروخانه‌های منتخب سراسر کشور به بیماران مبتلا به دیابت توزیع می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا؛ دکتر کیانوش جهانپور درباره موارد مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر کمبود انسولین قلمی بیان کرد: با توجه به تفاوت قیمت انسولین قلمی بین ایران و کشورهای همسایه و رشد قیمت آن در سال‌های اخیر، شامل توزیع کنترل شده و مدیریت شده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: انسولین قلمی حتی بیش از نیاز دو تا سه ماه کشور تامین و دپو استراتژیک شده و به صورت کنترل شده در ۴ تا ۵ هزار داروخانه منتخب در سراسر کشور توزیع می‌شود. فهرست این داروخانه‌های منتخب قبلا منتشر شده و افراد برای آگاهی از داروخانه‌هایی که انسولین قلمی دارند، می‌توانند با شماره تلفن ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: اگر اطلاعات افراد در سازمان‌های بیمه گر خود مبنی بر ابتلا به دیابت ثبت شده باشد، می‌توانند بر حسب نیاز، انسولین قلمی را دریافت کنند. بنابراین دغدغه‌ای برای تامین و توزیع انسولین قلمی وجود ندارد و اگر افراد نتوانستند این دارو را در داروخانه‌ای که مراجعه کردند دریافت کنند، می‌توانند با شماره تلفن ۱۹۰ که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگو است، تماس بگیرند و از مکان داروخانه‌ای که این دارو را دارد آگاه شده و داروی خود را دریافت کنند.

جهانپور افزود: از طرفی فروش آزاد انسولین قلمی یا بیش از نیاز افراد یا فروش به افرادی که اسامی آنها در سامانه به عنوان بیمار مبتلا به دیابت ثبت نشده باشد، مقدور نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: از طرف دیگر، تولید داخلی انسولین قلمی در دستور کار قرار گرفته و در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ امیدواریم که تولید دو برند انسولین قلمی در کشور انجام شود.

به گزارش ایرنا، غلام حسین مهرعلیان مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز پیش از این در همین رابطه گفته بود: بیماران هیچ نگرانی بابت تامین انسولین قلمی مورد نیاز خود نداشته باشند، زیرا به اندازه کافی تامین و توزیع شده است. انسولین به تناسب میزان مصرف از ابتدای فروردین تا آبان سال جاری توزیع شده است. حتی در آبان ماه برای جلوگیری از ایجاد کمبود، میزان بیشتری به نسبت ماه‌های گذشته به بازار دارویی عرضه شده است تا نیاز بازار را پوشش دهد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.