پنجشنبه، 9 فروردین 1403

واکنش اعضای جامعه پزشکی به هاریسون سوزی ادامه دارد

واکنش اعضای جامعه پزشکی به هاریسون سوزی ادامه دارد
برخی از اعضای شورای عالی و مجمع عمومی نظام پزشکی خواستار پیگیری جدی شکایت سازمان نظام پزشکی در خصوص آتش زدن یکی از قدیمی‌ترین کتب ماخذ پزشکی در دنیا شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در متن نامه دکتر بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی آمده است:

ریاست محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام

 با توجه به تشویش اذهان عمومی و جریحه دار شدن احساسات جامعه پزشکی متعاقب عمل شنیع و جاهلانه اتش زدن یکی از معتبرترین کتب  رفرنس علم پزشکی توسط یک فرد به اصطلاح روحانی، لازم دیدم مطالبی بشرح ذیل به سمع و نظر جنایعالی رسانده و خواستار پیگیری موضوع اهانت از طریق مراجع قانونی و ذیصلاح تا حصول نتیجه مطلوب، میباشم.
اول اینکه:هیچ شکی نیست که دانش پزشکی و دندانپزشکی و اصولا هر دانش دیگری  جهت شکوفایی نیاز به نقد و شک به یافته های موجود دارند.
خود مولفان کتاب هاریسون هر چند سال ویرایش جدیدی از این کتاب را منتشر میکنند که بسیاری از مطالب ان با ویراست قبلی متفاوت میباشد
از طرف دیگر توجه به طب سنتی و پیدا کردن نکات مفیدی از بطن ان هم یکی از روشهای پیشرفته علم نوین هست که به رویکردی جهانی تبدیل شده است.کما اینکه در سال ۲۰۱۶ جایزه نوبل پزشکی به طب سنتی چین اختصاص یافت.
دوم اینکه: انچه به عنوان طب سنتی ایران زمین میشناسیم ماحصل دانش ملل  و تمدنهای مختلف از جمله یونان مصر چین هند و ایران باستان بوده و پیشگامان طب سنتی ایرانی اسلامی ما هرگز به روشهای منزجرانه و سلبی نظیر کتابسوزی روی نیاوردند.بر عکس موج ترجمه علوم مختلف از جمله طب باعث رونق دانش مسلمین و به طبع ان دانش بشری بود که کتاب شریف قانون که بارها مورد استناد و ارجاع دانشمندان بزرگ غرب نظیر جالینوس قرار گرفت ' ماحصل ان است.
سوم اینکه: در بسیاری از کتب طب سنتی نیز اشتباهات فاحشی وجود دارد
ریاست محترم اگر پیشینیان  ما نیز همچون این به اصطلاح روحانی پدر طب سنتی و اسلامی هر کتابی را که به ذم خود دارای اشکال میدانستند ، میسوزاندند امروز ه چیزی از طب سنتی در اختیار ما نبود
در خاتمه بار دیگر برای صیانت از حریم دانش پزشکی ایران زمین چه نوین و  یاسنتی که جایگاهی بس ویژه و شهرتی عالمگیر نزد جهانیان دارد ، از جنابعالی خواستار اقدامات مبذول و پیگیری و پیشگیری از حدوث رفتارهای مشابه از طریق مراجع قانونی و ذیصلاح را دارم.
دکتر بهنام عباسیان عضو شورای  عالی سازمان نظام پزشکی

 

************************************

دکتر غریبانی عضو مجمع عمومی نظام پزشکی کشور نیز خواستار برخورد جدی با آتش زدن هاریسون یکی از کتب مرجع پزشکی شده است که متن نامه وی نیز در ذیل آمده است

جناب آقای دکتر ظفرقندی، رییس کل محترم سازمان نظام پزشکی

جناب آقای دکتر معین، رییس محترم شورایعالی نظام پزشکی

سلام علیکم

اقدام شنیع و دور از اخلاقِ شیاد معروف عباس تبریزیان (که دارای سوابق سوء رفتاری و عدم تعادل روانی است) در آتش زدن یک اثر فاخر علمی و مرجع پزشکی جهانی یاداور تاریخ منحط و تحجر گرایی در قرون قبل بود و تکرار رفتار اسلاف بی ریشه خود در آتش انداختن به کتابخانه اسکندریه را در ذهن ها متبادر ساخت.
این اقدام از آن جهت مهم است که مع الاسف در سکوت و عدم توانایی نهادهای دیگر در جلوگیری از چنین اقدامات ضد فرهنگی و ضد علمی بیم گسترش و اشاعه تحجر نوین توسط پیروان این شیخ دروغین و شیادان و کاسبان آنان می رود.
شکی نیست که امروز گسترش ابعاد سلامت در تمام حوزه ها از شهرها تا روستاها در سایه تلاش و زحمات مردان بزرگ و دانشمندان علم پزشکی نوین روی داده است و عدم موضعگیری و اقدام جدی ، پایمال شدن این تلاش ها و جهاد علمی بزرگانمان در دهه های قبل تا کنون را به همراه خواهد داشت.
مجدانه خواهشمند است با اعلام جرم و شکایت رسمی از مجرای عالی ترین مقام قضایی کشور و با ارائه استدلال علمی،اخلاقی و قانونی به نمایندگی از جامعه بزرگ پزشکی ایران در برابر کاسبکاری و شیادیسم نوین در هر قالبی و لو لباس مقدس دین بایستید که قطعا همه همکاران در سراسر کشور همراه و همگام شما در این اقدام خواهند بود.

با تشکر
دکتر مجید غریبانی
عضو مجمع عمومی نظام پزشکی کشور

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.