جمعه، 10 فروردین 1403

آخرین وضعیت شناسایی هویت جانباختگان هواپیمای اوکراینی اعلام شد

اخذ نمونه ژنتیک از قربانیان هواپیمای اوکراینی/ فعلا هویتی شناسایی نشده است

اخذ نمونه ژنتیک از قربانیان هواپیمای اوکراینی/ فعلا هویتی شناسایی نشده است
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد : از تمامی قربانیان هواپیمای اوکراینی نمونه ژنتیک اخذ شده اما با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند تشخیص هویت تاکنون هیچ یک از این جانباختگان شناسایی نشده‌اند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از "ایسنا"، مهدی فروزش  درباره آخرین وضعیت اقدامات پزشکی قانونی برای شناسایی هویت قربانیان هواپیمای اوکراینی گفت:  طبق آمارهای ما تاکنون حدود ۱۳۰ خانواده برای اخذ نمونه به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد از برخی خانواده‌ها که چند نفر از اعضای خانواده‌شان را در هواپیما از دست دادند، یک نمونه اخذ شده است، با این وجود همچنان تعدادی از خانواده‌ها برای اخذ نمونه‌ژنتیک مراجعه‌ نکرده‌اند.

وی درباره چرایی عدم مراجعه خانواده‌ها به پزشکی قانونی افزود:‌ برخی از خانواده‌ها در خارج از کشور هستند، مثلا با خانواده‌ای خود من صحبت کردم و گفتند که همسر و فرزند مرحوم از طریق امارات به کانادا رفته‌ بودند و حالا باید برای نمونه دوباره به ایران بازگردند که این امر کمی زمان‌بر است.

فروزش در مورد مسافران غیرایرانی این پرواز و اقدامات انجام شده برای تشخیص هویتشان نیز به ایسنا گفت:‌در این خصوص نیز هماهنگی‌هایی با نیروی انتظامی انجام شده تا از طریق اینترپل نمونه‌های ژنتیکی را دریافت کنند، علاوه بر آن ساعاتی پیش تیمی از مجموعه تشخیص هویت پلیس اوکراین نیز به ایران آمده‌اند و بنا شد تا آنها در شناسایی هویت قربانیان اوکراینی که ۹ خدمه پرواز و دو مسافر بودند، همکاری کنند، این تیم اعلام کرد که اطلاعات ژنتیک برخی از افراد حاضر در هواپیما را دارند و بنا شد تا آنها را در اختیار ما قرار دهند و اقدامات مربوط به شناسایی هویت انجام شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران همچنین در مورد شناسایی هویت دیگر جانباختگان این هواپیما نیز اظهارکرد:‌چهار نفر شهروند سوئد، دو نفر شهروند کانادایی - ایرانی و ۱۲ نفر نیز شهروند افغانستان بودند که اقدامات برای تشکیل پروفایل DNA این افراد نیز در حال انجام است.  از میان شهروندان افغانستانی نیز خانواده سه تن از آنان که در ایران بودند برای دریافت نمونه مراجعه کرده است.

فروزش درباره زمان تشخیص هویت جانباختگان نیز بیان کرد: فرآینده تشخیص هویت امری زمان بر است و با توجه به اینکه دقت کار برای ما بسیار مهم است، ممکن است بین ۱۰ تا ۱۴ روز این فرآیند طول بکشد، البته ممکن است برخی از قربانیان نیز زودتر شناسایی شوند که اقدامات لازم در مورد این افراد با هماهنگی مقام قضایی انجام خواهدشد.

وی درباره اینکه آیا تاکنون هویت فردی از جانباختگان تایید شده یا خیر؟  خاطرنشان کرد:‌ تا کنون هویت هیچ یک از قربانیان این هواپیما شناسایی نشده است، اما نمونه‌های ژنتیک از تمامی جانباختگان اخذ شده است.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران متخصصان و کارشناسان پزشکی قانونی در شیفت‌های ۲۴ ساعته در حال انجام اقدامات لازم برای شناسایی و تشخیص هویت قربانیان هستند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.