جمعه، 31 فروردین 1403

ابداع بانداژی که از خونریزی جلوگیری و خون را لخته می‌کند

ابداع بانداژی که از خونریزی جلوگیری و خون را لخته می‌کند
محققان موسسه تحقیقاتی ETH زوریخ در سوئیس و دانشگاه «ملی سنگاپور» سرگرم تهیه پوشش‌های فوق آب‌گریز (دفع مایع) برای تجهیزات پزشکی مانند کاتترها بودند؛ این پوشش‌های آب گریز باعث می‌شود خون یا مایعات دیگر به وسایل پزشکی نچسبد. محققان به طور غیر منتظره متوجه شدند یکی از پوشش‌هایی که ابداع کرده‌اند به لخته شدن خون کمک می‌کند

به گزارش پایگاه اینترنتی نیو اطلس، مشکلی که در اکثر بانداژها وجود دارد این است که آنها به زخم می‌چسبند و زمانی که از روی زخم برداشته می‌شوند موجب باز شدن زخم و خونریزی مجدد می‌شوند. اکنون محققان بانداژ جدیدی ابداع کرده‌اند که به زخم نمی‌چسبد اما به متوقف کردن خونریزی کمک می‌کند. 

مواد مورد استفاده در ساخت این بانداژ تقریبا به صورت تصادفی ابداع شد. 

محققان موسسه تحقیقاتی ETH زوریخ در سوئیس و دانشگاه «ملی سنگاپور» سرگرم تهیه پوشش‌های فوق آب‌گریز (دفع مایع) برای تجهیزات پزشکی مانند کاتترها بودند؛ این پوشش‌های آب گریز باعث می‌شود خون یا مایعات دیگر به وسایل پزشکی نچسبد. محققان به طور غیر منتظره متوجه شدند یکی از پوشش‌هایی که ابداع کرده‌اند به لخته شدن خون کمک می‌کند. این پوشش از نانوالیاف سیلیکون و کربن تشکیل شده است و برای استفاده در بانداژ بر روی گاز پنبه‌ای معمولی قرار می‌گیرد. این ماده در طی چند دقیقه تماس باعث جلوگیری از خونریزی و لخته شدن خون می‌شود. مکانیسم این بانداژ در لخته کردن خون هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما محققان گمان می‌کنند که نانوالیاف کربن در این مکانیسم دخالت دارند.

از دیگر امتیازهای این ماده این است که خواص ضد باکتریایی نیز دارد و باکتری‌ها نمی‌توانند به سطح آن بچسبند. در حالی که نمونه اولیه این بانداژ با موفقیت بر موش‌ها آزمایش شده‌اند اما محققان می‌گویند لازم است این فناوری قبل از اینکه روی انسان‌ها آزمایش شوند بیشتر توسعه داده شود. در نهایت این بانداژ تفاوت زیادی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی ایجاد می‌کند.

مقاله‌ای در زمینه این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.