پنجشنبه، 9 فروردین 1403

توصیه‌های سالم برای طرفداران لاغری در سال ۲۰۲۰

توصیه‌های سالم برای طرفداران لاغری در سال ۲۰۲۰

اغراق‌آمیز نخواهد بود اگر بگوئیم بسیاری از افراد در سال جدید میلادی به دنبال لاغر شدن و لاغر ماندن هستند.


به گزارش دیلی‌میل؛ هرچند اضافه وزن و چاقی مهمترین علت ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، سرطان، سنگ کیسه صفرا، سکته مغزی و ... است، اما به گفته متخصصان تغذیه، قرار نیست شما برای کاهش وزن، سراغ رژیم‌های غذایی و تمرین‌های بدنی سخت بروید.
دکتر جسیکا سپل؛ متخصص تغذیه در سیدنی استرالیا با شروع سال جدید میلادی پیشنهادهای سالمی را برای کاهش وزن موثر در وبلاگ خود آورده است. او تاکید می‌کند که برای کاهش وزن و لاغری شما نیاز به شمارش تعداد کالری و کربوهیدارت مصرفی ندارید. فقط باید سالم غذا بخورید و تمام ریزمغذی‌ها را در طول روز به بدن‌تان برسانید.
از وعده‌های غذایی اصلی اجتناب نکنید. پرش از این وعده‌ها نه تنها لاغرتان نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود دچار گرسنگی سلولی شده و دفعه بعد مقادیر بیشتری غذا مصرف کنید. منظم غذا بخورید و تمام گروه‌های غذایی شامل کربوهیدارت‌های پیچیده، پروتئین، چربی و فیبر را در رژیم‌تان بگنجانید.

غذا را حتما در خانه طبخ کنید. در بسیاری از کشورهای اروپایی، مردم برای جلوگیری از افزایش وزن، غذاهای خانگی را جایگزین رفتن به رستوران ها کرده‌اند. جالب است بدانید که تنها ۵ درصد از بودجه سالانه هر لهستانی، صرف غذا خوردن در بیرون از خانه می‌شود.
با بدن خود رابطه سالمی داشته باشید. حتما سراغ تمرین یوگا بروید چون با این ورزش می‌توانید به بدن تان گوش بدهید. این کار به شما کمک می‌کند.
انتخاب‌های سالم غذایی داشته باشید. تا می‌توانید آب بنوشید. هیدراته ماندن به شما در رفع گرسنگی و جلوگیری از انتخاب‌های غلط غذایی کمک می‌کند.
با قندهای پنهان خداحافظی کنید. این قندها در ۷۰ درصد از بسته‌بندی‌های غذایی وجود دارند و باعث افزایش سایز کمر می‌شوند. روزانه بیش از ۶ قاشق چای‌خوری قند و شکر مصرف نکنید.

کدام غذاها ریه سیگاری‌ها را پاک می‌کنند؟

افرادی که مرتب سیگار می‌کشند و قادر به ترک آن نیستند و کسانی که در معرض دود سیگار قرار دارند، نباید پاکسازی ریه‌ها از سموم را با استفاده از مواد غذایی فراموش کنند.
به گزارش فیتنس مگ (Fitsmag)؛ مصرف برخی غذاها برای پاکسازی ریه ها از سموم نه تنها به افراد سیگاری توصیه می‌شود، بلکه برای کسانی که مدام در هوای آلوده تنفس می‌کنند یا به آسم مبتلا هستند نیز مفید است.
چای سبز یکی از این گزینه‌های غذایی است. این نوع چای حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک می‌کند. عملکرد ریه در افرادی که حداقل دو بار در روز چای سبز می‌نوشند، بسیار بهتر است.
گریپ فروت سرشار از ویتامین C است. این ویتامین از بروز عفونت در ریه‌ها جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی را کاهش می‌دهد. مصرف آب هویج نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه ارتباط دارد؛ آنهم به دلیل وجود کاروتن و لوتئین موجود در این سبزی. مصرف هویج باعث کاهش التهاب در ریه ها می‌شود و سرفه‌های طولانی‌مدت را کاهش می‌دهد.
زنجبیل فقط یک نوع چاشنی نیست. این گیاه سرشار از پتاسیم، منیزیم، بتاکاروتن و روی است و مصرف آن به پاکسازی ریه در مبتلایان به آسم و افراد سیگاری کمک می‌کند. همچنین عصاره‌های خاصی از زنجبیل، سلول‌های سرطانی ریه را از بین می‌برد. اسید الاژیک موجود در انار نیز یک ماده شیمیایی مفید با خواص آنتی‌اکسیدانی است که خونرسانی به تومورهای سرطانی در ریه ها را محدود می‌کند.

کاهش تستوسترون و علائمی که مردان جدی نمی‌گیرند

از سن ۴۰ سالگی به بعد، مردان هر سال کاهش مداوم و تدریجی هورمون تستوسترون را تجربه می‌کنند.
به گزارش فوکوس آنلاین (Focus Online)؛ افت این هورمون کاملا طبیعی است و بسیاری از افراد متوجه علائم آن نمی‌شوند، آن را جدی نمی گیرند و یا هیچ وقت به پزشک مراجعه نمی‌کنند.
مطالعات متعددی نشان داده‌اند که پایین آمدن سطح این هورمون مردانه با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، تصلب شرایین و سندرم متابولیک همراه است. کاهش تولید اسپرم، اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی، کاهش توده عضلانی، افزایش چربی شکمی، کاهش تراکم استخوان، خستگی، افسردگی و گرگرفتگی از علائم دیگر کمبود تستوسترون هستند.
جبران کمبود تستوسترون بسیار ساده است. هورمون درمانی جایگزین و یا درمان با تستوسترون تزریقی یا خوراکی نیز از سوی پزشکان پیشنهاد می‌شود. سایر روشهای جایگزین به افزایش سطح تستوسترون کمک می‌کند:
- وزن را در محدوده سالم نگه دارید چون مردان دارای اضافه وزن احتمالاً تستوسترون کمتری دارند.
- به طور منظم ورزش کنید. ورزش با وزنه را فراموش نکنید. هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. مکمل‌های ویتامین D را امتحان کنید. دریافت حدود ۳ هزار و ۳۰۰ واحد ویتامین D در روز باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود.
- از قهوه لذت ببرید. کافئین می‌تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد.
- زینک بخورید. کمبود زینک در مردان با کمبود تستوسترون همراه است.

آیا باید نگران آکریلامید موجود در قهوه باشیم؟

قهوه اگرچه یک نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است و مزایای بیشماری برای سلامت دارد، اما حاوی مقادیر کمی از ترکیبی به نام آکریلامید است.
به گزارش نچرال نیوز؛ آکریلامید یک ماده شیمیایی بی‌بو است که در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز، تولید پارچه و لوازم آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پخت مواد غذایی نشاسته‌ای در دمای بالا نیز این ترکیب تولید می‌شود. آکریلامید در غلات صبحانه، سیب‌زمینی سرخ‌شده و حتی چیپس سیب‌زمینی نیز یافت می‌شود.
دانه‌های قهوه تفت داده شده نیز مقادیر کمی آکریلامید دارند. میزان آکریلامید موجود در قهوه به میزان تفت دادن و برشتگی دانه های قهوه بستگی دارد. قهوه فوری بیشترین میزان آکریلامید را دارد. این نکته ثابت شده که مقادیر بیش از حد آکریلامید باعث آسیب به سیستم عصبی، ضعف عضلانی، اختلال تولید مثل و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود.
با این حال طبق مطالعات آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، هنوز ثابت نشده که مقادیر بالای آکریلامید باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان در انسان می‌شود یا نه. علاوه بر این، فواید نوشیدن قهوه بسیار بیشتر از خطرات ناشی از آکریلامید موجود در آن است. در عین حال، محققان به دوستداران این نوشیدنی تاکید می‌کنند که اگر نگران وجود آکریلامید موجود در قهوه هستید، از مصرف دانه‌های تفت داده شده قهوه خودداری کنید و به جای آن، روزانه دو تا سه فنجان قهوه سبز بنوشید.

انتهای پیام
 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.