جمعه، 10 فروردین 1403

گرتا تونبرگ، نوجوان فعال محیط زیست شخصیت سال مجله تایم شد

گرتا تونبرگ، نوجوان فعال محیط زیست شخصیت سال مجله تایم شد

مجله تایم گرتا تونبرگ، نوجوان کنشگر محیط زیست را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب کرد و با انتشار عکس او نوشت: «نیروی جوانی».

به گزارش یورو نیوز ،گرتا تونبرگ ۱۶ ساله که سوئدی است به خاطر فعالیت‌هایش در جهت آگاه‌سازی جهانی در مورد خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین و نیز با انتقاد از سیاستمداران به دلیل انفعال در برابر بحران آب و هوا، مشهور است. او طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد و تاکنون با فراخوان او بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان برای دفاع از محیط زیست و انتقاد از سیاست‌های دولت‌ها در این زمینه دست به تظاهرات زده‌اند.

در ماه اوت ۲۰۱۹، تونبرگ فاصلهٔ میان پلیموت انگلستان تا نیویورک آمریکا را در اقیانوس اطلس با یک قایق بادبانی که با انرژی خورشیدی و توربین‌های زیرآبی کار می‌کرد، پیمود. این سفر که ۱۵ روز طول کشید به عنوان نمادی از سفر بین اقیانوسی عاری از کربن اعلام شد که همچنین بیانگر باور تونبری به اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

تونبرگ در مدت حضورش در آمریکا در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کرد و بعد از آن یک بار دیگر با قایق به اروپا بازگشت تا در نشست آب و هوایی مادرید، پایتخت اسپانیا شرکت کند.

با وجود اقبال این کنشگر نوجوان، برخی از سیاستمداران جهان تاکنون درباره او اظهارنظرهای منفی کرده‌اند. از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که در سال ۲۰۱۷ خروج کشورش از معاهده آب و هوایی پاریس را اعلام کرد، درباره او به کنایه گفته بود: «دختر جوان بسیار شادی به نظر می‌آید که با لبخند به آینده نظر دارد. نگاه کردن به او دلپذیر است.»

یک روز پیش از اعلام خبر مجله تایم نیز ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل گرتا تونبرگ را مسخره کرده و از این که رسانه‌ها به حرف‌های «یک دختربچه» بها می‌دهند، ابراز تعجب کرده بود. گرتا تونبرگ پیش از این از مرگ دو شهروند بومی آمازون که به گفته او در حال دفاع از جنگل بودند، اظهار تأسف کرده بود.

بسیاری از کنشگران پیش‌بینی می‌کردند که او در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه صلح نوبل شود، اما این اتفاق نیفتاد.

سایت منبع

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.