پنجشنبه، 9 فروردین 1403

افزایش ظرفیت پزشکی و بومی گزینی، مشکل مناطق محروم را حل می‌کند

افزایش ظرفیت پزشکی و بومی گزینی، مشکل مناطق محروم را حل می‌کند

نماینده مجلس با بیان اینکه مردم مناطق محروم از معضل کمبود پزشک رنج می‌برند، گفت: می‌توان با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و اختصاص آن به مناطق محروم ،سطح دسترسی مردم به خدمات درمانی را بالا برد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از فارس ؛ یکی از معضلات بزرگی که مردم مناطق محروم هر روزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مشکل سخت بودن دسترسی به خدمات درمانی است. کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص در کشور و به ویژه در مناطق محروم سبب افزایش هزینه درمان و کاهش کیفیت خدمات درمانی و سطح دسترسی مردم به آن شده است ، بطوری که مردم این مناطق برای دسترسی به نزدیک ترین پزشک متخصص باید مسیر طولانی را طی کنند تا یک پزشک آن‌ها را ویزیت کند.

*شدیدا درگیر کمبود پزشک هستیم

نظر افضلی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در حال حاضر شدیدا درگیر کمبود پزشک هستیم، هر چند از قبل یک سری اقداماتی برای بهبود آن اندیشیده ایم. به عنوان مثال از سال 91 تعدادی پزشک تعهدی گرفتیم که امسال قرار است شروع به کار کنند؛ یعنی امیدواریم شروع به کار کنند چرا که ما در مناطق محروم شدیدا دچار مشکل هستیم.

وی افزود: در استان ما دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد. حداقل می‌بایست ظرفیت‌های رشته پزشکی را در آنجا بومی کنند تا از خود شهرستان‌ها و روستاهای منطقه دانشجو بگیرند. البته یک بار این کار انجام شد ولی متاسفانه ادامه پیدا نکرد.

*ظرفیت بومی رشته‌های پزشکی افزایش یابد

نظر افضلی بیان کرد: در حال حاضر یک سری از پزشک‌ها هستند که متعهد می‌شوند بروند در مناطق محروم خدمت کنند که بعضی از آن‌ها هم نمی‌آیند یا با اکراه می‌آیند. به نظر من باید از قبل تر به فکر این طرح می‌بودیم. ما الان چند پزشک تعهدی داریم که دارد تزریق می‌شود اما با این وجود باز هم هنوز مشکل داریم.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود پزشک در حوزه نمایندگی خود گفت: مثلا با وجود آنکه در مراکز دهستان‌های ما خانه بهداشت هست که هر کدام از این‌ها پزشک می‌خواهد؛ در این باره مشکل داریم و پزشک‌ها به این مراکز نمی‌روند. مناطق محروم دچار مشکل کمبود پزشک هستند درحالیکه می‌توان با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و پذیرش آن از مردم مناطق محروم و گرفتن تعهد خدمت در این مناطق از آن‌ها، این مشکل را تا حد زیادی حل کرد چون بعد از پایان تحصیل دوباره بر می‌گردند در منطقه خود خدمت می کنند.

*دانشگاه‌ها مشکلی برای افزایش دانشجوی پزشکی ندارند

نظر افضلی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌های خراسان جنوبی ظرفیت افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی را آنقدری که این‌ها را موظف کنند که در مناطق محروم خدمت کنند دارند. هم در عمومی و هم در تخصص. مثلا وقتی پزشک می‌خواهد در برود دستیار پزشکی (رزیدنت) شود سهمیه بگذارند و از او تعهد بگیرند که باید در چه منطقه ای خدمت کند. در غیر اینصورت مگر می‌شود این مشکل را حل کرد؟

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در پایان خاطرنشان کرد: فعلا با این تعداد پزشکی که به مناطق محروم تزریق می‌شود شدیدا مشکل کمبود پزشک وجود دارد. ما برای سربیشه دنبال یک متخصص جراحی هستیم اما پیدا نمی‌شود. در حالیکه برای مثال می‌توان مشکل کمبود پزشک در خراسان جنوبی را با بومی‌گزینی و به وسیله خود دانشجویان خراسان جنوبی حل کرد به شرطی که ظرفیت‌ها افزایش یافته و به دانشجویان بومی اختصاص یابد.

سایت منع

انتهای پیام/

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.