پنجشنبه، 9 فروردین 1403

سرطان لوزالمعده چهارمین علت مرگ در بین افراد است

سرطان لوزالمعده چهارمین علت مرگ در بین افراد است

استاد دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به این که سرطان لوزالمعده به ندرت قبل از 40 سالگی دیده می شود، گفت: سرطان لوزالمعده از نظر پیش آگهی وخیم ، چهارمین علت مرگ در بین زنان و مردان است.

 

دکتر عباس یزدانبد؛ فوق تخصص گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که در پشت معده قرار دارد به صورت خارج از کنترل شروع به تکثیر و یک توده تشکیل می‌دهند؛ بیان کرد:  این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند و چند نوع سرطان لوزالمعده وجود دارد که رایج ترین نوع آن ؛آدنوکارسینوم لوزالمعده 85  درصد موارد را شامل می‌شود.

 

وی افزود: آدنوکارسینوم از بخشی از لوزالمعده شروع می شود که مسئول ساخت آنزیمهای گوارشی است و یک تا دو مورد از میان صد مورد سرطان لوزالمعده، تومورهای اعصاب و غدد هستند که از سلول‌های تولیدکننده هورمون لوزالمعده به وجود می‌آیند.

وی در خصوص سن ابتلا به این بیماری اظهار کرد : سرطان لوزالمعده به ندرت قبل از 40 سالگی دیده می‌شود و بیشترین سن ابتلا بین 60 تا 80 سالگی است که شانس ابتلای مردان نسبت به زنان کمی بیشتر بوده و سرطان لوزالمعده از نظر پیش آگهی وخیم ،چهارمین علت مرگ به دلیل سرطان در بین مردان و زنان است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان این که سرطان لوزالمعده به سادگی با انجام آزمایشات خونی، سونوگرافی و سی‌تی اسکن تشخیص داده می‌شود؛ تصریح کرد: آدنوکارسینوم لوزالمعده در 90 درصد موارد هنگام تشخیص به علت پیشرفته بودن بیماری غیر قابل جراحی است ؛ لذا پیش‌آگهی (هنگامی که از پیش آگهی در یک بیماری صحبت می شود؛ منظور پیش بینی درمان است)آدنوکارسینوم لوزالمعده بسیار ضعیف بوده و بعد از تشخیص بیماری 80 درصد افراد، زیر یک سال عمر خود را از دست می دهند.

یزدانبد ادامه داد: در درصد کمی از بیماران که سرطان از نوع اعصاب و غدد لوزالمعده است ، نتیجه درمان‌های جراحی و دارویی خوب بوده  و بیش از 65 درصد  این بیماران بیش از 5 سال زنده می‌مانند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را استعمال دخانیات، چاقی، دیابت و شرایط ژنتیکی خاص و نادر عنوان کرد و گفت:  در صورت عدم استعمال دخانیات، کنترل چاقی و دیابت احتمال ابتلا به این نوع سرطان کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد : سرطان لوزالمعده در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد اما اگر در ناحیه سر لوزالمعده باشد ایجاد علایمی مثل زردی پوست، درد شکم و یا درد کمر، کاهش وزن پیشرونده، بی‌اشتهایی، کم رنگی مدفوع، ادرار تیره و خارش بدن خواهد کرد و در صورت واقع شدن در ناحیه تنه و دم لوزالمعده علایم غالب  شامل درد مداوم قسمت بالایی شکم، بی‌اشتهایی و کاهش وزن پیشرونده خواهد بود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.