پنجشنبه، 9 فروردین 1403

اجرای طرح نسخه الکترونیکی در ۲۳۵ شهر

اجرای طرح نسخه الکترونیکی در ۲۳۵ شهر
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش خدمات این سازمان هستند، گفت: طرح نسخه الکترونیکی در ۲۳۵ شهر اجرا می‌شود.


 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از سازمان بیمه سلامت طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: افتخار داریم که ۹۱.۴ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه‌های خدمات درمانی هستند و آن دسته‌ای که از پوشش بیمه همگانی بهره نبردند، منعی برای انجام این کار وجود نداشته است و به عبارتی همه مردم بالقوه دارای بیمه درمان هستند؛

 وی با بیان اینکه ۴۰ میلیون از جمعیت کشور تحت پوشش خدمات سازمان بیمه سلامت هستند، ادامه داد:گروه‌های مختلفی مانند کارکنان دولت، بازنشستگان، روستائیان، خانواده شهدا و ایثارگران، طلاب، دانشجویان، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و بیمه پردازان و افرادی که در این دولت بیمه رایگان شدند، تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارند. همچنین به اتباع خارجی توجه ویژه می‌شود و صد هزار تبعه خارجی از خدمات سازمان بیمه سلامت بهره مند هستند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه  سازمان بیمه سلامت توجه ویژه‌ای به بیماران خاص و محرومان دارد و ۷۳ هزار بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت هستند، اضافه کرد: یکی از افتخارات کشور که نشان دهنده حمایت و توجه ویژه به محرومان است، طرح بیمه رایگان سلامت است. امروزه ۳۴ میلیون از جمعیت بیمه شدگان ما  به صورت رایگان بیمه شدند و هزینه‌ای برای حق بیمه پرداخت نمی‌کنند.

 موهبتی بیان کرد: حدود ۹۰ درصد هزینه‌های مردم در بیمارستان‌های دولتی و بخش خصوصی بر اساس تعرفه دولتی و ۷۰ درصد هزینه مردم در بخش سرپایی توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود و پرداختی از جیب مردم که همواره تاکید شده باید کاهش پیدا کند و از ۵۸ درصد به ۳۳ درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع بخشی از توصیه مقام معظم رهبری که بارها تاکید کردند که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشد و در سیاست‌های کلی سلامت نیز ابلاغ کردند محقق شده است.
 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: حدود ۴ هزار و ۸۰۰ خدمات در بسته خدمات بیمه‌ای قرار دارد و ۲ هزار و ۴۵۰ قلم دارو و ۴۸ هزار لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه هستند. هدفمند کردن یارانه بیمه رایگان به سمت گروه‌های نیازمند، منطقی کردن رفتارهای هزینه‌ای، اجرای راهنمای بالینی، جلوگیری از ایجاد همپوشانی چند دفترچه بیمه‌ای و رفع آن، اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده در روستاها در حال انجام است وامروز نتایج ارزشمند آن را می‌بینیم.
موهبتی افزود: در نقاط محروم کشور در گذشته پزشک و متخصص حضور نداشت و امروز ۲۸ میلیون ایرانی در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاها از ۱۲ خدمت شامل دندان‌پزشکی، پزشکی، مامایی، آزمایش و  تصویربرداری برخوردار هستند و در ۴ هزار مرکز خدمات سلامت روستایی این خدمات ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: در ۱۸ هزار خانه بهداشت، یک تا سه بهورز حضور داشته و علاوه بر آموزش مردم و بیمار یابی و بهبود آن از بروز بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند. طرح بزرگ کنترل فشار خون و کنترل دیابت، نتیجه خدمات سطح یک سلامت در کشور است.

 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت  اظهار داشت: در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی، رئیس سازمان جهانی بهداشت از اتفاقات طرح تحول سلامت و افتخارات نظام در زمینه پوشش بیمه سلامت، به نیکی و تحسین برانگیز یاد می‌کند.  سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که ایران گواهی حذف سرخک و سرخجه و تراخم را کسب کرده و این از افتخارات کشور است که نتیجه تلاش وزارت بهداشت است.

موهبتی گفت: اداره سازمان‌های بیمه‌ای بدون زیرساخت‌های الکترونیکی، هدایت هواپیما بدون راداراست. در این بخش نیز اتفاقات ارزشمندی مثل پرونده الکترونیک سلامت رخ داد که مهمترین پروژه ملی دولت الکترونیک در حوزه سلامت بود و به همت وزارت بهداشت شکل گرفت و با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: پرونده الکترونیک سلامت به بهبود تجویز و درمان، ارتقای کیفی خدمات و ایجاد اطلاعات برای سیاستگذاری صحیح و استقرار نظام خرید راهبردی و نظام ارجاع کمک موثری خواهد کرد.

 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: طرح نسخه الکترونیکی در حال حاضر در ۲۳۵ شهر کشور اجرا می‌شود و زیرساخت‌های آن تا پایان سال در تمام شهرهای کشور آماده خواهد شد؛ضمن اینکه رسیدگی الکترونیکی اسناد بستری نیز در ۴۴۰ بیمارستان در حال اجراست.

سایت منبع

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.