جمعه، 31 فروردین 1403

رئیس اداره کنترل سل وزارت بهداشت:

درمان سل در ایران رایگان است

درمان سل در ایران رایگان است


رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت گفت: درمان سل در ایران کاملا رایگان است و استان های سیستان و بلوچستان و گلستان به ترتیب بیشترین میزان بروز سل را در کشور دارند.

به گزا رش اداره کل روابط عمومی و به نقل از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مهشید ناصحی گفت: تعداد مبتلایان به سل در سال ۹۷ در کشور بالغ بر هشت هزار و ۷۱۳ نفر هستند که ۵۴ درصد از این افراد مرد و ۴۶ درصد زن هستند. ۱۶ درصد از موارد مبتلا به بیماری نیز غیرایرانی هستند.
وی افزود: موارد مسلول غیرایرانی در کشور از کل موارد را در سال ۹۱ بالغ بر ۱۲ درصد بود که این میزان در سال گذشته به ۱۶.۳ درصد رسیده است.

به گفته وی در ۵۰ سال گذشته آمار بروز سل از ۱۴۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر به ۱۱ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.
رئیس اداره کنترل سل و جذام افزود: مهمترین و شایعترین علامت بیماری سل عبارت است سرفه طول کشیده بیش از دو هفته. سایر علایم نیز تب، تعریق شبانه، بی اشتهایی و کاهش وزن است. همچنین در برخی موارد به خصوص بیماری طول کشیده، پیشرفته و شدید، علائمی همچون خلط خونی، تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز می تواند وجود داشته باشد.

ناصحی بیان داشت: در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد، هنگامی که میکروب سل به بدن منتقل می شود به شکل نهفته باقی می ماند و علاوه بر آنکه قابل انتقال به دیگران نیست، خود فرد را هم بیمار نمی کند.

وی بیماری سل را کاملاً درمان پذیر دانست، به شرط آنکه فرد داروها را به موقع آغاز و دوره درمان را به طور کامل مصرف کند. بیشترین میزان بروز سل در ایران مربوط به گروه سنی ۶۵ سال به بالا است.
وی دهزینه درمان عادی بیماری برای هر فرد را ۵۰۰ هزار تومان و هزینه هر بیمار دارای سل مقاوم به درمان را ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.

سایت منبع

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.