پنجشنبه، 9 فروردین 1403

پوکی استخوان شایعترین بیماری متابولیک، بی علامت باعواقب وخیم،بلای قرن

پوکی استخوان شایعترین بیماری متابولیک، بی علامت باعواقب وخیم،بلای قرن
مطالعات انجام شده در ایران حاکی از وجود استئوپروز و استئوپنی در ۵۰٪ مردان و ۷۰٪ زنان بالای ۵۰ سال است و با افزايش سن متوسط جامعه ، انتظار می رود در آینده با شيوع بالاتری از استئوپروز و عواقب آن روبرو باشیم.
ريسک شکستگی ناشی از پوکی استخوان در طول زندگی در خانمها ۴۰٪ و در آقايان ۱۳٪ است. در سنین بعد از ۵۰ سالگی، از هر سه زن يک نفر و از هر ۵ مرد يک نفر مبتلا به شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شوند. فقط در کشورهای اروپايی در هر 30 ثانيه يک شکستگی ناشی از پوکی استخوان اتفاق می افتد.

به گزارش روابط عمومی، خانم دکتر مریم مقدسی، فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در یاداشتی که برای روز جهانی پوکی استخوان ارسال نموده چنین می نگارد:

استئوپروز ( پوکی استخوان) شایعترین بیماری متابولیک استخوان است که با کاهش توده استخوانی همراه بوده و سبب  افزایش استعداد شکستگی می شود. با توجه به بی علامت بودن، عواقب وخیم و  شیوع بالای آن،  این بیماری را از بلایای قرن اخیر می دانند . در سال ۲۰۰۰ سازمان بهداشت جهانی استئوپروز را بعنوان چهارمین دشمن اصلی بشر بعد از سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان اعلام کرده و از آن بعنوان مهم ترین علت شکستگی در جهان نام برد.

 

با توجه به اهمیت این بیماری،  ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) روز جهانی استئوپروز نامیده شده است. ایده چنین نامگذاری برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط انجمن ملی استئوپروز انگلیس و با حمایت کمیسیون اروپا مطرح شده و از سال ۱۹۹۷ بنیاد بین المللی استئوپروز(  International Osteoporosis Foundation) هرساله با هدف افزایش آگاهی جهانی در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان برنامه هایی را در بیش از ۹۰ کشور جهان سازماندهی می کند .

 

مطالعات انجام شده در ایران  حاکی از وجود استئوپروز و استئوپنی در ۵۰٪ مردان و ۷۰٪ زنان بالای ۵۰ سال است و با افزايش سن متوسط جامعه ، انتظار می رود در آینده  با  شيوع بالاتری از استئوپروز و عواقب آن روبرو باشیم.

ريسک شکستگی ناشی از پوکی استخوان در طول زندگی در خانمها ۴۰٪ و در آقايان ۱۳٪ است. در سنین بعد از ۵۰ سالگی، از هر سه زن يک نفر و از هر ۵ مرد يک نفر مبتلا به شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شوند. فقط در کشورهای اروپايی در هر 30 ثانيه يک شکستگی ناشی از پوکی استخوان اتفاق می افتد.

از هر پنج فرد مبتلا به شکستگی هيپ يا مهره يک نفر می ميرد و دو  نفر ديگر هيچگاه به زندگی طبيعی قبل از شکستگی بر نمی گردند. باین ترتیب بروز ناتوانی و تحمیل  هزينه مالی سنگين بر خانواده ها و سیستم بهداشتی جامعه ، در کنار مرگ و میر ناشی از استئوپروز در زمره عواقب وخيم شكستگي استئوپروتيك  قرار می گیرد.

در حال حاضر علیرغم  وجود داروهای  مؤثر و  پیشرفت های درمانی در کاهش  شکستگی،  تنها بخش کوچکی از مبتلایان به استئوپروز درمان می شوند. در سال ۲۰۱۰ فقط در اروپا ۳/۱۲  میلیون فرد که در ریسک استئوپروز بوده اند هیچ درمانی دریافت نکرده اند.

این موضوع زنگ خطری جدی برای توجه بیشتر و تاکید بر آگاهی عمومی در مورد  پوکی استخوان، تشخیص، پیشگیری و درمان بموقع آن است.

 

برنامه های امسال International Osteoporosis Foundation(IOF)  با هدف افزایش دانش جامعه، شناسایی افراد در معرض خطر و پیشگیری از استئوپروز و شکستگی متعاقب آن طراحی شده است. بدین منظور علاوه بر مطالب آموزشی به زبان های مختلف و طراحی پوستر های آموزشی  که به معرفی بیماران مبتلا به شکستگی استئوپروتیک  و علائم ناشی از شکستگی می پردازد، نرم افزار osteoporosis risk check  را در سایت خود (http://worldosteoporosisday.org )  در اختیار عموم قرار داده است تا همگان با مراجعه به آن از خطر بروز شکستگی آگاه شوند.

 

در این راستا یکی از وظایف ما بعنوان اعضای کادر درمانی، برگزاری برنامه های آموزشی همگانی با تاکید بر رعایت پنج اصل زیر برای داشتن استخوان هایی سالم و آینده ای عاری از شکستگی است:

  1. ورزش منظم: شامل ورزشهای  Weight-bearing،  تقویت عضلات و حفظ تعادل
  2. رژیم غذایی مناسب شامل مواد حاوی کلسیم، ویتامین دی و پروتئین و تاکید بر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب  برای تامین ویتامین دی
  3. پرهیز از عادات غلط شامل مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی، و حفظ سلامتی و وزن مناسب
  4. توجه به عوامل خطر و در میان گذاشتن آن ها با پزشک معالج بخصوص وجود شکستگی قبلی، بیماری خاص و داروهایی که بر سلامت استخوان تاثیرگذارند.
  5. در صورت بالا بودن ریسک، انجام بررسی و درمان محافظتی کامل علیه شکستگی

 

 

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.