پنجشنبه، 9 فروردین 1403

وضعیت معیشتی رزیدنتها اسفبار است/ ضرورت استاندارد سازی ساعت کاری رزیدنتها

وضعیت معیشتی رزیدنتها اسفبار است/ ضرورت استاندارد سازی ساعت کاری رزیدنتها
در جلسه معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی با نمایندگان دستیاران سراسر کشور بر لزوم استانداردسازی ساعات کاری دستیاران و حق الزحمه دریافتی آنان تاکید شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، در جلسه ای که با حضور نمایندگان دستیاران سراسر کشور و معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی برگزار شد ؛ ابتدا گزارشی از وضعیت دستیاران کشور و مقایسه آن با استانداردهای جهانی ارائه و از سازمان نظام پزشکی خواستار پیگیری تعامل بیشتر این قشر با وزارت بهداشت وتعریف سازو کارهایی به منظور طرح مشکلاتی شدند که بطور مستقیم باید توسط این وزارتخانه حل و فصل شود.

 

نمایندگان دستیاران سراسر کشور با بیان این که رزیدنت ها و دستیاران مشمول قانون کار نیستند خواستار این شدند که پیگیری و اقدامات لازم در این زمینه از سوی سازمان نظام پزشکی به عنوان خانه صنفی آن ها انجام شود، زیرا علیرغم قول شفاهی مسئولان وزارت بهداشت در خصوص بیمه و سنوات کاری این جامعه، در عمل هیچ اقدامی انجام نشده است .

 

یکی دیگر از مباحث مورد بحث دستیاران در این جلسه این بود که طبق مطالعات موجود در ایران، میزان فعالیت یک دستیار گاهی تا ۶۰۰ ساعت در ماه می‌رسد، که این مقدار علاوه بر تهدید سلامتی پزشک موجب ارائه خدمات نامطلوب به جامعه می‌شود؛ یقینا پزشکی که ۴۰ ساعت مداوم مشغول به ارائه خدمات درمانی بوده، قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب درمان مناسب برای بیمار را به شکل ایده‌آل نخواهد داشت و گاهی منجر به قصور می‌شود.

نمایندگان دستیاران سراسر کشور با اظهار تاسف از این که گاهی شاهد از دست دادن رزیدنت‌هایی هستیم که علت فوتشان مستقیما با حجم کار درمانی در ارتباط بوده است؛ اظهار کردند : به کرات نیز شاهد به خطر افتادن سلامتی دستیارانی هستیم که به خاطر حجم کاری بالا، فرصت پیگیری درمان خود را نیافتند و تأسف بار این که از بیمه درمانی بی‌بهره‌اند! به بیان دیگر علاوه بر استفاده سوء از حداکثر توان رزیدنت برای کار رایگان در بیمارستان‌های آموزشی، حداقل حمایت از سلامتی این پزشکان نمی‌شود.

 

پایین بودن میزان پرداختی به این گروه از پزشکان حتی پایین‌تر از حداقل حقوق کارگران مصوب سال ۹۸ و این که وزارت بهداشت مدعی است این دریافتی کمک هزینه  نام دارد، نه حقوق و دستیار را در این زمینه دانشجو می‌داند ؛ لذا این سوال مطرح می شود  که کدام دانشجویی موظف به انجام این حجم کاری و دادن تعهدات سنگین است و کدام نقطه از دنیا چنین نگاهی به دستیار دارد؛ از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود .

نمایندگان دستیاران با تاکید بر غفلت از امور پژوهشی دستیاران؛ بیان کردند : رزیدنت ها و دستیاران وارد محیطی می شوند که آموزش و پژوهش و درمان باید در کنار هم انجام شود اما با اجرایی شدن طرح تحول سلامت امور درمانی بر آموزش و پژوهش غالب شده ، بنابر این آموزش ها کمتربوده و موضوع پژوهش نیزبه طور کلی حذف شده است و با توجه به مشکلات معیشتی و شرایط کاری سختی که این قشر متحمل می شوند، هنوز مشخص نیست که یک رزیدنت عضودرمانی نظام سلامت محسوب می شود یا عضو آموزشی آن.

**جامعه دستیاری مظلوم واقع شده است

گفتنی است پس از استماع نظرات نمایندگان دستیاران از سراسر کشوردکتر علیرضا سلیمی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که ماهیت دستیاران در نظام سلامت مشخص نیست ؛ گفت: جامعه دستیاری  همواره برای سازمان نظام پزشکی مهم بوده و ایجاد دفتر دستیاری گواه این مطلب است و شورای عالی سازمان نظام پزشکی و سایر معاونتها و مدیران سازمان نیز در پیگیری  امور مربوط به دستیاران و رزیدنت ها سهیم هستند.

وی افزود: همواره این سوال برای دستیاران مطرح است که آیا در چارچوب قوانین کار قرار می‌گیرند و باید حق و حقوق یک کارمند را برای آن‌ها در نظر گرفت یا در فیلد آموزش به نحو دیگری باید با آن‌ها برخورد شود؟

وی ادامه داد: میزان دریافتی ماهانه دستیاران بسیار کم است و به لحاظ رفاهی مشکلات عمیق و زیادی گریبان‌گیر این قشر از افراد جامعه است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی در خصوص بیمه مسئولیت مدنی دستیاران اظهار کرد: باید مشخص شود مسئولیت مدنی این افراد به عهده کیست و اگر اتفاقی در حین انجام وظیفه رخ دهد، چه کسی باید پاسخگو باشد.

وی حجم بالای ساعات کاری و عدم تناسب میزان دریافتی دستیاران را یکی از معضلات مهم این قشر برشمرد و گفت: جامعه دستیاری همواره مظلوم واقع شده و این تصور در مورد آنان وجود دارد که وضعیت مالی خوبی دارند و این درحالی است که درآمد یک رزیدنت به همان حق الزحمه ای که از سوی دانشگاه مربوطه دریافت می کند ختم شده و فعالیت رزیدنت ها در تمامی 24 ساعت شبانه روز خارج از بیمارستان آموزشی در بخش خصوصی و غیره ممنوع بوده و اجازه کار خصوصی ندارند .

سلیمی با اشاره به طرح دوفوریتی افزایش ظرفیت پزشکی تصریح کرد: افزایش ظرفیت پذیرش در صورتی منطقی است که بسترهای لازم برای آموزش مهیا باشد اما در شرایطی که تجهیزات و زیرساختها برای آموزش دانشجویانی که در رشته های مختلف پزشکی مشغول تحصیل هستند ، کافی نیست چطور می توان ظرفیت پذیرش را افزایش داد؟

وی با بیان این که مشکل اصلی نبود پزشک در کشور نیست، خاطرنشان کرد: توزیع نامناسب متخصصین در مناطق محروم آن هم به دلیل نبود امکانات کافی سبب شده تا بیشترین تمرکز پزشکان و متخصصان در کلانشهرها باشد بنابراین جامعه با کمبود پزشک مواجه نیست بلکه توزیع نامناسب پزشکان و امکانات ،چرخه معیوبی را در ارائه خدمات درمانی ایجاد کرده است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی یادآور شد: دستیاران از گروههای مهم و تاثیرگذار جامعه پزشکی هستند و مطالبات به حقی دارند که سال‌ها کانالی برای بیان آن در نظر گرفته نشده بود، اما با شکل گیری دفتر دستیاری در ذیل معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی ، تمامی دستیاران از سراسر کشور می توانند با مراجعه و طرح معضلاتشان از حمایت سازمان نظام پزشکی برای پیگیری مطالباتشان برخوردار باشند.

گزارش تصویری

 

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

رزیدنت پنجشنبه, 18 مهر,1398 22:19
اینها رو همه می دونن و هزاران بار گفته شده، چرا هیچ عملی برای بهتر شدن شرایط وجود نداره؟