جمعه، 31 فروردین 1403

طعم شیرین سلامت زیر دندان روستاییان

طعم شیرین سلامت زیر دندان روستاییان
طرح سفیران سلامت به همت انجمن دندان‌پزشکان قزوین با مشارکت داوطلبانه 12 پزشک از ابتدای تیرماه در حال اجراست.
 
به گزارش اداره کل روابط عمومی روزنامه همشهری درگزارشی به نقد و بررسی طرح سفیران سلامت دهان ودندان با حضور 12 پزشک در روستاهای محروم و صعب العبور استان قزوین پرداخته است که در ذیل می خوانید:


در روزهای پایانی تابستان به اصرار اهالی روستایی دورافتاده از منطقه الموت، برای دیدنشان مسیر سخت و پیچ در پیچ الموت را طی کردیم. ابزار کارشان را در خودرو مجهزی با خود آورده بودند و در سکوت محض در ورودی روستا زیر تابلویی که مزین به نام شهیدی از روستا بود مشغول کار بودند. 

مردم روستا به صف شده بودند از بچه‌های کوچک تا زنان باردار و سالمندان. پزشکان سفیدپوش آمده بودند برای جهاد بی‌منت و خدمت به مردم روستایی که زادگاهشان بود. در کوچه پس کوچه‌های خاکی همین دیار قد کشیده بودند و امروز قرار بود راه دوستان شهیدشان را که روزی پشت یک نیمکت درس خوانده بودند دنبال کنند. 

راضی کردنشان برای تهیه خبر از اقدامی که 3 ماه از اجرای آن می‌گذشت (طرح سفیران سلامت دهان و دندان) سخت بود. همه روزهای تابستان را که فرصتی برای گشت‌وگذار و سفر است در روستاهای دورافتاده الموت شرقی و غربی و منطقه دشتابی برای درمان مشکلات دندان اهالی سپری کرده بودند. آثار خستگی از چهره‌هایشان پیدا بود، ولی برای بودن در اینجا در نگاهشان تردیدی نبود. 


رضایت اهالی 

فرامرز آهنگریان، کامند بازنشسته و ساکن روستای دهک، با اعلام رضایت از اجرای طرح سفیران سلامت در روستاهای قزوین گفت: با توجه به صعب‌العبور بودن راه‌های دسترسی به مراکز درمانی و شرایط سخت اقتصادی، این طرح می‌تواند به ساکنان روستاها که عمدتا قشر محرومند و پرداخت هزینه‌های دندان‌پزشکی برایشان سخت است، کمک شایانی کند. 

وی با اشاره به استقبال خوب اهالی روستا از این طرح، اظهار امیدواری کرد ارائه خدمات دندان‌پزشکی فصلی نباشد و این طرح به صورت ثابت در روستا اجرا شود. 


طرح انجمن دندان‌پزشکی 

مهدی عبداللهی، دهیار روستای دهک، در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی به روستاها در این طرح بیان کرد: انجمن دندان‌پزشکی استان با تشکیل جلسه‌ای با بخشداران و دهیاران روستاهای الموت این طرح را کلید زد. در 2 هفته گذشته دهیاران با فراهم کردن تدارکات اجرای این طرح و ثبت‌نام افراد متقاضی و نیازمند شرایط را برای ارائه خدمات فراهم کردند. 

وی ادامه داد: در 2 روزی که این تیم در روستای دهک استقرار پیدا کردند 63 نفر با اولویت کودکان زیر 10 سال و زنان باردار خدمات دندان‌پزشکی دریافت کردند. 

دهیار روستای دهک جمعیت روستا را 120 خانوار اعلام کرد و افزود: این طرح به‌صورت کاملا رایگان و با هدف کمک به سلامت و ارتقای بهداشت در روستاهای کم‌برخوردار اجرا شده است. اعضای تیم دندان‌پزشکی از اهالی همین منطقه‌اند و این موضوع باعث دلگرمی جامعه روستایی شده است. 


آغاز طرح از تیرماه 

دبیر انجمن دندان‌پزشکان استان قزوین و ایده‌پرداز طرح سفیران سلامت گفت: این طرح با هدف ارتقای سلامت دهان و دندان در مناطق محروم و کم‌برخوردار از ابتدای تیرماه آغاز شده است. 

سیف‌الله یوسفی خاطرنشان کرد: 12 پزشک به طور داوطلبانه در این طرح شرکت کرده‌اند و 12 پزشک دیگر نیز در نوبت هستند که در این طرح شرکت کنند. اولویت ما برای حضور در این روستاها مناطقی‌اند که دسترسی آنها به شهر کمتر است و به دلیل هزینه بالای رفت‌وآمد، درد دندان را به اجبار تحمل می‌کنند و از خدمات ابتدایی محرومند. 

وی توضیح داد: در وهله اول مسائل بهداشتی مربوط به دهان و دندان به جامعه گروه هدف که عمدتا کودکان هستند، آموزش داده می‌شود. در اولویت‌های بعدی دندان‌های دائمی کودکان را پر می‌کنیم و اگر دندانی قابل نگهداری نباشد، آن را می‌کشیم. 

این مسئول افزود: رسیدگی به وضعیت زنان باردار و سالمندان در اولویت‌های بعدی این طرح قرار دارد، ولی با توجه به استقبال جامعه روستایی سعی می‌کنیم در صورت امکان به همه مراجعه‌کنندگان خدمات لازم را ارائه دهیم. 


حضور در زادگاه

دبیر انجمن دندان‌پزشکان استان قزوین که خود از اهالی روستای کوچنان از توابع منطقه الموت است، درباره انگیزه حضورش در زادگاهش گفت: برخی از دندان‌پزشکان حاضر در این طرح از منطقه الموت و سایر مناطق تحت پوشش هستند، ولی بعضی از آنها نیز به بهانه خدمت در مناطق محروم در این طرح حضور دارند. به طور کلی اولویت ما رسیدگی به مشکلات مردمی است که از خدمات دندان‌پزشکی محرومند هرچند خدمت به هم‌محلی‌های قدیمی و دیدن زادگاه برای پزشکان حاضر سبب می‌شود انگیزه‌شان چند برابر شود. 

یوسفی با اشاره به اهمیت بهداشت دهان و دندان به عنوان دروازه ورود به بدن و تاثیرات بهداشتی آن در سلامت فرد توضیح داد: در این مناطق کم‌برخوردار به دلیل شرایط سخت اقتصادی و نبود دسترسی، تنها راه نجات از دردهای مزمن کشیدن دندان‌ها در هر سنی است در حالی که این موضوع می‌تواند در سنین پایین مخاطراتی برای فرد ایجاد کند. 


محرومیت‌زدایی

دبیر انجمن دندان‌پزشکان استان با بیان اقدامات مثبت و سازنده در حوزه درمان در روستاها بعد از انقلاب بیان کرد: هنوز در موضوع دندان‌پزشکی محرومیت‌زدایی نشده است. 

هزینه‌های بالای این نوع خدمات که به دلیل عدم پذیرش بیمه‌ها و وارداتی بودن محصولات است سبب می‌شود عمده مردم با درآمدهای متوسط هم قادر به پرداخت هزینه‌های درمان نباشند. این موضوع نیازمند اهتمام ویژه دولت در این بخش است، چراکه به عنوان یکی از اقدامات پیشگیرانه می‌تواند از تحمیل بسیاری از هزینه‌های گزاف درمانی در مراحل بعدی جلوگیری کند. 

وی در خصوص استقرار کانکس‌ها در روستا ادامه داد: به نظر بنده در منطقه الموت 3 کانکس باید به صورت ثابت باشد. با توجه به هزینه بالای این کانکس‌ها امیدواریم خیران در این کار خداپسندانه مشارکت داشته باشند. 

یوسفی با اشاره به تفاوت کار در مطب‌ها در بهترین جای شهر و این مناطق دورافتاده گفت: در اینجا کسی برای زیبایی دندان مراجعه نمی‌کند و اغلب کارهایی که انجام می‌شود نجات از عفونت و کارهای حیاتی است مثلا امروز بیش از 35 دندان که کانون چرکی بودند کشیده شد. 

این پزشک افزود: متاسفانه سرانه سلامت در روستاها بسیار پایین است و روستاییان به دلیل محرومیت و فقر در تهیه امکانات اولیه بهداشت مثل خرید مسواک و خمیردندان با مشکل مواجهند. 

ایده‌پرداز طرح سفیران سلامت با توجه به مهاجرت جوانان به شهرها برای کار و پیر شدن جمعیت روستاها یادآور شد: اکثر ساکنان فعلی روستاها را افراد مسن تشکیل می‌دهند در نتیجه پزشکی روستاها باید تغییر پیدا کند و به سمت پزشکی سالمندی سوق یابد. وی از همه پزشکان حاضر در این طرح و رئیس انجمن دندان‌پزشکان استان به دلیل حمایت‌هایشان قدردانی کرد. 


ادامه طرح

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین درباره اجرای این طرح گفت: این طرح به همت انجمن دندان‌پزشکان استان قزوین و با هدف ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان ساکنان روستا و مناطق کم‌برخوردار استان و با حضور تیمی از حاذق‌ترین دندان‌پزشکان استان در حال اجراست. 

منوچهر مهرام خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی با تجهیزات کامل و یونیت دندان‌پزشکی و تامین مواد اولیه در این طرح مشارکت داشته است. امیدواریم با ادامه آن بتوانیم شرایط را برای حضور پزشکان داوطلب بیشتری برای حضور در این مناطق فراهم کنیم. 


دلگرم می‌شویم

محمد عبداللهی، یکی از اعضای تیم دندان‌پزشکان و متولد روستای دهک، با اشاره به هیجان حضورش در روستای محل زادگاهش گفت: تقریبا 2 هفته است که در منطقه‌ای دیگر از الموت در حال خدمت‌رسانی به روستاییان هستیم و هر آنچه از دستمان برمی‌آید برای آنها انجام می‌دهیم. 

وی اظهار کرد: مدتی که در کنار روستاییان هستیم دلگرم می‌شویم و مراجعه‌کنندگان بیشتری را نسبت به زمانی که در مطب خودمان هستیم معالجه می‌کنیم. ضمن این‌که برق رضایت در چشمان مردم لذت این کار را برایمان دوچندان می‌کند.

سایت منبع

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.