جمعه، 10 فروردین 1403

راه حل مشکلات اقتصادی پزشکی در گرو بیمه های کارآمد و مسئول است

راه حل مشکلات  اقتصادی پزشکی در گرو بیمه های کارآمد و مسئول است
رئیس جامعه جراحان ایران گفت: راه حل مشکلات اقتصادی پزشکی و روابط مالی پزشک و بیمار در گرو بیمه های کارآمد و مسئول است که بتوانند در زمان کوتاه به تعهدات خود در قبال پزشک و بیمار و بیمارستان ها عمل کنند و این مساله سبب قطع ارتباط مالی پزشک و بیمار شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ، روزنامه اطلاعات به بهانه روز پزشک گفتگویی را با دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران در خصوص مسائل مبتلا به جامعه پزشکی انجام داده است که بخشی از آن را در ذیل می خوانید:

**برخلاف تصور عمومی، اکثر پزشکان به خصوص پزشکان عمومی دچار مسائل اقتصادی زیادی شده‌اند. دکتر سجادی می‌گفت آن‎قدر که پزشک تربیت می‌شود، امکان دارد دیگر کسی کیسه صفرا و آب مروارید نداشته باشد! راه حل مشکلات اقتصادی پزشکان چیست تا به دنبال آن شاهد فساد و مسائل اخلاقی نباشیم؟
قبل از هر چیز باید بگویم تا اندازه‌ای قوانین مملکت ما پزشکان را استثمار می‌کند. در قانون طرح پزشکی، فارغ‌التحصیل باید خدماتی را در مناطق محروم ارائه کند. اگر پزشک بخواهد تخصص ویژه هم بگیرد باید دوبار یعنی بعد از پزشکی عمومی و پس از تخصص این طرح را بگذراند. پزشکانی که طرح می‌گذرانند، در دورترین نقاط مملکت به سختی و با چند ماه تأخیر در پرداخت حقوقشان زندگی می‌کنند. پس از گذراندن طرح پزشکی، این پزشک که نصف عمرش رفته،‌ تازه قرار است با این شرایط دشوار و گرانی‌ها در جایی مشغول به کار شود. تردیدی نیست که در این مسیر ناهموار گاهی دچار اشکال می‌شود. این ظلم فاحش را در هیچ حرفه دیگری نداریم؛ چرا حقوق این پزشکان به موقع پرداخت نمی‌شود؟
از نظر من مشکل در بیمه‌هاست. بیمه‌ها در واقع شبه‌بیمه هستند که کاری به کار حل مسائل بیمار و پزشک ندارند. راه‌حل مشکلات اقتصادی پزشکی و روابط مالی پزشک و بیمار در گرو بیمه‎های کارآمد و مسئول است که بتوانند در زمان کوتاه به تعهدات خود در قبال پزشک و بیمار و بیمارستان‌ها عمل کنند و این مسأله سبب قطع ارتباط مالی پزشک و بیمار شود. این روالی است که در طبابت جوامع پیشرفته وجود دارد و دیناری بین پزشک و بیمار رد و بدل نمی‌شود. در شرایط اقتصادی فعلی در جامعه ما همین موضوع موجب هجمه گسترده‌ای علیه پزشکان شده و آفتی است برای از بین بردن اعتماد بین بیمار و پزشک.
سؤال اینجاست که ما در بخش‌هایی مانند اقتصاد، مشکلاتی بسیار بزرگ‎تر داریم که سبب ویرانی مملکت شده‌اند؛ ‌اما چرا در مورد پزشکان این اندازه سروصدا هست؟ در آمریکا در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، رسانه‌ها همزمان با پیشرفت‌های عظیم پزشکی مانند جراحی قلب باز و پیوند اعضاء، به شدت به پزشکان تاختند و بعد کم‏کم از دامنه این حملات کاسته شد و ما هم همان مسیر را طی می‌کنیم.

برای مطالعه متن کامل مصاحبه وارد لینک زیر شوید:

از آموزش تا درمان

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.