پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی :

80 هزار میلیارد تومان هزینه دو برابر شدن ظرفیت پزشکی/تصمیم گیری های غیرکارشناسی عواقب خوبی ندارد

80 هزار میلیارد تومان هزینه دو برابر شدن ظرفیت پزشکی/تصمیم گیری های غیرکارشناسی عواقب خوبی ندارد
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به پیشنهاد برخی افراد برای دو برابر شدن ظرفیت پزشکی، گفت: هزینه این کار، ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که در شرایط فعلی عقلانی به نظر نمی رسد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار ضمن اشاره به نقش موثر رسانه ها در ارتقاء سطح سواد سلامت در جامعه بیان کرد: سلامت صرفا مراجعه به پزشک نبوده و بخش عمده آن ارتقاء سواد سلامت در عموم طبقات جامعه است که این مهم همکاری رسانه ها را در این حوزه می طلبد.

وی با اشاره به شیوع بیماری های غیر واگیر افزود: اطلاع رسانی و افزایش آگاهی خانواده ها از سوی رسانه ها باید مورد توجه قرار گیرد زیرا بسیاری از بیماری ها مانند سرطان در مراحل اولیه قابل تشخصیص و درمان کامل است مشروط بر این که افراد از علائم اولیه آن مطلع باشند.

وی با بیان این که بیشترین عمر از دست رفته در کشور مربوط به تروما است ، ادامه داد: میزان تصادفات جاده ای در کشور طی دو سال اخیر افزایش یافته در حالی که تا قبل از آن شاهد سیر نزولی آمار تصادفات جاده ای بودیم.

 

ظفرقندی به موضوع تبلیغات مخرب که از سوی برخی رسانه ها در حوزه سلامت انجام می شود ، اشاره کرد و گفت: طبق بند "ب" ماده 3 قانون نظام پزشکی تمام تبلیغات حوزه سلامت باید مجوزهای لازم را از سازمان نظام پزشکی دریافت کند .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد : برای کمک به رفع دغدغه های سلامت، نیاز به اطلاع رسانی و افزایش آگاهی در سطح جامعه از طریق رسانه ها داریم.

وی با انتقاد از فضاسازی به منظور افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی اظهار کرد : تصمیم گیری ها در حوزه سلامت بدون کار کارشناسی، عواقب خوبی برای مردم و جامعه ندارد و نگرانی اصلی ما، افت کیفیت خدماتی است که جامعه پزشکی ارائه می دهد.

به گفته وی هزینه افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی، ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که در شرایط فعلی عقلانی به نظر نمی شد و اگر این قبیل تصمیم گیری ها بدون توجه به کیفیت خدمات باشد، می تواند سلامت مردم را تهدید کند.

وی در خصوص کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم و کم برخوردارخاطرنشان کرد : مشکل ما توزیع نامناسب است و کمبود پزشک نداریم و باید برای مناطق محروم، تسهیلات و امکانات جذب نیروی پزشک متخصص فراهم شود.

ظفرقندی افزود: پیش بینی کرده ایم تا سال ۱۴۰۴ این کمبودها مرتفع شده و در برخی رشته ها، پزشک مازاد نیز خواهیم داشت.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی بیان کرد : در حال حاضر ۱۳۹ هزار پزشک داریم که  به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، ۱.۷۴ صدم پزشک داریم که در مقایسه با دیگر کشورها، وضعیت خوبی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت مهاجرت پزشکان به خارج از کشور گفت: به طور میانگین آمار مهاجرت پزشکان عمومی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر وپزشکان متخصص  حدود ۳۰۰ نفراست.

ظفرقندی با اشاره به رشد ۱۱۷ درصدی دانشجوی پزشکی در سال های ۸۸ تا ۹۷، افزود: رشد در این بخش اتفاق افتاده و در برخی رشته ها فضایی برای جذب و استخدام نیز وجود ندارد، بطور مثال  در حوزه قلب و عروق هر سال متقاضی 16 دستیار تخصصی هستیم اما فقط دو نفر در امتحان دستیاری شرکت می کنند.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ بیش از ۸۰ درصد صندلی های طب اورژانس خالی ماند، چون امکان جذب میسر نبوده و دانشجویان ترجیح می دهند که پزشک عمومی باقی بمانند.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه کار بیمارستان های خصوصی با بیمه های تکمیلی چگونه باید باشد ، اذعان کرد: بیمارستان  های خصوصی برای کار درمان باید ضوابط اقتصادی را رعایت کنند و بیمارستانی که هیچ بودجه‌ای از دولت نمی‌گیرد ،نمی‌تواند هزینه‌ها و حقوق پرسنل خود را پرداخت کند.

وی افزود :بیمارستان می‌تواند نحوه پرداخت بیمه تکمیلی را بررسی  و برای اخذ قرارداد خود تصمیم‌گیری کند.بیمه تکمیلی باید تقویت شود و نمی‌توان بیمارستانی را به دلیل عدم قرارداد با بیمه تکمیلی بازخواست کرد.

ظفرقندی در خصوص اثر تحریم ها بر حوزه سلامت گفت: تلاش می‌کنیم اثر تحریم‌ها بر حوزه سلامت کاهش پیدا کندو نامه‌ای به گزارشگر سازمان ملل نوشته و اعلام کردیم که تحریم‌ها برای کودکان و افراد جامعه کاری غیرانسانی بوده و ظلمی است که به جامعه و مردم ایران می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: به دلیل انسداد مراودات مالی ،تحریم‌ها در حوزه سلامت اعمال می‌شود و وزارت بهداشت تمام تلاش و سعی خود را برای برطرف کردن این مشکلات به کار گرفته است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.