چهارشنبه، 29 فروردین 1403

باید اثرات تحریم ها در زمینه خون و فرآورده های آن به حداقل برسد

باید اثرات تحریم ها در زمینه خون و فرآورده های آن به حداقل برسد
مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به این که بسیاری از تجهیزات انتقال خون در داخل کشور تامین شده است؛ گفت: بومی سازی محصولات گامی در راستای مدیریت تحریم ها بوده تا آسیب ناشی از آن به حداقل ممکن برسد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، دکتر علی اکبر پورفتح اله مدیر عامل سازمان انتقال خون در خصوص آثار تحریم ها بر روند کاری این سازمان بیان کرد: تلاش ها در راستای مدیریت تحریم ها بوده و بخشی از محصولات را بومی سازی نمودیم که از آن جمله می توان به ساخت کیسه های خون در داخل کشور اشاره کرد.

وی با بیان این که بسیاری از تجهیزات انتقال خون در داخل کشور تامین شده ،افزود: به طور کلی به شیوه ای عمل کردیم تا اثرات تحریم را در زمینه خون و فرآورده های خونی به حداقل رسانده و با به روز نمودن روش های آزمایشگاهی در ازای خدمت ارائه شده ، خرید خدمت انجام می شود .

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد:  ذخیره پایداری در کشور ایجاده کرده و برای یکسال ملزومات انتقال خون را ذخیره و نگهداری کردیم تا آسیب ناشی از تحریم ها به حداقل ممکن برسد و تمام آمادگی های لازم را در این زمینه داریم.

پورفتح اله با اشاره به این که تحریم دارو و تجهیزات پزشکی از جمله مواردی است که همه دنیا روی آن حساسیت داشته و جزء حقوق اولیه بشر محسوب می شود، اظهار کرد: ادبیات کشورهای مقابل ما این است که ایران مشمول تحریم دارویی نیست، اما با مکانیزم هایی عملا این کار را انجام می دهند .

وی در خصوص نامه نگاشته شده از سوی رئیس کل سازمان نظام پزشکی به گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت:  نگارش نامه هایی از این دست یکی از مثبت ترین اقدامات است .

وی  با اشاره به این که بسیاری از همکاران پزشک مشارکت فعالی در اهدای خون داشته و رکورد دار اهدای خون در کشور یک پزشک است ، تصریح کرد : مرحوم دکتر شیخ الاسلام که خود نیز پاتولوژیست بود، 230 بار اهدای خون انجام داد و حتی بعد از سن 60 سالگی که منع اهدای خون وجود دارد با ارزیابی بالینی و مسئولیت خود به اهدای خون می پرداخت و رکورددار اهدای خون در کشور بود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در خصوص هموویژولانس (نظام مراقبت از خون) و پایش مراکز درمانی در حیطه مصرف خون و فرآوده های آن اظهار کرد : نظام مراقبت از خون با ثبت رخداد وقایع ، واکنش ها و عوارضی که ممکن است خون و فرآورده های آن هنگام مصرف ایجاد کند ، از این رخدادها به عنوان ابزار کنترل کیفی استفاده کرده تا خون و فرآورده های آن با حداقل عارضه در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد.

وی با اشاره به این که هموویژولانس تب بعد از انتقال خون را رصد می کند ، اضافه کرد: ما نیز پایش می کنیم کدام مرکز و فرآورده رخداد تبش بیشتر است تا مداخله کرده و رخداد را اصلاح کنیم .

به گفته پور فتح اله هموویژولانس  ابزاری برای کنترل محصولات است که واکنش های آلرژیک ،عوارض انتقال خون ،واکنش های حاد ریوی و شوکی که بعد از انتقال خون رخ می دهد توسط آن کنترل شده و این ادبیات امروزه گسترش پیدا کرده و در دنیا تحت ادبیات بایو ویژولانس مطرح می شود یعنی هر فرآورده بیولوژیکی که مصرف می شود به دلیل بروز بیماری های نوظهور باید بطور دائم آن را پیگیری کرد.

وی با اشاره به این که سازمان بهداشت جهانی از سال 2010 کشورهای دنیا را موظف به رعایت مدیریت خون بیمار کرده است، گفت : باید خون خود بیمار مدیریت شده تا نیاز به استفاده از خون دیگران به حداقل ممکن برسد زیرا خونی که تزریق می شود عوارض داشته و  علیرغم تمام استانداردهایی که رعایت می شود موجب تعدیل ایمنی بدن می شود .

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به این که انتقال خون یک نوع پیوند است که واکنش های متفاوتی را به همراه دارد ، خاطرنشان کرد : باید مصرف خون را منطقی کرده و برای تحقق این مهم نیازمند مدیریت خون هستیم که روش های مختلفی دارد مانند مدیریت کم خونی بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی .

وی ادامه داد : مطالعات  نشان داده  اگر بیمار با کم خونی وارد اتاق عمل نشده و یا قبل از انجام مداخلات درمانی ، کم خونی درمان شود، مصرف خون کاهش قابل توجهی خواهد داشت که در کنار آن باید به بحث  مدیریت خونریزی نیز توجه کرد و امروزه دستگاههایی وجود دارد که وضعیت بیمار را سنجش کرده و نیاز به خون و فرآورده های آن را مشخص می کند بنابر این  اگر خونریزی را در مراکز درمانی مدیریت کنیم، مصرف خون به شدت کاهش می یابد.

وی در خصوص مشکلاتی که در زمینه خون و فرآورده های خونی وجود دارد ، خاطرنشان کرد: مشکلی که در کشور ما و همه دنیا وجود دارد این است که انتقال خون در یک بستر آزاد و بدون مطالعات مبتنی بر شواهد در دنیا صورت گرفته و ادبیات مصرف نابجای خون و فرآورده های آن در همه جای دنیا از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا وجود دارد .

وی یاد آور شد : تلاش ها به سمت فرهنگ سازی و مدیریت مصرف و انتقال خون  است که ایران هم از این مسئله مستثنی نیست و هفته سوم آبان در دنیا به عنوان هفته مدیریت خون بیمار اعلام شده که باید فرهنگسازی های لازم در جهت تغییر نگرش جامعه پزشکی و بیماران انجام شود .

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.