جمعه، 10 فروردین 1403

فیزیوتراپی نقش اساسی در کاهش هزینه های اقتصاد سلامت دارد

فیزیوتراپی نقش اساسی در کاهش هزینه های اقتصاد سلامت دارد
با توجه به اهمیت فیزیوتراپی و رشته های توانبخشی در بهبود کیفیت زندگی و کاهش هزینه های اقتصاد سلامت، تغییر رویکرد سیاست گذاران به این حوزه ضروری به نظر می رسد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، اشکان آذرکیش عضو شورای عالی نظام پزشکی ضمن تبریک روز دوم مرداد سالروز استقلال حرفه ای فیزیوتراپی به کلیه همکاران فیزیوتراپیست در سراسر کشور بیان کرد :فیزیوتراپی ارتباط تنگاتنگ با بهبود کیفیت درمان وهمچنین بهبود کیفیت زندگی دارد و در کشورهایی که کیفیت خدمات درمانی و رفاه اجتماعی مد نظر سیاستگذاران قرار دارد، نقش فیزیوتراپی در نظام سلامت آنها برجسته تر است.

وی افزود:  با توجه به این که در قرن حاضر با چالش شیوع بیماریهای غیرواگیر و کاهش حرکت ناشی از تغییر سبک زندگی مواجه هستیم، رشته فیزیوتراپی می تواند بیش از پیش در حوزه پیشگیری و درمان ایفای نقش نماید.

وی ادامه داد : فیزیوتراپیست ها بهترین و در دسترس ترین مرجع برای غربالگری اسکلتی عضلانی در سنین خردسالی و آغاز مدرسه هستند و ضروریست تا با فراهم شدن بسترهای لازم زمینه انجام این کار فراهم شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که رشته فیزیوتراپی با سابقه چندین دهه حضور در بیمارستانها و مشارکت در درمان بستری یک رشته کاملا بالینی محسوب می شود، تصریح کرد:  ایران در زمینه قوانین حوزه فیزیوتراپی کمبودهایی دارد که موجب بروز مشکلاتی برای فیزیوتراپیست های شاغل در بیمارستانها و نیز آسیب دیدن چرخه درمان بیماران و افزایش هزینه های درمان می شود.

به گفته آذر کیش در بعد آموزشی ایران به عنوان اولین کشور منطقه در دهه چهل، آموزش آکادمیک فیزیوتراپی را آغاز نمود و با توجه به نیازهای روزافزون به خدمات فیزیوتراپی و گسترش حیطه های کاری فیزیوتراپی در دنیا، بسیاری از کشورها آموزش دانشگاهی فیزیوتراپی را به سطح دکترای حرفه ای ارتقا داده اند اما در ایران علیرغم اقدامات قانونی صورت گرفته و مصوبات موجود و پذیرش یک دوره دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی ، هنوز این مساله به شکل فراگیر اجرایی نشده و هر سال تاخیر در این مهم، به معنی عقب افتادن بیشتر از غافله فیزیوتراپی دنیا است.

وی در پایان یاد آور شد : با توجه به اهمیت فیزیوتراپی و رشته های توانبخشی در بهبود کیفیت زندگی و کاهش هزینه های اقتصاد سلامت، تغییر رویکرد سیاست گذاران به این حوزه ضروری به نظر می رسد که بهترین راه برای این تغییر رویکرد استفاده از تجربیات جهانی و استفاده از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.