پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نقش فیزیوتراپیست ها در نظام سلامت نادیده گرفته شده است

نقش فیزیوتراپیست ها در نظام سلامت نادیده گرفته شده است
عضو هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که فیزیوتراپیست ها نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها دارند ، گفت: فیزیوتراپیست ها باید در سطح اول مراجعه بیماران برای مقابله با بیماری ها قرار گرفته و از تحمیل هزینه های اضافی بر نظام سلامت بکاهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر محمد علی محسنی بندپی عضو هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی ضمن تبریک دوم مردادماه سالروز تکریم حرفه فیزیوتراپی به تمامی همکاران فیزیوتراپیست و دانشجویان این رشته در سراسر کشور بیان کرد:  نظام سلامت در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به فیزیوتراپی توجه ویژه ای دارد زیرا چهره بیماری ها تغییر کرده و به سمت بیمارهای غیرواگیر می رویم بنابر این باید استراتژی ها نیز در مقابل بیماری های نوپدید تغییر کند.

وی با بیان این که بی حرکتی مفرط، تغذیه نامناسب ، سبک غلط زندگی ، سالمندی و بسیاری از عوامل دیگر باعث شیوع بیمارهای غیرواگیر درجامعه هستند ، افزود: کشورهای توسعه یافته از سه دهه گذشته نظام آموزشی فیزیوتراپی را تغییر داده اند و برای کاهش هزینه های نظام سلامت و مقابله با بیمارهای ها،  فیزیوتراپیست ها در سطح اول مراجعه بیماران قرار دارند.

 وی با گلایه از این که در خصوص دکترای حرفه ای فیزیوترپی تمام رایزنی های لازم را با مسوولان مربوطه انجام داده اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است ، ادامه داد:  متاسفانه وزارت بهداشت به درمان بیشتر از پیشگیری توجه کرده و علیرغم این که 15دانشکده ما دانشجوی لیسانس ، فوق لیسانس و phd این رشته را تربیت می کند و بیش از 150 عضو هیات علمی و 20 استاد تمام در این رشته داریم اما جایگاه فیزیوتراپیست ها در پیشگیری از بیماری ها و کاهش هزینه ها در نظام سلامت نادیده گرفته شده است.

 محسنی بند پی تصریح کرد : ایران در حوزه توانبخشی و فیزیوتراپی حرف اول را در منطقه می زند اما نیازمند تغییر رویکرد هستیم همانطور که لبنان ،کویت و پاکستان نیز نظام آموزشی جدیدی را در این رشته پیش رو گرفته اند .

استاد دانشگاه توانبخشی و بهزیستی با اظهار تاسف از این که شاهد خروج نخبگان فیزیوتراپی از کشور هستیم ، گفت : بسیاری از دانشجویان این رشته خواهان اخذ دکترای حرفه ای فیزیوتراپی هستند اما به دلیل محدودیت ها برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند .

وی درخصوص سایر مشکلات این حرفه اظهار کرد : عدم پوشش بیمه های پایه برای خدمات فیزیوتراپی و نبود گاید لاین مناسب در نظام ارجاع  که صرفا به فیزیوتراپی مربوط نمی شود از دیگر مشکلاتی است که با آن دست به گریبان هستیم و باید نظارت ها در این زمینه بیشتر شود .

وی با اشاره به این که چه ضرورتی دارد برای یک کمر درد ساده خدمات پاراکلینک تجویز شود، اضافه کرد :  نظام ارجاع برای تمام رشته ها از جمله توانبخشی به درستی عمل نمی کند و باید نظارت ها بیشتر شود تا دخالت افراد غیر متخصص در رشته های توانبخشی کمتر شود .

 

به گفته وی در گذشته های دور خدمات توانبخشی در سطح سوم به بیمار داده می شد و دو دهه است که از نقش فیزیوتراپیست ها درنظام سلامت عقب هستیم زیرا بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های عضلانی- اسکلتی می توانند با مراجعه به فیزیوتراپیست ها و دریافت توصیه ها و ورزشهای درمانی بدون مصرف دارو  و جراحی بهبود یابند.

محسنی بند پی خاطرنشان کرد : در سه دهه آینده جمعیت سالمند از 9 درصد به 27 تا 30 درصد می رسد و باید رویکردها به پدیده سالمندی تغییر نماید و فیزیوتراپیستها با حضور در جامعه و مراکز سالمندی می توانند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها و کاهش هزینه های نظام سلامت داشته باشند.

وی در پایان به تعرفه های این رشته اشاره کرد و گفت : تعرفه ها واقعی نیست و هزینه های جانبی از جمله اجاره بها ،حقوق پرسنل ، هزینه خرید و تعمیر تجهیزات و دستگاهها و مالیات بسیار سنگین است به طوری که خیلی از همکاران فعالیت خود را متوقف کرده اند که امیدواریم مسئولان ذیربط و بویژه وزارت بهداشت با تغییر نگاه نسبت به این حرفه گامی در جهت رفع مشکلات آنان بردارند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.