جمعه، 10 فروردین 1403

جامعه پزشکی رکن مهم اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون

 جامعه پزشکی رکن مهم اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  گفت : ارتقاء علمی جامعه پزشکی و مردم عاملی ضروری در موفقیت طرح بسیج ملی کنترل فشار خون است.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به  تعریف جدید فشار خون در گاید لاین GNC8جهانی که  اهداف مهمی را برای پیشگیری اولیه و ثانویه فشار خون بالا مد نظر قرار داده وبسیار مناسب است ، بیان کرد : پزشکان با استفاده از استانداردهای این تعریف، می توانند فشار خون بالا را کنترل و درمان نمایند که در همین راستا توصیه می شود همکاران جامعه پزشکی در کنفرانس علمی تازه های فشار خون که توسط سازمان نظام پزشکی در روز پنجشنبه 30 خرداد در  محل بیمارستان شهید رجایی تهران برگزار می گردد، شرکت نموده و از جدید ترین روش های پیشگیری و درمان این بیماری بهره مند شوند.

وی افزود: پرفشاری خون یکی از بزرگ ترین مشکلات مزمن بهداشتی جهان است که از عوامل خطرساز عمده بیماری های قلبی عروقی ،کلیوی و مغزی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می رود.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که میزان شیوع این بیماری در همه کشورها از جمله ایران بالا بوده و مهمترین عامل سکته های قلبی ،مغزی و مرگ های زودرس در کشور ما به شمار می رود که متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا از ابتلای خود به این بیماری اطلاعی ندارند.

 رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد : فشار خون یکی از مهم ترین عوامل خطر ساز برای سلامتی مردم است که 20 درصد بالغین و 30 درصد جمعیت بالای 65 سال کشور را گرفتار کرده به طوری که نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن 55 سالگی مبتلا به فشار خون بالا می شوند.

وی اضافه کرد: توصیه می شود تمام افراد از سن 35 سالگی به بعد به طور مرتب فشار خون خود را چک کنند و بیماران به هر دلیلی که به مطب‌ها مراجعه می کنند از پزشک خود بخواهند که فشار خون آنها را اندازه گیری کند.

به گفته وی فشارخون بالا یک وضعیت پزشکی چند عاملی است که می تواند سبب تغییرات عملکرد در اندام های هدف از جمله قلب، مغز، کلیه ها و عروق خونی شود و هزینه های درمانی و مراقبتی بالایی را به خود اختصاص داده و بار مالی زیادی را بر نظام سلامت کشور تحمیل کند.

نوبخت با اشاره به طرح ملی کنترل فشارخون اظهار کرد: پویش های ملی به عنوان کنش جمعی بر روی افکار عمومی تاثیرگذار بوده و اجرای آنها می تواند نتایج مطلوبی به دنبال داشته و سبب افزایش آگاهی مردم، اصلاح سبک زندگی و افزایش سطح کیفیت زندگی مردم شود.

وی بیان کرد :پر فشاری خون سبب ابتلاء به کم کاری کلیه نیز می شود و هر چه متوسط فشارخون و وزن فرد مبتلا با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند، خطر کم کاری کلیه ها نیز بیشتر می شود، بنابراین اکثر افرادی که قادر به کاهش فشار خون و وزن خود نیستند، دست کم می توانند مانع افزایش فشارخون و وزن شده و از خطر کم کاری کلیوی بکاهند.

به گفته نوبخت عوامل متعددی در ابتلای فرد به بیماری فشارخون موثر است که از جمله آنها می توان به مصرف بالای نمک، بی تحرکی، سیگار کشیدن یا عدم تحرک کافی، اضافه وزن و چاقی، چربی خون بالا، مصرف الکل، رژیم غذایی، سبک زندگی، ژنتیک، استرس و فشارهای ناشی از آن اشاره کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد:از بین عوامل فوق مصرف زیاد نمک و چاقی بیش از همه در ایران خودنمایی می کند، به طوری که مصرف روزانه نمک در ایران بیش از دو برابر استاندارد جهانی است .

وی با اشاره به این که مصرف نمک در در دنیا 5 گرم و در ایران 11 گرم است، تاکید کرد:  چاقی و بی تحرکی در ایران بسیار زیاد بوده و شمار افراد چاق و دارای اضافه وزن در ایران به 29 میلیون نفر رسیده است که این امر یک هشدار جدی برای افزایش شمار مبتلایان به فشار خون است.

وی در پایان یاد آور شد : عدم اطلاع بسیاری از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود و همچنین "عدم کنترل " و "درمان ناقص فشارخون" از مشکلات مهم و جدی است که باید به آن توجه ویژه ای شود زیرا افزایش فشارخون بیشتر بدون علامت است و برای درمان آن ابتدا باید سبک زندگی را تغییر داد و بنا بر تشخیص پزشک نیز فرد مبتلا باید از دارو نیز استفاده کند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.