جمعه، 31 فروردین 1403

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ: سازمان نظام پزشکی با چراغ خاموش و در سایه حرکت می کند

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ: سازمان نظام پزشکی با چراغ خاموش و در سایه حرکت می کند
عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان اینکه برخی خروجی فرآیندهای شورای عالی مفید اما برخی موجب واکنش منفی جامعه پزشکی نسبت به مصوبات آن ها می شود، گفت: شورای عالی باید فعالیت های خود را چشمگیر و اعلام کند. با چراغ خاموش و در سایه حرکت کردن کسی متوجه فعالیت های این شورا و هیات های سازمان نظام پزشکی نخواهد شد.

دکتر ایرج خسرونیا در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با گلایه از اینکه متاسفانه دولت و مجلس همه را خواب فرض کرده و تنها خود را بیدار می داند، خاطرنشان کرد:  این در حالی است که زحمات شورای عالی و اعضای هیات ها قابل بحث است.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت های قسمت های مختلف سازمان نظام پزشکی باید هر روز بر روی آنتن و در وسایل ارتباط جمعی  اطلاع رسانی شود، ابراز داشت: متاسفانه این تفکر وجود دارد که سازمان کار نظارتی انجام نمی دهد و مجلس و وزیر بهداشت از کار سازمان ناراضی هستند در صورتیکه با مستندات موجود می توان به صراحت گفت که این گونه نیست و با اعلام کارکرد های سازمان، مردم و پزشکان می توانند آن چیزی که قابل نقد است را نقد و آن چیزی که قابل پذیرش است را قبول کنند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با اشاره به سمت های دولتی برخی از اعضای شورای عالی اظهار داشت: به نظر می رسد فردی که وام دار وزارت بهداشت یا اداره و یا دانشگاهی است، نمی تواند در مقابل مجلس، شورای عالی، وزارت بهداشت و غیره ایستاده و به نفع پزشکان گام بردارد به همین علت اعضای شورای عالی و حتی رئیس کل و مسئولان آن، نباید وابسته به هیچ کجا و وام دار کسی باشند.

وی در خصوص تعرفه های اعلام شده از طرف هیات دولت تصریح کرد: زمانی که دولت کارشناسانی را چون اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی تعیین می کند، باید به نظرات آن ها احترام بگذارد. اگر قرار باشد 4 نفر در هیات دولت راجع به موضوعی چون تعرفه نظر داده و آن را مصوب کنند، دیگر نیازی به بررسی و مشورت یکسال تمام کمیسیون های مشورتی شورای عالی نظام پزشکی، نظام پزشکی تهران بزرگ و اعضای مختلف در جلسات مختلف نیست. این کار غیر کارشناسی بود و جامعه پزشکی از این مهم ناخرسند است.

خسرونیا با تاکید بر اینکه تعرفه مصوب شده در هیات دولت، خط بطلان بر روی تمام کارهای کارشناسی انجام شده توسط سازمان نظام پزشکی و شورای عالی کشید، افزود: سازمان نظام پزشکی نظریه انجمن های مختلف، بیمارستان های خاص و اقشار مختلف را جمع آوری کرد و با کمک وزارت بهداشت مورد بررسی قرار داد و در شورای عالی بیمه تعدیل و تصویب شد اما در هیات دولت با گروهی 4 نفره این تعرفه ها با کاهش چشممگیری تصویب شد که این نشان می دهد نه تنها شورایی کار نمی کنیم بلکه تک نفری چون احمدی نژاد کار می کنیم.

وی با بیان اینکه تا پرونده ای از ستاد تعرفه ها به سازمان ارسال نشود، امکان هیچ رسیدگی برای سازمان وجود ندارد، ابراز داشت: پرونده باید از ستاد (شامل وزارت بهداشت و مسئولین دانشگاه ها) ارسال شود و سازمان نظام پزشکی کار تفحص و مچ گیری ندارد. در صورت ارسال پرونده ای، هیات های بدوی، تجدید نظر و عالی به آن رسیدگی خواهند کرد.  

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره به اینکه تعرفه مسئله یک ریال و دو ریال نیست بلکه بحث میلیون ها و میلیارد ها تومان پیش از راه اندازی سامانه 1690 است، گفت: 60 درصد پزشکان، عمومی هستند و زیرمیزی نمی گیرند، 20 درصد پزشکان متخصص داخلی، اطفال، عفونی و غیره هستند که اصلا بیماری ندارند و تنها 2 تا 3 درصد کل پزشکان باقی می ماند که گاهی اوقات خلاف می کنند که اکثر آن ها کارمندان خود دانشگاه ها و وزارت بهداشت هستند. در این زمینه توبیخ کتبی با درج در پرونده تاثیر چندانی نداشته و خود وزارت بهداشت باید قدم بردارد.

وی با تاکید بر اینکه با کلمه رشوه موافق نیستم، اظهار داشت: رشوه ای وجود ندارد، قراردادی میان پزشک و بیمار برقرار می شود که در بسیاری از صنوف چون کانون وکلا وجود دارد اما اعتقاد دارم اگر پزشکی مبلغی را از بیمار اخذ کند و وی را در بیمارستان دولتی عمل کند، کار خطایی انجام داده است.

خسرونیا ادامه داد: در بیمارستان خصوصی هم باید مبلغ از طریق بیمارستان و نه در مطب اخذ شود. به عنوان یک پزشک با 40 سال سابقه خواهش می کنم رابطه مالی بین پزشک و بیمار قطع شود و بیمه ها با ورود خود بیماران را از پرداخت هزینه ها معاف کنند.

وی اضافه کرد: برای نظارت باید کارمند و بازرسین بیشتری وارد شده و این افراد در بیمارستان ها و مراکز خاص قرار گرفته و مچ گیری کنند. زمانی که بودجه ای برای نظارت و مدرکی وجود ندارد، سازمان از کجا پرونده سازی کند؟ این مشکلی است که بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و همچنین مجلس شورای اسلامی و سازمان نظام پزشکی وجود دارد. مجلس با اختصاص بودجه ای به وزارت بهداشت، انتظار دارد از بروز خلاف در جامعه پزشکی جلوگیری شود، کار خلاف هم بدون مدرک قابل پیگیری نیست و سازمان در این زمینه قدرتی ندارد.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در پایان ابراز داشت: سازمان نظام پزشکی باید فعالیت خود را علنی کند و شورای عالی، بدنه اداری، هیات تهران و غیره در سازمان نظام پزشکی دست به دست هم داده و نشان دهند که کارهای بزرگی انجام می دهند. به نظر می رسد 98 درصد جامعه پزشکی که سالم کار می کند نباید فدای 2 درصد شوند بلکه 2 درصد باید پاکسازی شود تا 98 درصد باقیمانده در محیطی سالم فعالیت کنند.

انتهای پیام/ع

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.