جمعه، 10 فروردین 1403

نشست هم اندیشی جامعه پزشکی و منتخبین مجلس دهم؛ طرح تحول نظام سلامت چالش بزرگ دولت یازدهم است

معاون توسعه امور اجتماعي و عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور با بيان اينكه طرح تحول نظام سلامت چالش بزرگ دولت يازدهم است، گفت: طرح تحول سلامت هزينه هاي كمرشكن بستري را به شدت كاهش داد اما به هر حال مشكلاتي هم داشت. اين طرح مقدمات برنامه پنجم توسعه بود و برنامه پزشک خانواده، سيستم ارجاع، گايدلاين هاي باليني و پرونده الكترونيك بايد در قالب طرح تحول سلامت اجرا مي شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل سازمان: دكتر سعيد نمكي در نشست هم انديشي جامعه پزشكي با متخبين دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي توجه به اهميت برجام را موضوع ضروري دانست و گفت: اگر امروز با وجود داشتن بودجه كم نسبت به كشورهاي منطقه مانند عربستان و قطر قدرتمند هستيم اين قدرت مرهون مهارت ساختن موشک است. با وجود آنكه سال گذشته سال سختي بود ولي از كمک به نظام سلامت دريغ نكرديم. از ۴ هزار و ۸۰۰۱۰۳۰۰ ميليارد تومان آن را توانستيم بدهيم و بقيه آن را با خون دل به نظام سلامت پرداخت كرديم تا وزارت بهداشت در ادامه اجراي طرح تحول نظام سلامت با مشكل مواجه نشوند.

وی با تاكيد بر اينكه پيوستن بند ناف منابع حوزه سلامت به منابع پايدار مسئله مهمي است، خطاب به نمايندگان منتخب مجلس دهم اظهار داشت: اين نخستين بار است كه واكاوي طرح تحول سلامت را به چالش مختصر مي كشم چون معتقدم دولت در اين دوره مورد بي انصافي قرار گرفت برای مثال در مسئله برجام به رغم تلاش ديپلمات ها برخي آن را به چالش هاي بي انصافانه مي كشند.

نمکی با بيان اينكه طرح تحول نظام سلامت چالش بزرگ دولت روحاني است تصريح كرد: اين طرح هزينه هاي كمرشكن بستري را به شدت كاهش داد اما به هر حال مشكلاتي هم داشت. طرح تحول سلامت مقدمات برنامه پنجم توسعه بود كه برنامه  پزشك خانواده، سيستم ارجاع، گايدلاين هاي باليني و پرونده الكترونيك بايد در قالب اين طرح اجرا مي شد.

معاون توسعه اموراجتماعي و عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور گفت : در هيچ جاي دنيا آنقدر در را باز نمي گذارند هر كسي با هر امكاناتي خدمات رايگان دريافت كند. در حال حاضر ۶ و نيم ميليون دفترچه بيمه اضافي در كشور داريم كه گران ترين داروها را با قيمت مفت مي توان با اين دفترچه ها تهيه كرد كه عده اي  به راحتي آنها را از كشور خارج مي كنند اگر كوه طلاي احد را هم خرج اين هزينه ها كنيم ، صرف نمي كند.

وي با بيان اينكه در طرح تحول نظام سلامت مصارف را به منابع گره نزديم، عنوان كرد: طرح تحول به جاي بهداشت محور درمان محور بود و به جاي خدمت محور پزشك محور بود اما با اين حال ما قطار طرح تحول را در حركت تعمير خواهيم كرد نه در ايستگاه.

نمكي با اشاره به اينكه ساختار نظام سلامت ساختار چابكي نيست ، افزود: بايد با تدبيري به كاهش مصارف و تقويت و مديريت منابع كمك كنيم.

وی، آموزش پزشكي را چالش جدي حوزه سلامت عنوان كرد و گفت: ما افرادي را تربيت مي كنيم كه مهارت كافي براي ارائه خدمات به نظام سلامت ندارند امروز شاخص هاي اجتماعي سلامت بحث جدي است اما افرادي كه آموزش مي دهيم مديريت بيماري هاي كشور را آموزش نمي بينند به عبارتي دانشجوي پزشكي بيمار محور تربيت مي شود نه سلامت محور.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.