جمعه، 10 فروردین 1403

بیانیه پایانی شورای هماهنگی سازمانهای نظام پزشکی و انجمن های علمی تخصصی گروه پزشکی اصفهان

شورای هماهنگی سازمانهای نظام پزشکی و انجمن های علمی تخصصی گروه پزشکی اصفهان در نشست پنج شنبه مورخ 21/8/94 با هیات رئیسه شورای عالی نظام پزشکی بیانیه ای را صادر کردند

 

  به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی متن بیانیه پایانی شورای هماهنگی سازمانهای نظام پزشکی و انجمن های علمی تخصصی گروه پزشکی اصفهان به شرح ذیل است :

اکنون که بیش از دو سال از شروع بکار دوره جدید سازمان می گذرد، علیرغم فعالیتهای مثبت، نیک اندیشی و ممارست های بعمل آمده در پیگیری مشکلات جامعه پزشکی کماکان بسیاری از مسائل لاینحل باقی مانده و یا شاید نوبت به طرح آنها نرسیده است.

در این همایش با طرح موضوعاتی کاربردی سعی در طرح بعضی از این نکات مغفول شده و با عنایت به گسترش جمعیت جامعه پزشکی و گسترش مطالبات عمومی از این جامعه و با توجه به کم مهری و بی توجهی مسئولین دولتی نسبت به معضلات روزافزون خانواده بزرگ پزشکی نیاز به بازنگری راه رفته و ترسیم مسیر آینده ضروری به نظر می رسد.

طرح تحول سلامت با خدمات شایسته ای که در تسهیل درمان بیماران به انجام رسانده و علیرغم بهبودی در ارزیابی ارزش نسبی خدمات ، ولی همچنان فاصله زیادی با تحقق در رعایت عدالت درون رشته ای و بین رشته ای اولین شاغلین حرف پزشکی دارد و از این حیث نیازمند بازنگری اساسی در کتاب تعرفه می باشد و بهتر آن است در این مهم از تجربیات بین المللی که با امکانات فراوان و کارشناسیهای چند وجهی بدست آمده استفاده نمایند. چرا که بدون رعایت عدالت در جامعه پزشکی، عدالت در درمان بیماران نیز محقق نخواهد شد. همچنین به نظر می رسد تنها راه برون رفت از مشکلات عدیده نظام سلامت و ارائه خدمات عادلانه ، استقرار کامل و جامع نظام ارجاع و سطح بندی خدمات است.

بدون شک دست اندرکاران نظام سلامت اعم از وزارتین بهداشت و درمان و رفاه ، مجلس شورای اسلامی، سازمانهای بیمه گر و شورای عالی و مدیریت کلان سازمان نظام پزشکی کل کشور نیازمند استفاده از نقطه نظرات کارشناسی ارائه کنندگان خدمات در سیاست گذاریها و تصمیم سازیها می باشد.

علاوه بر موارد فوق پیشنهادات مشخصی جهت استحضار و توجه اعضای محترم شورای عالی سازمان در این همایش ارائه می گردد:

   جامعه پزشکی نیاز به ساختار دیگری علاوه بر سازمان نظام پزشکی همانند انجمن های صرفاً صنفی جهت پیگیری و احقاق مطالبات صنفی خود دارد.

   تشکیل کمیته ای متشکل از کارشناسان آمار و اقتصاد سلامت و سایر رشته های مربوط برای جمع آوری اطلاعات دقیق از میزان درآمد و هزینه های پزشکان و مقایسه دقیق و مستدل آن با کشورهای همسطح و دیگر صنوف و رفع ابهامات ایجاد شده نسبت به درآمد پزشکان در جامعه ضروری به نظر می رسد.

   تشکیل کمیته ای متشکل از متخصصان و اصحاب رسانه و خبرنگاران و داشتن تریبونی دائمی برای ارتباط مستقیم با جامعه مانند خبرگزاری رسمی جامعه پزشکی.

4-    یکی از مهمترین ایرادهای طرح تحول سلامت عدم تحقق عدالت بین رشته ای و میان رشته ای است که جهت اصلاح آن می بایست علاوه بر بررسی مبانی کتاب از مقایسه ارزش خدمات ارائه شده در رشته های مختلف پزشکی در ایران و جهان بهره برد.

 

 

 

5-    حمایت و التزام انجمن های علمی به افزایش توان علمی و تعامل با نهادهای بین المللی و همزمان پایش و رتبه بندی آنها و استفاده از نظرات واحدهای علمی سراسر کشور برای اصلاح سیاستهای کلان ضروری است.

6-    مداخله فوری در جهت حل بحران معیشتی ، اقتصادی و اجتماعی برخی از اقشار آسیب پذیرتر جامعه پزشکی همانند کارشناسان مامایی ، کارشناسان تغذیه ، پزشکان عمومی و ...

7-    مشارکت فعال نمایندگان سازمان نظام پزشکی و انجمن های گروه پزشکی در جهت تعامل سازنده با مسئولین وزارت خانه ای بهداشت ، رفاه و مجلس شورای اسلامی در جهت اصلاح طرح ها و لوایح و قوانین مرتبط با نظام سلامت به منظور اتخاذ تصمیمات همه جانبه نگر.

 

 

شورای هماهنگی سازمانهای نظام پزشکی استان اصفهان

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.