پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عدم فرهنگ سازی آفت نظام ارجاع و پزشک خانواده

نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه بزرگترین موفقیت نظام سلامت تا کنون اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع بوده؛ گفت : ترویج تخصص گرایی و عدم فرهنگسازی مناسب از سوی رسانه هاآفت بزرگی در پیشرفت طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

 

دکتر لاله تدین نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع  به عنوان یک تکلیف قانونی به صراحت در برنامه چهارم و پنجم توسعه آمده است ؛ اظهار داشت : عدم یکدلی و همزبانی در بین مسئولین کشوری، نبود عزم جدی بویژه دروزارتخانه های بهداشت و رفاه برای پیشبرد این برنامه و کلید زدن طرح های موازی در سایر استان ها؛ عمده ترین مانع در مسیر این برنامه است.

 

وی افزود : همین عدم همراهی سبب تأخیر در ایجاد سامانه الکترونیک خدمات سلامت ایرانیان، عدم تنظیم گایدلاین های درمانی که نقش کلیدی مهمی در ساماندهی به نظام ارجاع را دارد و سایر اهمال ها گردیده است.

وی تصریح کرد :از اجرای این برنامه در بسیاری از کشورهای پیشرفته چند دهه گذشته تا توانسته به حد ایده آل خودش نزدیک شود، پایبندی و اعتقاد دولت ها به این برنامه در نحوه عملکرد و تنظیم بودجه لازم برای اجرای آن به خوبی عیان بوده و همین موضوع سبب می شود که آن را به عنوان یکی از افتخارات عملکرد خود نمایش دهند.

عضو هیئت مدیره ی انجمن پزشکان عمومی شیرازبا تاکید براینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان یک الگوی موفق گره گشای بسیاری از مشکلات عدیده نظام سلامت خواهد بود ؛ خاطرنشان کرد : این سیستم  نه تنها در زمینه درمان، بلکه فراتر از آن در زمینه پیشگیری از بیماری ها  راهگشا خواهد بود.

به گفته تدین بزرگ ترین آفتی که در دو دهه اخیر نظام سلامت را مورد هجمه قرار داده و از مسیر صحیح ارائه خدمت بازداشته ، توجه بیش از حد به تخصص گرایی چه در بین مردم و چه در بین دانشجویان پزشکی بوده است.

وی ادامه داد : این موضوع سبب شده یک معاینه بالینی و گفتگو با بیمار و شنیدن شرح حال او جای خود را به تکنولوژی های تخصصی و پیچیده برای درمان بیماری ها بدهد.

این پزشک خانواده با بیان اینکه بهتر است به جای تخصص از کلمه تبحر استفاده شود خاطرنشان کرد :آن چه که در این چند سال زیاد شنیده می شود نیاز به متخصص پزشک خانواده است در حالی که باید تبحر بالینی و کاربردی پزشکان را افزایش دهیم .

به گفته وی باید  با تغییر در سیستم آموزشی دانشکده های پزشکی تلاش و دانش فرهیختگان علمی را در مسیربالندگی آنان  قرار دهیم  در غیر انیصورت   سرخوردگی بعد از فارغ التحصیلی جایگاه ناعادلانه ای را در نظام سلامت برای یک پزشک عمومی رقم خواهد زد .

پزشک خانواده و نظام ارجاع فراتر از یک تکلیف قانونی است

 

نایب رئیس  مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با عنوان اینکه یکی از افتخارات هر دولت، افزایش سطح سلامت و امید به زندگی، در بین مردم است افزود : از آنجا که برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع تحولی بزرگ در عرصه سلامت است فراتر از یک تکلیف قانونی برای وزارت بهداشت بوده و رسالت قانونی مهمی است که بر دوش دولت قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت دستمزد پزشکان خانواده رضایت بخش است؛ تصریح کرد : نمی توان به وضعیت پرداختی در برنامه پزشک خانواده بی توجه بود ؛ چرا که پزشک هم  مانند همه افراد جامعه درگیر مسایل اقتصادی و هزینه های گوناگون به حق و ناحق است .

تدین ادامه داد : برای ارائه خدمت در نظام ارجاع باید سرمایه گذاری جهت تجهیز فضای مطب به گونه ای پر هزینه تر از یک مطب عادی برای فعالیت پزشک عمومی انجام شود زیرا حداقل به دو نیروی دستیار و منشی از سرانه ناعادلانه پزشک خانواده با پرداخت های غیر قانونی سازمان های بیمه گر باید حقوق داده شود.

 

وی خاطرنشان کرد : با ابلاغ  سیاست های مقام معظم رهبری و عنایت خاص به مقوله سلامت ؛دولت باید با عزمی راسخ، تنظیم بودجه لازم و نظارت بر بکارگیری آن صرفاً در مسیر اجرا و تعالی پزشک خانواده،  نظام ارجاع،  ایجاد رضایتمندی و ارج نهادن به خدمات پزشکان خانواده گام بردارد تا شعار ارزشمند پیشگیری مقدم بر درمان است ؛ تحقق یابد.

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.