پنجشنبه، 30 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی : باید سوگند نامه مبتنی بر مفاهیم قرآنی تحریر کنیم / اخلاق پزشکی و حرفه ای نیازمند بازآرایی است

زالی با اشاره به اینکه امروز در سوگند نامه های پزشکی کمتر تجلی قرآن مشاهده می شود گفت : باید سوگند نامه پزشکی مبتنی بر مفاهیم قرآنی با همکاری وزارت بهداشت ؛سازمان نظام پزشکی و فرهنگستان علوم پزشکی تحریر کنیم که دور از دسترس نیست.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در سومین همایش قرآن ؛عترت و سلامت "ویژه جامعه پزشکی "که صبح امروز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله آغاز به کار کرد با اشاره به اینکه برای شروع حرکتهای نوین در عرصه  نظریه پردازی جدید پزشکی تمسک به قرآن ، جستجو ؛ واکاوی و تبیین مبانی قرآنی می تواند راهگشا باشد  ؛ اذعان داشت : نگاه و یژه قرآن به مبانی بیولوژیک از منظر سلامت قابل تامل و توجه است و مشخصا در قرآن مبانی بیولوژیک در زمینه استدلال پردازی استفاده بهینه شده است .

وی با اشاره به اینکه قرآن در سه جا به بحث شفا پرداخته ؛ افزود : باید در مبانی قرآنی  طب قرآنی را مستفاد کنیم و اخلاق قرآنی راکه مبتنی بر مفاهیم عمیق و سترگ قرآن  است؛ گسترش دهیم.

 زالی تمام گزینه های نوین اخلاق پزشکی و حرفه ای امروز را مبتنی بر یک نوع بسیار مهم دانست و ادامه داد : این مهم گفتمان مبتنی بر کرامت است و این کرامت انسانی را در جای جای قرآن مشاهده می کنیم .

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در سوره مائده بحث نجات جان انسان ها مطرح شده و قرآن هیچ انحصاری را در این زمینه ایجاد نکرده است تصریح کرد :  قرآن کرامت انسان ها را مورد توجه قرار داده است که این نگاه بلند و جامع الاطراف قرآنی از مترقی ترین نظریات نوین اخلاقی برجسته تر است .

 

وی با بیان اینکه باید یک سوگند نامه با حال و هوا و اتمسفر قرآنی را تدوین کنیم اظهار داشت : امروز در سوگند نامه های پزشکی کمتر تجلی قرآن مشاهده می شود در حالی که می توان با همکاری مشترک بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و فرهنگستان علوم پزشکی یک سوگند نامه پزشکی مبتنی بر مفاهیم قرآنی تحریر نمود.

***اخلاق پزشکی و حرفه ای نیازمند بازآرایی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کرامت یکی  از اصول و شاکله های مبانی نظریه پردازی در حوزه اخلاق حرفه ای است ؛ خاطرنشان کرد : سالیان متمادی روی  این مبحث کار شده و این در حالی است که کرامت از شاکله های قرآن است .

 

وی با تاکید بر اینکه اخلاق پزشکی و حرفه ای باید بازآرایی شود گفت : یکی از منابع بسیار وزین و  فاخر در این زمینه  قرآن و جستجو و بهره جستن از مفاهیم متعالی آیات قرآنی است .

 

زالی تمسک به قرآن و ترویج مفاهیم قرآنی را در بین نسل جوان پزشک یک نیازمبرم و جدی دانست و بیان داشت : پزشکان جوان و تمامی گروههایی که در حوزه نظام سلامت مشغول به فعالیت هستند  باید از قرآن و آموزه های آن بهره مند شده و به شکل های مختلف با قرآن محشور شوند.

به گفته وی جامعه پزشکی باید پژوهش های بسیار ارزنده ای که می تواند آثار شفا بخشی قرآن را اثبات کند ؛ انجام دهد که خوشبختانه امروز جامعه پزشکی مزین به فرهیختگانی است که با فرهنگ قرآنی محشورند .

زالی در پایان سخنان خود به نقش شفابخشی  قرآن در کاهش اضطراب بیماران و کاهش درد زایمان و سایر بیماری ها اشاره کرد و گفت :  طبق تحقیقات علمی به اثبات رسیده است که وقتی قرآن تلاوت می شود و بعد معانی آن خوانده می شود آثار اضطراب زدایی و تنش زدایی آن به مراتب بیشتر است لذا جامعه پزشکی بیش از گذشته باید به نقش شفا بخشی قرآن در بخشهای مختلف سلامت توجه داشته وکوشا باشد.

 

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.