پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو شورایعالی نظام پزشکی: توهم درآمدهاى میلیاردى برخی پزشکان به جامعه پزشکى تعمیم داده نشود

عضو شورایعالی نظام پزشکی: توهم درآمدهاى میلیاردى برخی پزشکان به جامعه پزشکى تعمیم داده نشود
عضو شورایعالی نظام پزشکی گفت: توهم درآمدهاى میلیاردى جامعه پزشکى که اگر هم وجود داشته باشد به تعداد انگشتان دو دست نمى‌رسد، شایسته نیست که به کل جامعه پزشکى تعمیم داده شود.
دکترنوید ناصری با بیان اینکه جامعه پزشکى خود رنج دیده شرایط نابسامان اقتصادى دهه گذشته است ؛ ابراز داشت :پزشکان در دهه گذشته تحت فشار هاى اقتصادى عمومى، تورم، افزایش حقوق و بیمه کارکنان مطبها و کلینیکها و ...، افزایش حاملهاى انرژى، افزایش لجام گسیخته مالیات و عوارض، همراه با عدم افزایش متناسب تعرفه ها، فاصله بسیار داشتن با تعرفه واقعى و عدم کارآیى لازم صنعت بیمه کشور قرار داشته اند.

وی افزود: متأسفانه با اتخاذ سیاست پوپولیستى و عوام فریبى بگونه اى در رسانه ها و حتى توسط برخى مسؤولین وانمود شده است که این جامعه دلیل اصلى مشکلات معیشتى و فقیرتر شدن جامعه است.

عضو شورایعالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه جامعه ما بواسطه تحریم هاى فلج کننده دهه گذشته، دچار انواع بحرانهاى اقتصادى، افزایش فاحش فقر، لحظه به لحظه فاصله بیشتر گرفتن از مبانى اولیه رفاه اجتماعى و در نتیجه کاهش امید به آینده همراه با دشواریهاى روزافزون معیشتى شد ؛ ادامه داد :هویدا شدن طبقه اى نوظهور و متمول در جامعه همزمان با انتشار موارد متعدد رانت خواریها و اختلاس هاى هزاران میلیاردى برآمده از اقتصاد بیمار دهه گذشته، منتج به کاهش اعتماد اجتماعى ، تحریک و تهییج روحیه حق طلبى عمومى شد.

وی با بیان اینکه جامعه پزشکى نیز مانند بسیارى دیگر از اصناف، با مردم مراودات مستقیم مالى دارد ؛ خاطرنشان کرد : پزشکی بدلیل حساسیت بسیار زیاد برگرداندن و تأمین سلامتى به بیماران بویژه در موارد اورژانس و فرا گیر بودن این شغل، نسبت به سایر اصناف بیشتر مورد توجه قرار مى گیرد که این توجه هم از سوى مردم و هم از سوى رسانه ها و سایر مسؤلین است که در ذات خود خوراک خوبى براى رسانه هاى مختلف محسوب مى شود.

ناصری با تاکید براینکه در هر لباس و حرفه اى افرادى متخلف و ناهمگون با اکثریت صنف وجود دارد که نباید آنان را به کل جامعه صنفى مربوطه تعمیم داد ؛ گفت : زیرمیزی  هم از مفاهیم نامیمون وارده به جامعه پزشکى است که توسط درصد بسیار ناچیزى از جامعه بزرگ پزشکى مورد ارتکاب واقع مى شود و یا توهم درآمدهاى میلیاردى جامعه پزشکى که اگر هم وجود داشته باشد به تعداد انگشتان دو دست نمى رسد ، شایسته نیست که به کل جامعه پزشکى تعمیم داده شود .

وی عدم انسجام درون صنفى گروههاى مختلف پزشکى  را در تشدید این هجمه ها موثر دانست و اظهار داشت:راهکار مقابله با این هجمه ها، در وهله اول متعهد سازى کل صنف به اجراى مفاهیم اصیل اخلاقى و بویژه اخلاق پزشکى است و در مرحله دوم خودپالایشى درون صنفى و برخورد لازم با حرمت شکنان موجود در جامعه پزشکى است که  در کنار این اقدامات، در ابعاد رسانه اى هم لازم است نظام پزشکى بصورت کاملاً فعالانه به بهترین وجه از آن در زمینه هاى مختلف استفاده نماید.

نگاه وزارت بهداشت حاکمیتی و سازمان های بیمه گر منفعت طلبانه است

 عضو هیات مدیره نظام پزشکی شیراز با اشاره به اینکه نگاه سازمان نظام پزشکی در جهت ایجاد تعامل با وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر است که در این راستا تلاش های زیادی را انجام می دهد تا حقوق صنفی اعضا کسب یا اعاده گردد، بیان داشت : نگاه وزارت بهداشت حاکمیتی و از موضع کاملا بالا به پایین است و در مقاطعی همراه با تهدید ، ارعاب ، تضعیف و مقصر نمایاندن نظام پزشکی و خود را مبری دانستن است.

وی با بیان اینکه نگاه سازمان های بیمه گر هم نگاهی منفعت طلبانه ریالی به کل مقوله است که البته در مواردی شاهد تعامل خوب با وزارت بهداشت (طرح تحول و طرح پزشک خانواده ) هستیم ؛ افزود: در حقیقت نظام پزشکی است که تلاش خود را برای ایجاد وفاق و همگرایی بین سه مجموعه بکار می بندد و در مقاطعی با نبود ساز و کار لازم برخی مسئولیتهای اجرایی حاکمیتی را هم پذیرش نموده است اما میزان موفقیت نهایی در تعامل سه جانبه چندان زیاد و چشمگیر نبوده است.

همکاری اعضاء نظام پزشکی مبتنی بر به نتیجه رساندن انتظارات نیست

ناصری همکارى کل اعضاء سازمان را بدلایل مختلف جامعه شناسى ایران امروز، از نوع همکارى مؤثر و مبتنى بر به نتیجه رساندن انتظارات اعضاء ندانست و گفت : نوعى پیش فرض سرخوردگى یا بى نتیجه بودن همکاریها و فعالیتها در اکثریت اعضاء وجود دارد که این را می توان به وضوح از میزان مشارکت اندک در انتخابات نظام پزشکى ، امتناع یا اکراه در پذیرش فعالیتهاى عارى از عایدات مالى  و کاهش مشارکت در فعالیتهاى جمعى  سازمان توسط بخش عظیمى از اعضاء مشاهده کرد.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی شیراز جامعه پزشکى را  نیازمند تغییر در نگرش اخلاق پزشکى و تقویت هر چه بیشتر مبانى کاربردى آن دانست و خاطرنشان کرد:  جامعه پزشکى را باید به سمت حکمتى لازمه طبابت همراه با سعه صدر و بیمار مدارى، با رویکردى سلامت محور و پرهیز از نگاه تجملاتى به حرف مختلف پزشکى  هدایت کرد.

 وی تصریح کرد :جامعه پزشکى نیازمند حذف یا کاهش حداکثرى مراودات مستقیم مالى با بیماران است که این امر با تقویت هر چه بیشتر صنعت بیمه و موظف سازى بیمه ها در پوشش حداکثرى محقق می شود.

وی در پایان یاد آور شد : اگر با آینده نگرى و کلان نگرى  و به تفکیک رشته ای به کل اعضاء جامعه پزشکى نگاه نشود،  در آینده شاهد معضلاتی به مراتب بیشتراز حال حاضر مى شویم که امیدوارم با تلاش مسؤولین و تمامى اعضاء سازمان، روز به روز شاهد ارتقاء واقعى و شایسته جایگاه جامعه پزشکى باشیم .

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.