پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور: تعرفه‌های جدید سال آینده مبنای بیمه‌های تکمیلی قرار می‌گیرد/ ویزیت سرپایی افزایش می‌یابد

رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور: تعرفه‌های جدید سال آینده مبنای بیمه‌های تکمیلی قرار می‌گیرد/ ویزیت سرپایی افزایش می‌یابد
رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور رشد تعرفه‌های پزشکی را ۱۲۰ درصد اعلام کرد، گفت: چون تعرفه‌های جدید پزشکی نیمه سال اعلام شد، بیمه‌های تکمیلی به صورت کامل سال آینده این تعرفه‌ها را مبنای محاسبات قرار می‌دهد اما امسال هم تعرفه‌ها را پذیرفته‌اند.
 به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی به فارس گفت: تأخیر در اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات درمانی وجود دارد به طوری که از ابتدای سال باید انجام می‌شد، اما از نیمه‌های سال شاهد اجرای آن هستیم و سازمان‌های بیمه پایه توانستند از نظر تأمین اعتبارات خود را به کتاب ملحق کنند.
وی ادامه داد: این تأخیر زمانی به دو دلیل اتفاق افتاد اول اینکه کتاب در بیمارستان های دولتی و خصوصی همزمان اجرا شود و منابع مورد نیاز در زمینه بیمه‌های پایه در بخش دولتی نیازمند فاصله زمانی منطقی بود تا ساماندهی شود.دکتر زالی گفت: در مصوبه شورای عالی بیمه استمرار این کتاب برای سال 94 نیز به تصویب رسیده و مشکلی که وجود داشت در رابطه با بیمه‌های تکمیلی بود، چرا که در میانه سال ابلاغ شد و بیمه‌های تکمیلی تعرفه‌های درمانی را که از نظر حقیقی و حقوقی در ابتدای سال دریافت کرده بودند برای پیوستن به این کتاب با مشکل مواجه شدند.
رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور ادامه داد: اما مشکل بیمه های تکمیلی نیز برای سال جاری اتفاق نخواهد افتاد چون ساز و کار اصلاح تعرفه‌ای را دیده‌اند و خرید خدمت در سازمان‌های بیمه تکمیلی توسط نهادهای حقوقی صورت می‌گیرد و فکر نمی‌کنم برای مردم در بیمه‌های تکمیلی رشد تعرفه‌ای و افزایش رخ دهد.
وی با اشاره به اینکه به مدت 6 ماه بیمه‌ها با تأخیر روبه‌رو شدند افزود: اما در سال آینده نظام تعرفه‌گذاری خدمات بیمه‌های تکمیلی تفاوت خواهد کرد و با مکانیزم خود، این 27 سازمان بیمه‌گر تکمیلی سال آینده مشکلی نخواهند داشت.
دکتر زالی گفت: این تأخیر 6 ماهه سبب شد به جای کل سال، یک نیمه از سال را بیمه های تکمیلی همراهی کنند، به همین دلیل جلساتی بین بیمارستان‌های خصوصی و بیمه‌های تکمیلی برگزار شد تا با تدابیر درون‌سازمانی مشکل برطرف شود. به همین دلیل بیمه‌های تکمیلی کتاب تعرفه‌ای را پذیرفتند و بیمارستان‌های خصوصی که اغلب در تهران مستقرند متعهد شدند آن را اجرا کنند.رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور تأکید کرد: این درحالی است که در سال آینده با تغییر تعرفه‌های تکمیلی روبه‌رو خواهند بود، البته در استان‌ها فرایند استانی حاکم است، به همین دلیل اختیار تفاهم به رؤسای نظام‌پزشکی در شهرستان‌ها و از سوی سندیکای بیمه به رئیس منطقه‌ای داده شده تا در فضای مربوطه به تفاهم برسند.
دکتر زالی گفت: جامعه پزشکی همواره نگران بوده‌اند که آیا این اعتماد پایدار است یا خیر، چرا که تاکنون خاطره تلخی در ذهن جامعه پزشکی وجود داشته که طرح، پایدار نباشد. به همین دلیل برای حل این مشکل با وزرای بهداشت و رفاه تفاهم کردیم و در دیباچه این کتاب، امضای این دو وزیر و بنده وجود دارد که تأکید شده بازنگری تعرفه‌ها در کتاب سالانه خواهد بود.
وی افزود: تماس‌های مکرری در یکی دو روز گذشته با وزرای بهداشت و رفاه داشته‌ایم و آنها پذیرفته‌اند که دبیرخانه دائمی بازنگری تعرفه‌ها استقرار یابد و توسط انجمن‌های علمی ـ تخصصی و کارشناسان مربوطه اصلاحات را برای آینده انجام خواهیم داد، چرا که با وجود 5 هزار نمونه تعرفه‌ای حتماً اشکالاتی وجود دارد.
رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور ضمن درخواست از جامعه پزشکی برای استفاده از این ظرفیت آزمایشی گفت: نامه‌ای به انجمن های تخصصی نوشته‌ایم تا ظرف سه ماه آینده اشکالات موجود را بیابند و قول مساعد از وزرای رفاه و بهداشت گرفته‌ایم که ماهانه جلسه شورای عالی بیمه تشکیل شود و اصلاحات مورد نیاز انجام گیرد.
دکتر زالی تصریح کرد: این نوید را می دهم که با فضای موجود در شورای عالی بیمه حرکت آغاز شده که شکستن طلسم 20 ساله بازنگری کتاب تعرفه بود استمرار یابد. سه سال زمان لازم داریم تا به نقطه مطلوب در اصلاح تعرفه‌ها برسیم.وی گفت: متوسط رشد تعرفه 120 درصد بوده است، البته عمدتاً این رشد در بخش بستری خدمات بوده است و در ویزیت این میزان رشد اعمال نمی‌شود و حدود 30 درصد تعیین شده است.
رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور گفت: 85 درصد خدمات سرپایی در بیمارستان های خصوصی انجام می‌شود، به همین دلیل بخش زیادی از خدمات که در بخش سرپایی ارائه می‌شود رشد قابل توجهی از نظر تعرفه نداشته و این موضوع امسال در بازنگری کتاب مدنظر قرار می گیرد.
دکتر زالی افزود: به طورکلی رشد تعرفه‌ها 120 درصد بوده و بیش از آن مربوط به عمل‌های جراحی پیچیده‌ای است که خیلی هم شایع نیستند و رشد تعرفه در بخش ویزیت و سرپایی در کتاب دیده نشده که قرار است آن هم دیده شود.
وی ادامه داد: البته اصلاح تعرفه ویزیت فقط شامل افزایش حق ویزیت نیست، بلکه ویزیت را از شکل سنتی تغییر خواهیم داد، چرا که بسیاری از خدمات سرپایی در مطب‌ها انجام می‌شود که تعرفه‌ای ندارند و باید در بازنگری ها دیده شوند.
وی در مورد ثبت شکایت مردمی در خصوص تعرفه‌ها در سامانه 1690 گفت: با وجود اینکه چند روز از افتتاح این سامانه می‌گذرد اما هنوز زود است که در مورد آمار و میزان تماس های آن صحبت شود. آنچه مهم است این بوده که ایجاد التهاب در جامعه پزشکی نشود بلکه امید را به این جامعه باید برگرداند و به رابطه بین مردم و جامعه پزشکی کمک کرد.
رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور ادامه داد: مردم نباید اعتماد خود را از جامعه پزشکی از دست بدهند و رسانه ها در روزهای آینده باید کمک کنند که این اعتماد بازسازی شود.دکتر زالی گفت: مطمئن هستم که فضای جامعه پزشکی ناشی از همدلی و همراهی خواهد بود و این قشر علاقه‌مند است کماکان نظرات کارشناسان را در حوزه تعرفه بشنود.
انتهای خبر/
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.