پنجشنبه، 9 فروردین 1403

کاهش 3 تا 5 درصدی ارزش ریالی واردات دارو / افزایش صادرات دارو به حدود یک میلیارد دلار

کاهش 3 تا 5 درصدی ارزش ریالی واردات دارو / افزایش صادرات دارو به حدود یک میلیارد دلار
دبیر انجمن داروسازان تهران با اشاره به اینکه ارزش ریالی واردات دارو 3 تا 5 درصد کمتر از سال گذشته بوده است ، گفت : این امر نشان از صرفه جویی ارزی و موفقیت در حمایت از تولیدات داخلی و افزایش صادرات دارد.

 دکتر محمد رضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی  با ا شاره به اینکه جهت حمایت از اقتصاد کارخانجات داروسازی داخلی ، واردات دارو در مواردی که مشابه داخلی دارند محدود شده است  بیان داشت : در واقع سیاست سازمان غذا و دارو در منع واردات است و  تولیدات داخلی نیز کفاف مصرف جامعه را می دهد .

وی افزود : بعداز تحریم ها کارخانجات داخلی توانستند بصورت فزاینده تولیدات خود را افزایش دهند و سیاستگذاری سازمان غذا و دارو بر این بوده که به صادرات دارو نیز نگاهی داشته باشد که در این راستا مسئولین امر در کشورهای همسایه و اروپای شرقی و آفریقایی رایزنی های لازم را انجام داده اند.

وی ادامه داد :  بازار دارویی کشور با نگاه ویژه ای که به ارتقای کیفیت دارد به سمت رقابت با بازارهای خارجی سوق داده شده و بسیاری از داروها که از کیفیت بالایی برخوردار بوده اند به بازار جهانی راه یافته اند بطوری که امسال می توان صادرات دارو را به حدود یک میلیارد دلار رساند.

دبیر انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه در سال جدید جامعه پزشکی و نظام سلامت باید نگاه سنتی را که نسبت به جامعه داروسازی داشته اند به وادی فراموشی بسپارند ؛ خاطرنشان کرد :چنان چه خدمات داروسازان در نظام سلامت به درستی دیده شده و بهای خدمات مشاوره ای آنها پرداخت شود می توانند بازوی کمکی برای صرفه جویی اقتصادی در بخش درمانی باشند .

دری تصریح کرد : بدلیل نادیده گرفتن نقش داروسازان در نظام درمانی هر ساله بصورت فزاینده شاهد افزایش مصرف برخی از داروها هستیم که ا گر داروسازان و جایگاه آنان در نظام سلامت و چرخه درمان به خوبی دیده و ارزشیابی شود می توان جلوی مصرف نابجای دارو را گرفت .

وی در خصوص همپوشانی مصرف برخی از داروها بیان داشت : بسیاری از درمان هایی که به شکل تجویز OTC بوده و یا عدم مشاوره پزشک با داروساز مستقر در داروخانه منجر می شود مصرف بسیاری از داروها همپوشانی داشته و این در حالی است که اگر جایگاه داروسازان در نظام سلامت به خوبی دیده شود جلوی تحویل بسیاری از داروها در داروخانه ها گرفته شده و بصورت فزاینده دارو خارج از عرف مصرف نمی شود .

دبیر انجمن داروسازان تهران یاد آور شد :  در سال گذشته با همکاری کمیته های تجویز و مصرف منطقی دارو در بیمارستان ها داروسازهایی را در بخش بالینی مستقر نمودیم تا در خصوص مصرف داروها بویژه داروهای گران قیمت استفاده واقعی از داروسازان شود . در واقع سیاستگذاری های این کمیته باعث شد که جلوی مصرف خارج از استاندارد دارو در بیمارستان ها  گرفته شده و صرفه جویی میلیاردی در بخش دارویی داشته باشند .

انتهای پیام / ر

( استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است )

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.