پنجشنبه، 9 فروردین 1403

افزایش ناچیز تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی توهین به جامعه پزشکی است

افزایش ناچیز تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی توهین به جامعه پزشکی است
عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ افزایش پنج درصدی تعرفه خدمات پزشکی سال 96 و همچنین کاهش 25 درصدی تعرفه خدمات بیهوشی را ظلم بزرگی در حق جامعه پزشکی عنوان کرد .


دکتر محمد مهدی قیامت عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که اجرای طرح تحول سلامت کارشناسی شده نبود ؛ بیان کرد: نظرات کارشناسی انجمن بیهوشی در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات لحاظ نشد و نسبت ها بر اساس صعوبت کاری و استرس ها در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه کتاب ارزش گذاری کالیفرنیا را یک تیم 100 نفره متخصص در دنیا کارشناسی کرده است، افزود : نسبت ها در این کتاب بر اساس صعوبت کاری و استرس ها استخراج شده بر همین اساس این کتاب باید مبنای تعرفه خدمات قرار گیرد زیرا کارشناسی شده است و تمامی افراد در رشته های مختلف پزشکی آن را قبول دارند، ضمن آنکه تمامی نسبت ها و حجم کاری و موارد مهم در آن لحاظ شده است.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی سال 96 اظهار کرد: 20 درصد هزینه های بیمارستان ها افزایش یافته در حالی که تنها پنج درصد به تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی امسال افزوده شده است که این افزایش ناچیز اجحاف و توهین بزرگی در حق جامعه پزشکی است.

قیامت با بیان اینکه اگر همین پنج درصد هم افزایش داده نمی شد بهتر و آبرومندانه تر بود، مطرح کرد: در جلسه صنفی بیمارستان های درجه یک، پزشکان این پنج درصد افزایش را به هزینه های بیمارستان بخشیدند زیرا هزینه های هتلینگ زیاد شده و بیمارستان ها متضرر شده اند.

وی با تاکید بر اینکه در برخی رشته ها از جمله بیهوشی شاهد کاهش 25 درصدی تعرفه ها بودیم ادامه داد: این کاهش ظلم بزرگی در حق جامعه بیهوشی بود و سبب دل آزردگی آنان شده است زیرا این گروه منبع درآمد دیگری نداشته و یکی از پاک ترین رشته های حوزه پزشکی محسوب می شوند که به دور از هر گونه دریافت غیرقانونی خدمات را به بیماران ارائه می دهند.

وی با اشاره به مسئولیت هایی که بر عهده متخصصان بیهوشی است، گفت: متاسفانه بیمه ها خیلی از خدمات بیهوشی از جمله ریکاوری را تحت پوشش قرار نمی دهند و سالانه شاهد تغییراتی در تعرفه های خدمات بیهوشی هستیم در حالی که باید تعرفه شامل پایه، زمان و لحاظ شدن کد تعدیلی ریسک باشد اما با گذشت سال ها هنوز نتوانسته ایم مقدار واقعی تعرفه ها ی خدمات پزشکی از جمله بیهوشی را تعیین کنیم.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران با تاکید بر عدالت بین رشته ای، عنوان کرد: در قانون برنامه اول توسعه نیز به واقعی شدن تعرفه ها تاکید شده و اکنون که در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم همچنان با معضل واقعی نبودن تعرفه ها در خدمات تشخیصی و درمانی مواجه هستیم.

قیامت با اشاره به اینکه تمامی آحاد جامعه پزشکی طرفدار طرح تحول بوده و با وجود تمامی معایب و مشکلاتی که در اجرای آن مشاهده شد خالصانه به ارائه خدمات پرداخته و از این طرح حمایت کردند، اظهار کرد: با وجود تمامی حمایت ها اما جامعه پزشکی همواره در فشار همه جانبه قرار دارد و بسیاری از پزشکان شاغل در بیمارستان های دولتی هم با معوقات بیش از یک سال و عدم پرداخت کارانه مواجه هستندکه این شرایط برای پزشکان جوان که باید زمان بیشتری را مشغول فعالیت باشند به مراتب سخت تر است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی هم بخش مهمی از نیازهای نظام سلامت را تامین می کند، یاد آور شد: با کاهش تعرفه خدمات بیهوشی و افزایش بسیار ناچیز تعرفه خدمات سایر رشته ها انگیزه پزشکان برای ادامه فعالیت کاهش یافته و طبیعی است که به دنبال عدم رضایت کادر درمانی استاندارد و کیفیت خدمات هم افت داشته باشد زیرا آحاد جامعه پزشکی آن سرویسی را که در قبال مسئولیت های محول شده و توقعی که جامعه از آنها دارد ، دریافت نمی کنند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.