جمعه، 10 فروردین 1403

واکنش ها به افزایش بودجه وزارت بهداشت/تاکید بر جداسازی بودجه بهداشت از درمان

واکنش ها به افزایش بودجه وزارت بهداشت/تاکید بر جداسازی بودجه بهداشت از درمان
اجرای طرح تحول سلامت در کشور و بازخوردهای مثبت آن در بین قریب به اتفاق صاحب نظران نظام سلامت، باعث شده دولت نیز برای سال آینده تدابیر ویژه ای به لحاظ تامین اعتبارات این طرح در نظر بگیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و به نقل از مهر، طرح تحول سلامت از 15 اردیبهشت 93 در سطح بیمارستان های دولتی و دانشگاهی کشور کلید خورد و تاکنون نیز چند مرحله از این طرح اجرا شده که شاید توجه به هزینه های درمانی مردم و کاستن از پرداختی بیماران در هنگام بستری در بیمارستان ها، از مهمترین بخش های اجرای این طرح بزرگ ملی بوده است. اما، در این بین برخی دست اندرکاران حوزه سلامت نسبت به روند تامین اعتبارات این طرح گلایه و انتقاد دارند.

دکتر شهلا میرگلوی بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر این عقیده است که افزایش بودجه ای که در حوزه سلامت اعمال شده است از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی یارانه ها تامین می شود. که در واقع، از سوی مردم تامین می شود. لذا، نباید این پول صرف مخارج غیرضروری شود.

بر اساس آنچه در لایحه بودجه سال 94 آمده است، وزارت بهداشت با بیش از 70 درصد افزایش بودجه، بیشترین رشد بودجه را در میان سایر وزارتخانه ها به خود اختصاص داده است. منتقدان افزایش بودجه وزارت بهداشت بر این عقیده اند که هزینه کرد عمده این بودجه در بخش درمان منجر به اتلاف منابع ملی در شرایط کمبود درآمدهای نفتی خواهد شد.

احمد آریایی نژاد یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: با توجه به اینکه بودجه بهداشت و پیشگیری در سالهای قبل برای پیشبرد اهداف درمانی هزینه شده است، نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تلاش هستند بودجه بهداشت از درمان جدا شود.

دکتر علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که مقوله درمان بسیار هزینه بر است و هیچ گاه نیز کم نخواهد شد. بنابراین، ما باید از بیمار شدن مردم جلوگیری کنیم.

این در حالی است که منتقدان طرح تحول سلامت بر این عقیده اند که در شرایطی که به واسطه نصف شدن قیمت نفت، کشور با کسری شدید بودجه مواجه است، اجرای برنامه پزشک خانواده می تواند منجر به کاهش هزینه ها و کاهش اتلاف منابع در بخش درمان شود.

انتهای خبر / 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.