پنجشنبه، 9 فروردین 1403

معاون وزیر بهداشت: شرط سنی آزمون دستیاری تا دو سال آینده اجرا نمی شود

معاون وزیر بهداشت: شرط سنی آزمون دستیاری تا دو سال آینده اجرا نمی شود
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرط سنی آزمون دستیاری تا دو سال آینده اجرا نمی شود.

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی، باقر لاریجانی روز دوشنبه در نشست خبری اجرای فاز چهارم طرح تحول سلامت، در پاسخ به سووال خبرنگاری درباره مصوبه شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: این شورا یکی از بالاترین مراجع تصمیم گیری وزارت بهداشت است که این مصوبه را تصویب کرده، اما با توجه به درخواست داوطلبان آزمون دستیاری، با توجه به اینکه عده زیادی از آنها برای شرکت در این آزمون برنامه ریزی کرده و زحمت کشیده اند، اکنون تصمیم بر این است که این مصوبه گرچه ابلاغ شده اما تا اطلاع ثانوی و حداقل تا دو سال آینده اجرا نشود.

وی ادامه داد: این شرط سنی برای حدود 15 رشته تخصصی تفاوت و بین 30 تا 40 سال در نظر گرفته شده بود.

لاریجانی گفت: بعد از بررسی بیشتر، این مصوبه را دوباره ارزیابی می کنیم و برای اجرای آن در سال های آتی تصمیم گیری مجدد خواهد شد.

شورای آموزش پزشکی و تخصصی در هشتاد ویکمین جلسه خود برای داوطلبان دوره دستیاری برای 13 رشته از جمله ارتوپدی، بیماری های قلب، داخلی، زنان و زایمان، کودکان، بیهوشی، جراحی مغز و اعصاب، جراحی عمومی، چشم پزشکی، طب اورژانس، روانپزشکی، گوش حلق و بینی و جراحی کلیه و مجاری ادراری محدودیت های سنی 30، 35 و 40 سال قائل شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات افرادی که در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کرده اند و تقاضای تایید مدرک وفعالیت در داخل کشور دارند، توضیح داد: هر ساله افراد زیادی که به هر دلیل نتوانسته یا نخواسته اند در دانشگاه های داخل کشور تحصیل کنند و در دانشگاه های کشورهای دیگر تحصیل کرده اند، تقاصای تایید مدرک خود را دارند اما بسیاری از آنها دانش آموخته دانشگاه هایی هستند که مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای برخی از این افراد که شرایط لازم را داشته باشند، واحدهای آنها را معادل سازی می کند و پس از آزمون در صورتیکه قبول شوند، می توانند در یکی از دانشگاه های کشور بصورت سهمیه آزاد شهریه پرداز، تحصیل و پس از اخذ مدرک در داخل کشور فعالیت کنند.

لاریجانی گفت: تعداد این متقاضیان خیلی زیاد است و واقعا وزارت بهداشت نمی تواند مدرک همه آنها را تایید کند، بسیاری از آنها در دانشگاههایی تحصیل کرده اند که اصلا شناخته شده نیستند، ضمن اینکه ارزیابی وزارت بهداشت از دانشگاههای خارجی دائمی و ممکن است برخی دانشگاه هایی که قبلا مورد تایید بودند اکنون مورد تایید نباشند. با وجود این، رویکرد وزارت بهداشت کمک به این افراد است.

وی افزود: وزارت بهداشت باید حقوق دانشجویان داخل کشور را هم در نظر بگیرد. اکنون 180 هزار دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی تحصیل می کنند و باید حقوق آنان نیز رعایت شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت به تشریح فاز چهارم طرح تحول سلامت که تحول در آموزش پزشکی است، پرداخت و گفت: با اجرای این طرح، دانشگاه های علوم پزشکی از مهر امسال با چشم انداز روشنی کار را شروع می کنند؛ بر اساس این طرح که بر اساس اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین شده، دانشگاه های علوم پزشکی قطب بندی و ماموریت محور می شوند و برای هر کدام از آنها توسعه در یک بخش از آموزش پزشکی تعیین شده است.

لاریجانی ادامه داد: آموزش پزشکی ایران اکنون در رتبه 10 جهانی است اما از نظر نوآوری نیروی انسانی جایگاه مناسبی نداریم، به همین علت به نوآوری و کارآفرینی در آموزش پزشکی در فاز چهارم طرح تحول سلامت توجه شده است.

لاریجانی همچنین از ایجاد رشته تخصص پزشکی خانواده در سه دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، فارس و بابل در سال جاری خبر داد و گفت: برنامه درسی این رشته تخصصی آماده شده و در یک آزمون مجزا امسال دانشجویان این رشته در ظرفیت محدود پذیرش می شوند، این افراد کسانی خواهند بود که در آینده اساتید رشته پزشک خانواده در سایر دانشگاه های علوم پزشکی می شوند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که در طرح تحول آموزش پزشکی دیده شده، رفع کمبود نیرو در برخی رشته ها از جمله پرستاری است، در کشور اکنون به 200 هزار پرستار نیاز داریم و در این طرح تلاش می شود که در یک بازه زمانی سه ساله این نیروها در کشور تربیت شوند.

وی گفت: حدود 50 درصد تحصیلات تکمیلی در حوزه علوم پزشکی اکنون در تهران متمرکز است و با اجرای طرح تحول آموزش پزشکی تلاش می شود، تا یک ساماندهی مجددی در توزیع این امکانات صورت گیرد و تا جای ممکن آموزش های کارشناسی و کاردانی به دانشگاه های شهرهای کوچک سپرده می شود.

لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که برای تحول در آموزش پزشکی انجام می شود، تعامل دانشگاه های علوم پزشکی با دانشگاه های کشورهای دیگر است، بر اساس این برنامه، هر دانشگاه با یک دانشگاه خاص مرتبط می شود تا یک دانشگاه خارجی با چند دانشگاه داخلی مرتبط نباشد و بتوانیم از ظرفیت های دانشگاههای بیشتری استفاده کنیم، انرژی ها را تلف نکنیم و در نهایت بتوانیم هاب (قطب) منطقه در آموزش پزشکی باشیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین از رونمایی سایت بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مهر ماه خبر داد.

لاریجانی به توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: از مهر ماه آموزش مجازی پزشکی برای استادان دانشگاههای علوم پزشکی راه اندازی می شود. اکنون البته یک دانشکده آموزش مجازی در تهران داریم اما در آینده آموزش مجازی علوم پزشکی را در کشور گسترش می دهیم.

** نتایج آزمون بورد فردا اعلام می شود

وی همچنین به برگزاری آزمون بورد تخصصی و فوق تخصصی در هفته گذشته خبر داد و افزود: حدود سه هزار نفر در این آزمونها شرکت کردند. نتایج این آزمون امروز (سه شنبه) اعلام می شود. حدود 94 درصد شرکت کنندگان در آزمون گواهینامه تخصصی پذیرفته شده و در مجموع 60 درصد شرکت کنندگان در آزمون گواهینامه و دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی قبول می شوند همچنین نتایج آزمون پره انترنی و انترنی نیز اعلام می شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: ساماندهی آزمون های وزارت بهداشت نیز بخشی دیگر از طرح تحول سلامت است که تلاش می کنیم با اجرای این طرح آزمون های استانداردتری برگزار کنیم و از تجارب بین المللی نیز در این زمینه استفاده می کنیم.

لاریجانی همچنین از اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی وزارت بهداشت در سال جاری خبر داد و افزود: امسال تمام بیمارستان های آموزشی وزارت بهداشت پس از اعلام ضوابط ارزیابی به صورت خوداظهاری بررسی و اعتباربخشی می شود و موسسات آزاد نیز بعد از خوداظهاری از طریق دانشگاه های دیگر ارزیابی و اعتباربخشی می شوند. علاوه بر آن 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور امسال اعتباربخشی بین المللی می شوند.

وی درباره کیفیت آموزش پزشکی عمومی نیز گفت: اطلاعات و دانش پزشکان عمومی کشور خوب و قابل قبول است اما از نظر مهارت ها ضعف دارند که قرار است برای جبران آن مراکزی به صورت آزاد از وزارت بهداشت مجوز بگیرند که پزشکان و سایر دانش آموختگان دانشگاه های علوم پزشکی با شرکت در این کلاس ها مهارت های خود را افزایش دهند. به عنوان مثال آموزش مطب داری یکی از این دوره هاست.

لاریجانی ادامه داد: در مورد رشته تخصص پزشک خانواده نیز در آینده به نحوی عمل می شود که پزشکان پنج و نیم سال دوره پزشکی عمومی را می گذراند و سه سال و نیم نیز آموزش های مربوط به پزشک خانواده را می گذرانند.

معاون وزیر بهداشت گفت: یکی از ضعف های آموزش عالی پزشکی در ایران این است که برای برخی از فارغ التحصیلان این رشته ها زمینه کاری کافی فراهم نیست که در فاز چهارم طرح تحول سلامت و برنامه توسعه دانشگاه ها در هزار سوم رفع این مساله نیز مورد توجه قرار می گیرد.

وی در مورد آموزش علوم پزشکی در دانشگاه آزاد نیز افزود: بر اساس تفاهم وزارت بهداشت با دانشگاه آزاد هر نوع توسعه در رشته های علوم پزشکی این دانشگاه باید با هماهنگی وزارت بهداشت صورت گیرد، برخی مراکز این دانشگاه از جمله شعبه قشم که استاندارد و کیفیت لازم را نداشتند نیز تعطیل شده است.

معاون وزیر بهداشت در مورد پذیرش دانشجویان افغان در دانشگاههای علوم پزشکی نیز گفت: اکنون 400 دانشجوی افغان در دوره های تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی در ایران تحصیل می کنند که برخی آنها برای پرداخت شهریه مشکل دارند، 30 درصد این دانشجویان بورسیه می شوند و 70 درصد باید شهریه بپردازند که در تلاشیم برای دانشجویانی که در ایران متولد شده اند، تسهیلاتی برقرار کنیم.

لاریجانی در مورد رشته های مشترک با وزارت علوم افزود: شورای مشترک با وزارت علوم نداریم اما در جلسات مشترک تصمیماتی اتخاد می شود، از جمله اینکه رشته مهندسی بیمارستان به وزارت علوم منتقل شد و در مورد رشته روانشناسی بالینی نیز نظر وزارت بهداشت این است که آموزش این رشته باید در وزارت بهداشت باشد چون همه خدمات بالینی نیازمند آموزش بیمارستانی است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین از همکاری آموزشی با تاجیکستان و افغانستان برای تربیت نیروی متخصص برای این کشورها خبر داد و گفت: در چند ماه آینده تبادل استاد نیز با این کشورها صورت می گیرد.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.