جمعه، 10 فروردین 1403

تعرفه ها بر اساس میزان تورم اعلام شود

تعرفه ها بر اساس میزان تورم اعلام شود
رئیس انجمن ارتوپدی ایران با اشاره به این که یکی از معضلات بزرگ نظام سلامت بحث تعرفه های پزشکی است ، گفت : باید تعرفه ها معادل آن چیزی باشد که در جریان های زندگی روزمره پیش می آید از افزایش قیمت ها گرفته تا افزایش افزوده قیمت ها و فرسودگی جسم و ذهن و غیره .

دکتر غلامعلی عکاشه رئیس انجمن ارتوپدی ایران در گفت وگو با خبرنگار نظام پزشکی با بیان این که حوزه بهداشت و درمان سلامت جامعه را هدایت می کند ، اظهار داشت : باید نگاه معقول و منطقی به مسئله تعرفه های خدمات پزشکی داشته باشیم تا پزشکانی که در بخش غیردولتی کار می کنند این اختیار را داشته باشند تا براساس تفاهم دو طرف و نه تجاوز به حقوق یکدیگر و نرخ معمول و تعریف شده جهانی با بیمار طرف شوند.

وی درباره تعرفه های بخش دولتی افزود : در بخش دولتی باید تعرفه ای لحاظ شود که جاذبه لازم را برای بیمار ؛پزشک و کادر درمانی و غیره داشته باشد و دیگر کسی سمت بخش خصوصی نرود .

وی ادامه داد :یعنی جاذبه اش از نظر امکاناتی که فراهم می کند چه برای بیمار و چه برای پزشک عقلایی بوده و از نظر خدمات مالی طوری باشد که پزشک دوست داشته باشد خدمات علمی و درمانی خود را در این بخش ارائه دهد .

عکاشه با عنوان این که تعرفه ها باید تعادلی و به اندازه نیاز بیمار و پزشکان باشد ، تصریح کرد : باید دو تعرفه داشته باشیم یکی برای بخش خصوصی که باید تعادلی و به اندازه نیاز بیمار و پزشکان باشد به طوری که نیازهای خود را برطرف کنند و در بخش دولتی هم باید معادل آن تورمی باشد که در جامعه اتفاق افتاده است .

وی با تاکید بر این که بحث تعرفه ها همیشه یکی از معضلات بزرگ دولت ها بوده است ؛گفت :در کشورهای پیشرفته مبنای یکسانی برای قیمت گذاری همه چیز وجود دارد و تعرفه های پزشکی نیز بر اساس میزان تورم ،نیاز بیماران و میزان مسائلی که پزشکان درگیر آن هستند تعیین و ابلاغ می شود.

وی با اشاره به این که در کشورما  تعیین و ابلاغ تعرفه ها همواره دیر انجام می شود افزود : فرض کنیم  مثلا بعد از 30 سال تغییر تعرفه پیش می آید و هر وزیری که بخواهد آن را طبق تورم به روزکند باید چندین برابر از تعرفه قبلی بیشتر باشد و چون این امر برای هیچ حاکمیتی امکان پذیر نیست که ناگهان یک تعرفه را چندین برابر افزایش دهد ناچارند پله به پله تغییر دهند .

وی ادامه داد : این امر رضایت پزشکان و صاحبان حرف پزشکی را فراهم نمی کند ضمن آن که موجب نارضایتی افراد نیازمند به درمان هم می شود .

 

 ** جامعه پزشکی شرف خود را بخاطر مسائل مالی زیرپا نمی گذارد

عضو هیئت عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که پزشکان حتی در بخش خصوصی خواهان زیر خط فقر رفتن بیمار نیستند، اذعان داشت : یک پزشک در درجه سوم به سمت مادیات می رود و بیشترین هدف او درمان بیمار است.

وی تصریح کرد :چنان چه پزشک احساس کند بیمار از نظر مالی ضعیف است هیچ وقت او را تحت فشار قرار نمی دهد و گذشته از این امر، حاکمیت موظف است در بخش دولتی آن چنان سیستم درمانی خوبی ارائه دهد که مریض نیازی برای مراجعه به بخش خصوصی نداشته باشد .

عکاشه با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی هیچگاه شرف خود را به خاطر مسائل مالی زیر پا نمی گذارد، خاطرنشان کرد : باید با تقویت بخش دولتی و  ارائه خدمات مطلوب به بیماران آن ها را در تنگنا قرار ندهیم و صرفا  بیمارانی که توان ورود به بخش خصوصی را دارند با انتخاب خود به این بخش مراجعه کنند  تا عدالت در سلامت برقرار شود .

** عدم شناخت دولتمردان نسبت به معضلات نظام سلامت

وی در خصوص تصمیمات دولتمردان در مجلس نسبت به مسائل نظام سلامت اظهار داشت :گاهی اوقات مسائلی که در مجلس بیان می شود با واقعیت های روز جامعه حداقل در حوزه پزشکی تطابق ندارد.

وی افزود : شاید خیلی از دولتمردانی که در مجلس هستند آگاهی چندانی به مسائل پزشکی ، شناخت ارتباطات و نیازی که جامعه به رضایت پزشک دارد ،نداشته باشند و نگاهشان به مسائل ممکن است سیاسی باشد.

عکاشه با اشاره به این که بخش سلامت و بطور حتم وزیر بهداشت این نگاه را ندارد ادامه داد : اگر نیازهای پزشکان در حوزه اقتصادی تامین نشود مسلما بدون انگیزه و رضایت کار می کنند و طبیعی است که کیفیت کار کم می شود و مثلا به جای درمان چهار بیمار در روز به ویزیت دو نفر پرداخته و وظیفه اخلاقی و انسانی خود را با ویزیت مریض کمتر انجام می دهند .

عضو هیئت عالی نظام پزشکی با بیان این که تا انگیزه نباشد هیچ کاری پیشرفت نمی کند خاطرنشان کرد : انگیزه  می تواند مالی ،انسانی و علمی باشد که برای پزشکان هر سه انگیزه مهم است وچنان چه این انگیزه ها کاهش یابد نقش درمانگری افت می کند لذا باید افزایش تعرفه ها انجام شود .

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلاامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.