پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی: ضرورت استفاده از ظرفیت بیمه های پایه و تکمیلی در رفع مشکلات استان ها

رئیس کل سازمان نظام پزشکی: ضرورت استفاده از ظرفیت بیمه های پایه و تکمیلی در رفع مشکلات استان ها
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه همگامی در ستادهای استانی جزو یکی از افتخارات جامعه پزشکی تلقی می شود، گفت: گزارشات استانها حاکی از آن است که علاوه بر رعایت چهارچوب اصول و پروتکل های مربوطه که درستادها تدوین شده است، دبیران منتخب از خلاقیت های درون استانی نیز استفاده کرده اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی که در نشست دبیران اجرایی ستادهای نظارت بر تعرفه ها سخن می گفت، افزود: این مهم نشان دهنده آن است که دبیران استانی به صورت نوآورانه و خلاقانه این فرآینده را درون استان با در نظر گرفتن تمام ملاحظات درون استانی و بومی حاکم بر فرآیند گروه پزشکی انجام داده اند که جای تشکر ویژه و قدردانی از این همکاران دارد.

وی افزود: آمار ارائه شده در مجموعه کشور، موجب شگفتی همه دست اندرکاران نظام سلامت شاغل در حوزه سلامت شد. این آمار گویای چیزی نیست جز درک عمیق جامعه پزشکی که همواره در فراز و نشیب ها، پیشرو تر از همه، شرایط کشوری و ملی را درک کرده و متناسب با آن رفتار حرفه ای خود را تنظیم کرده اند.

زالی با ابراز خرسندی از اینکه پیش بینی ها در خصوص وجود عدم هماهنگی در استان ها در میان همکاران گروه های مختلف در حوزه سلامت یا وجود نداشت و یا به حداقل رسیده است، اظهار داشت: این مهم نیز نشان دهنده حسن تدبیر دبیران دراستان ها است و امید است این مهم سوابقی برای افزایش قدرت، وجاهت اجتماعی و حرفه ای سازمان های نظام پزشکی در سراسر کشور باشد که قطعا درماه های آتی محقق خواهد شد.

وی در خصوص ضرایب تعرفه ای استانها، ابراز داشت: خوشبختانه این مهم در اکثر استان ها با کمترین چالش صورت گرفت و تقریبا هماهنگی خوبی میان اعضای 5 گانه تعیین ضرایب استانی صورت گرفت. علاوه بر آن باب ارتباطات درون استانی با بیمه های تکمیلی با تدبیرهمکاران دراستان ها کماکان مفتوح باقی مانده و علاوه بر اعلام ضرایب استانی، فرآیند ارائه خدمات به مردم نه تنها متوقف نشد بلکه مسیر طبیعی خود را نیز طی کرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: درخواست ما پایش ونظارت شما بر سازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی درهراستان و شهرستان است. اگر هرگونه کاستی، عدم همکاری و یا ناهماهنگی با آن ها وجود دارد، حتما به ستاد مرکزی اعلام کنید تا بتوانیم توسط شورای عالی بیمه از ظرفیت نهادهای بالا دستی بیمه های پایه و تکمیلی استفاده کرده و به رفع مشکلات استان ها اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همکاران محترم، گروه هایی که در استان اوج همکاری با این طرح را داشته، از شخصیت های مبرز پزشکی هستند، مورد اعتماد جامعه پزشکی و دارای جایگاه ویژه اجتماعی میان مردم و آحاد پزشکی درهراستان و شهرستان هستند را معرفی کنند تا از طریق ظرفیت صدا و سیما، روی این شخصیت ها الگو سازی کنیم. الگو سازی هایی که می تواند بهترین مدل برای تغییرات رفتاری وحرفه ای در جامعه پزشکی باشد.     

زالی با تاکید براینکه نگاه جامعه پزشکی به شما دبیران باید به گونه ای باشد که شما را مرجع رفع مشکلات بدانند، تصریح کرد: این وظیفه بسیارسختی است چرا که از یک طرف باید حقوق مردم را رعایت و پالایش کنید که وظیفه ذاتی قانون سازمان نظام پزشکی  است و از طرف دیگر به مشکلات، انتظارات، توقعات، درخواست ها و ابهاماتی که جامعه پزشکی دارد، پاسخگو باشید.  

وی با عنوان اینکه باید اصلاحاتی در فرآیند تعرفه گذاری صورت گیرد،‌ اظهار داشت: در حوزه کارشناسی به نقطه نظرات فنی مشترکی رسیده ایم. آن چیزی که در متد اصلی این مهم پیگیری می شود، هم افزایی ظرفیت های میان وزارت بهداشت و نظام پزشکی در شورای عالی بیمه برای رفع مطالبات جامعه پزشکی و نگاه حداکثری به اصلاحات ارزش نسبی خدمات است.  

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: برای آنکه در شورای عالی بیمه با کمترین مقاومت روبرو شویم، کمیته ای 5 گانه اعم از نمایندگان وزارت بهداشت، رفاه، نظام پزشکی و دو نماینده از سازمان های بزرگ پایه یعنی تامین اجتماعی و سلامت ایرانیان، تشکیل شد. دراین زمینه موضع وزارت بهداشت و نظام پزشکی تقریبا نگاه اصلاح حداکثری متناسب با اعتبارات با اصلاحات منطقی است.

وی با تاکید بر صیانت از منافع بخش خصوصی دراستان های نابرخوردار، مناطق محروم، شهرستان های کوچک و استان هایی که بخش خصوصی از بضاعت کمتری برخورداراست، گفت: به طور مثال نظر وزیر بهداشت بر این بود که در شهرهای کوچکی که فاقد بیمارستان خصوصی هستند، مکانیسمی طراحی شود که اگر پزشکی می خواهد از ظرفیت و ساختار شبه دولتی استفاده کند، بهره مند شده و بیمار را به مرکز استان منتقل نکند.

زالی خاطرنشان کرد: توافقات اولیه در رابطه با اینکه دراستان ها و شهرهای کوچک شرایط متفاوتی را برای دی کلینیک ها با تسهیلات ویژه و سهل الوصول تر نسبت به مراکز استان ها در کلان شهرها ببینیم، صورت گرفت تا بخش خصوصی امکان رشد و نمو را در شهرهای کوچک با تغییرات آیین نامه ای داشته باشد.

وی با توضیح اینکه برای سال آینده باید کمیته های تعرفه ای در سازمان تشکیل و کمیسیون های مربوطه شکل گیرد، افزود: مدل پیشنهادی برای سال آینده، پوشش بخش ویزیت و سرپایی، اصلاحات و رشد منطقی تعرفه ها است.  

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه انجام هرگونه ابهام نظارتی و پایشی باید با حفظ کرامت جامعه پزشکی باشد، گفت:  امید است این مهم در استان ها رعایت شده و به جایگاه اجتماعی گروه پزشکی افزوده شود که البته به علت پیشرو بودن جامعه پزشکی دراین امر، نگرانی ها به حداقل رسیده است.

وی در ادامه از دبیران اجرایی ستادهای نظارت بر تعرفه ها در شهرها و استان های کشور درخواست کرد بحث بودجه سلامت در سال آینده، استمرار کاهش پرداخت از جیب مردم و نگاه متفاوت نمایندگان به بودجه سلامت را در استان خود مدنظر قرار دهند.

زالی با اشاره به فصل بودجه با بیان اینکه هر گونه اختلال در فرآیند بودجه ای می تواند به جامعه پزشکی به صورت غیر مستقیم و به مردم به صورت مستقیم آسیب رسان باشد، اظهار داشت: از آن جایی که برخی از نمایندگان به صورت دوره ای به محل کار خود در شهرستان ها مراجعه می کنند، همکاران می توانند با برگزاری جلسات کوتاه با آن ها و در صورت امکان برگزاری جلسات مشترک با مجموعه نمایندگان استانها در شورای هماهنگی، نیم نگاهی به حل مشکلات بودجه ای سال آینده و نگرانی جامعه پزشکی و وزارت بهداشت در حوزه سلامت برای ارتقای بودجه سال آینده داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر زمان و فصل شکل گیری قانون توسعه ششم است، وزارت بهداشت، معاونت سازمان برنامه و بودجه و همکاران در کمیسیون های مختلف مجلس اعلام آمادگی برای ارائه نظرات فنی، کارشناسی وتحلیلی پیش از انشای قانون توسعه ششم کرده اند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پایان عنوان کرد: همکاران می توانند در استانها جلسات درون گروهی گذاشته و نقطه نظراتی را که فکر می کنند می توان به عنوان پیشنهادات صنفی و یا ملی پیش از تدوین قانون داشته باشیم، به وزارت بهداشت انتقال دهند تا بعد ها گلایه نشود که  نظام پزشکی نظرات فنی خود را اعلام نکرد.

انتهای خبر/

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.