جمعه، 10 فروردین 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور: ضرورت ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی ماما در برنامه تحول نظام سلامت

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور: ضرورت ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی ماما در برنامه تحول نظام سلامت
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر بيانات رهبر معظم انقلاب بمنظور اجرایی شدن سیاست افزایش جمعیت کشور و فرزندآوری، گفت: با توجه به نقش مهم ماماها در اجرای این برنامه، بايد نگاه ويژه اي را به آن ها در حفظ سلامت مادر و کودک، کاهش سزارین های غیرضروری و ترویج زایمان طبیعی در طرح تحول نظام سلامت و دولت تدبیر و امید داشت.

سکینه کفایی در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشكي، با اشاره به اينكه برای حفظ انگیزه گیرنده وارائه دهنده خدمت در برنامه تحول نظام سلامت، تعرفه های تشویقی خوبي در نظر گرفته شده است، افزود: رایگان شدن زایمان طبیعی و دادن تعرفه تشویقی  به ماما و پزشك طبق جدول بازتوزیع حق الزحمه زایمان طبیعی، نقطه قوت این طرح و موجب دلگرمی گیرنده وارائه دهنده خدمت است.

مسئول بخش زایشگاه 17 شهريور برازجان با توضيح اينكه این  طرح دارای نقاط ضعفی است كه بايد آسیب شناسی شده و مرتفع گردد، اظهار داشت: با توجه به اینکه ماما بایستی ساعت ها روند لیبر، زایمان و پس از زایمان را گاهی حتی بدون حضور پزشک کنترل کند، تنها تعرفه 30 درصدي زایمان به وی تعلق می گیرد که در مقابل تعرفه 60 درصدی که به پزشک در صورت انجام زایمان به وی تعلق می گیرد(در حالی که پزشكان معمولا تمام فرایند زایمان را انجام نداده و خروج جفت وترمیم پارگی توسط ماما انجام می شود)، اصلا منصفانه،عادلانه و منطقی نيست.

وي با طرح پرسشي مبني بر اينكه آیا در ارائه اصل خدمت، تغییری مشاهده می شود که باید این تعرفه ها برای ماما کمتر از پزشک محاسبه گردد، حال آنکه زمان بیشتری را صرف انجام این روند نموده و مدت بیشتری را در کنار مادر بوده است؟، خاطرنشان كرد: بهتر است این تعرفه ها بازنگری ومنطقی تر شوند تا ماما و پزشک هرکدام بصورت عادلانه و طبق خدمتی که ارائه می دهند، سهم خود را دریافت كنند.

وي با گلايه از اينكه هیچ حق الزحمه ای به برگزار كنندگان کلاس های آمادگی برای زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی تاکنون پرداخت نشده درحالی که طبق دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی، تعرفه مشخصی برای آن درنظرگرفته شده است، تصريح كرد: درحالی که برگزاري اين كلاس ها با توجه به کمبود نیروی مامایی در زایشگاهها، با تلاش فراوان مسئول زایشگاه ها بطور منظم برگزار شده و باعث افزایش تمایل مادران به انجام زایمان طبیعی است اما به علت عدم پرداخت تعرفه، اين مهم دلسردی همكاران را به دنبال داشته است.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی برازجان در خصوص مامای همراه خاطرنشان كرد: با توجه به اینکه ماماها دوره های 60 ساعته زایمان فیزیولوژیک را گذرانده و بایستی بتوانند به عنوان مامای همراه (دولا) درکنار مادر در زایشگاه قرارگیرند و باعث خوشایند سازی پروسه زایمان براي مادر گردند اما به علت فقدان مراکز مشاوره خدمات مامایی در برخی شهرها و استان ها، نمی توانند از این حق طبیعی برای خود و مادر باردار استفاده کنند كه در اين زمينه نيز بايد تدبیری اندیشیده شود.

 

وي با تاكيد بر اينكه  به منظور ترویج زایمان طبیعی ماماهای بخش غیر دولتی دارای دفتر کار، نیز در اين طرح دیده شده و طبق دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی بایستی همه تسهیلات زایمان برای آن ها فراهم شود تا در مراکز دولتی زایمان طبیعی  را انجام دهند، گفت: متاسفانه هنوز بسیاری از بیمارستان ها با توجیهات مختلف و بخاطرعدم اعتماد مسئولین بخش های زایمان، عدم رضایت متخصص زنان و... ، قراردادی با ماماها منعقد نکرده و ایشان اجازه انجام زایمان طبیعی در مراکز دولتی را نيز هنوز ندارند.

 

كفايي ضمن اشاره به اشکالات دستورالعمل فوق، تصريح كرد: در این دستورالعمل، تعرفه مامای بخش خصوصی و پزشک محاسبه شده ولی هیچ سهمی برای مامای بلوک زایمان در نظر گرفته نشده که از اشکالات این دستورالعمل و موجب کاهش همکاری مامای بلوک زایمان با مامای بخش خصوصی شده است(گرچه طبق این دستورالعمل بايد مامای بلوک زایمان با مامای بخش خصوصی  همکاری كند).

 

وي خاطرنشان كرد: با توجه به اینکه مامای دارای دفترکار اجازه دارد تا بیمار خود را در طی بارداری مراقبت کرده و تسهیلات لازم را جهت انجام زایمان طبیعی در بیمارستان در اختيار داشته باشد، بهتر است براي نيل به اين هدف، شرح وظایف ماماها به رسمیت شناخته شده و عقد قرارداد سازمان های بیمه گر با ماماها که خواست منطقی و بزرگ جامعه مامایی و همچنان در هاله ای از ابهام است، باجدیت بیشتری پیگیری شود.

 

كفايي ادامه داد: به اين كار باعث افزایش کیفیت خدمات مامایی و ارتقای شاخص های سلامتی شده و ماماها مي توانند با اعتماد به نفس بیشتری برای مادر تحت مراقبت خود، درخواست تصویربرداری، آزمایش، تجویز دارو و... را طبق شرح وظایف خود داشته، مجبور به نوشتن نسخ خود با مهر پزشکان نشوند و تعامل بهتری بین ماما وبیمار ایجاد گردد.

 

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور با پرسش در خصوص اينكه با توجه به رایگان شدن زایمان و افزایش توجه مادران به انجام زایمان طبیعی، آيا  بهتر نیست اشتغال زایی جامعه مامایی متناسب باکرامت ایشان انجام شود، ادامه داد: با وجود تعداد زیاد ماماهای بیکار در کشور و عدم استانداردسازی نیروهای مامایی در زایشگاه ها، بخش پس از زایمان  و همچنین عدم اجرای قانون سختی کار برای ماماها (این مشاغل شامل کمک‌ بهیار، پرستار و رشته‌های تکنسین‌ اتاق عمل و ... بوده  و همچنان اسمی از ماماها برده نشده است)، زمان آن است که در طرح تحول نظام سلامت در جهت قانون اعتباربخشی و سیاست های جمعیتی، نیروهای مامایی جویای کار جذب شده و به ارائه خدمت بپردازند.

 

 وي افزود: همچنين نیروهای مامایی بالای 20 سال خدمت، طبق قانون سختی کاراز این حوزه خارج شوند تا خون تازه ای بر تن جمعیت بزرگ مامایی تزریق شده و در جهت تعالی سلامت زنان این مرزوبوم گام برداشته شود.

 

وي در پايان با اشاره به بيانات گرانقدر مقام معظم رهبري در مراسم روز ماما در جمع نخبگان مامایی کشور، خاطرنشان كرد: طبق گفته ايشان، مسئولان دستگاه های دولتی باید در صدد جبران کمبودها و نقائص جمعیت مامایی کشور باشند.

انتهاي خبر/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.