پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور : 600میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه راه اندازی تخت ICU/ نیاز به 5 هزار و 200 تخت ویژه داریم

دکتر زالی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی نظام سلامت ما کمبود تخت مراقبتهای ویژه درکشور است ، گفت : با توجه به شرایط فعلی نیاز به 5 هزار و 200 تخت ویژه برای رسیدن به نقطه حداقلی داریم اما این کف نیازهای ماست.

 

به گزارش خبرنگار  نظام پزشکی  دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در سومین کنگره بین المللی مراقبتهای ویژه ایران  با اشاره به اینکه اگر  مجموع ناوگان بیمارستانی کشور را بالغ بر 150 هزار تخت بیمارستانی تلقی کنیم اظهار داشت : این عدد باید به 15 هزار افزایش یابد  در حالی که تعداد تختهای ویژه به ازای جمعیت از نرم استاندارد پایین تر است .

 

 وی افزود : تقریبا به ازای هر هزار نفر جمعیت اگر 1.8 تعداد تخت بیمارستانی در نظر بگیریم استاندارد آن در بسیاری از کشورها بالای 2.5 است که با این عدد هم فاصله داریم . یعنی ما نیاز داریم درآینده حدود 80 هزار تخت بیمارستانی به مجموع تختها اضافه شود .

 

زالی با اشاره به اینکه در کنار بازسازی ناوگان بیمارستانی نوین باید در کنارش تختهای مراقبتهای ویژه نیز افزایش یابد تصریح کرد : بر اساس استاندارد جهانی در هر بیمارستان عمومی بر اساس تقسیم به نسبت ناوگان بیمارستانی حدود 10 تا 15 درصد ازتختهای  مجموع بیمارستانهای عمومی باید به بخش مراقبتهای ویژه تخصیص داده شود که اکنون در کشور ما حدود 5 هزار تخت مراقبت ویژه در اقصی نقاط کشور داریم .

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه به همین میزان حدود 5هزار و 200 تخت نیاز مبرم فعلی ماست خاطرنشان کرد : پیش بینی می شود تا انتهای سال حدود 2هزار وهفتصد تخت  به مجموع ناوگان تختهای آی سی یو کشور اضافه شود.

**افزایش 1500 تخت ویژه برای سال 95

به گفته وی پیش بینی می شود که در سال 95 افزایش 1500 تخت ویژه را خواهیم داشت اما به معنای واقعی اگر  نیاز مبرم فعلی را کنار بگذاریم ؛ نیاز قطعی ما به تخت مراقبتهای ویژه براساس تقسیم به نسبت ناوگان تخت  بیمارستانی حدود 15 هزار تخت مراقبت ویژه است که برای رسیدن به این نقطه ایده ال فاصله قابل توجهی داریم .

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مراقبت و نگهداری از تخت مراقبتهای ویژه گران است گفت : وابستگی آنها به تکنولوژی روز و فناوریها ی پیچیده نیز  افزایش پیدا می کند و اکنون در کلان شهرها نیاز جدی به تختهای ویژه درطول شبانه روز داریم .

 

 رئیس کل سازمان نظام پزشکی  با عنوان اینکه امروز یکی از نیازهای استراتژیک و حیاتی نظام سلامت کشور ما تامین تخت مراقبتهای ویژه است  اظهار داشت : تعدادتختهای موجود در کشور  از نظر کمی  پایین است همچنین  فرسودگی های تجهیزانی و مشکلات نیروی انسانی داریم که از حداکثر استانداردهای لازم برخوردار نیست .

وی افزود :طی دو سال گذشته فرآیند استانداردسازی در کنار رشد کمی تختهای مراقبتهای ویژه در دستور کار بوده اما به تنهایی کفایت نمی کند و مجموع تختهای مراقبتهای ویژه هم در بخش خصوصی و هم بخش دولتی ودانشگاهی بیش از گذشته نیازمند سرمایه گذاری است.

***هزینه راه اندازی تخت مراقبت ویژه 1.6 برابر تخت معمولی است

زالی با عنوان اینکه متوسط هزینه برای راه اندازی تخت مراقبت ویژه تقریبا 1.6 برابر یک تخت معمولی است اذعان داشت :نگهداشت تخت ویژه هم خیلی گران است ضمن آنکه امروز کمبود نیروی انسانی مبرز و متخصص در این زمینه را داریم که خوشبختانه در طول سالهای اخیر رشته فوق تخصص مراقبتهای ویژه دردانشگاههای کشور راه اندازی شده وتعدادی از این فارغ التحصیلان به مجموعه افزوده شدنداما هنوز تعدادشان برای آنکه تمام تختهای مراقبتهای ویژه را درتمام اقصی نقاط کشور پوشش دهند کافی نیست.

 

وی ادامه داد :بخش زیادی از تجهیزات فعلی باید بروز رسانی شود و  نیاز آتی ما به بخش مراقبت ویژه در حال افزایش است بدلیل اینکه سیمای بیماری ها در کشور عوض شده و بیماری های غیرواگیر که بحث مراقبتهای ویژه در آنها وجود داردو بحث سالمندی جمعیت در کشور که بخش زیادی از مراقبتهای ویژه به این افراد تعلق می گیرد رو به افزایش است.

***یک میلیارد تومان هزینه راه اندازی هر تخت ICU

وی اضافه کرد : هزینه اولیه راه اندازی هر تخت آی سی یو بین 600 میلیون تومان تا یک میلیاردتومان برآورد می شود که اگر بین 500 تا 700 میلیون تومان برای هر تخت معمولی بیمارستانی در نظر بگیریم این عدد برای تخت ویژه بستگی به نوع استاندارد ،تعداد تخت ،وضعیت رنکینگ بیمارستانی و درجه آن و محل بیمارستانی متفاوت است .

زالی ابراز داشت : اگر فرض کنیم یک بیمارستان عمومی نیازمند 10 تخت مراقبت ویژه باشد حدود 6میلیارد تومان برای یک بیمارستان عمومی مثلا صد تختخوابی نیاز است و با توجه به اینکه الان پروژه بیمارستانهای خیلی بزرگ از پروژه های جذاب نظام سلامت توسعه یافته است ما نیز درکشورمان بخاطر نیازهای متنوع درمانی باید این ایده ابر بیمارستان را در دستور کار قرار دهیم و در ایجاد این نوع بیمارستانها بخش مراقبتهای ویژه شالوده اصلی شکل گیری است.

وی در پایان یاد آور شد :  در سیمای آینده  بیمارستان سازی در کشور  اگر فرآیند استاندارد سازی نوین و  بحث ابربیمارستانها مطرح شود؛ کلینیک های جامع و چند تخصصی مراقبت ویژه به عنوان بخش مبرم و ضروری  آنی و هم بخش های پشتیبان مورد لزوم هستند .

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.