جمعه، 10 فروردین 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی : بیمه ها باید تعرفه واقعی را تمکین کنند

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی :  بیمه ها باید تعرفه واقعی را تمکین کنند
فرقان با اشاره به این که بر اساس قانون چهارم و پنجم توسعه باید به جایی برسیم که بیمه ها 70 درصد تعرفه های بخش خصوصی را پرداخت کنند ، گفت : سازمان های بیمه گر باید تعرفه های واقعی را تمکین کنند.

دکتر فرزاد فرقان عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با بیان این که تعرفه خدمات پزشکی هیچ گاه در زمان خود اعلام نمی شود اظهار داشت:  موضوع تعرفه ها از جمله مباحثی است که در نظام سلامت همواره با آن مشکل داشتیم و از نظر محتوایی بصورت علمی بررسی نمی شود.

وی ا فزود : برای تعیین میزان واقعی تعرفه ها باید قیمت تمام شده خدمات محاسبه شده و سود سرمایه و استهلاک نیز در آن لحاظ شده سپس تعرفه واقعی تعیین و ابلاغ شود.

 وی با عنوان این مطلب که بیمه ها باید تعرفه واقعی خدمات پزشکی را تمکین کنند ادامه داد :طرح تحول نظام سلامت بار سنگینی را بردوش بیمه ها گذاشته است که این امر موجب شده تا از سهم واقعی پرداخت بیمه ها  نسبت به تعرفه های بخش خصوصی عقب بمانیم.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به قانون چهارم و پنجم توسعه تصریح کرد : نه تنها بیمه ها بر اساس قوانین توسعه 70 درصد تعرفه های بخش خصوصی را پرداخت نمی کنند ، بلکه در پرداخت همان 30 درصد نیز تاخیرهای چندین ماهه دارند.

به گفته فرقان طرح تحول عملا بار مالی را برای سازمان های بیمه گر افزایش داده بطوری که قادر به پرداخت مطالبات نیستند واکنون سازمان تامین اجتماعی با تاخیر 5 ماهه و بیمه خدمات درمانی و سلامت نیز با تاخیر 7 ماهه مطالبات را می پردازند.

وی با اظهار نارضایتی از این که عملکرد معیوب بیمه ها سبب شده تا میزان پرداخت از جیب بیمار افزایش یابد گفت : تا زمانی که ساختار بیمه ها درست نشود ، افزایش تعرفه ها مشکلی را حل نمی کند و بسیاری از بیماران نیز توان ورود به بخش خصوصی را ندارند.

رئیس نظام پزشکی شهرستان های فومن و شفت با اشاره به این که بخش خصوصی هر روز آسیب بیشتری می بیند افزود : راه اندازی کلینیک های ویژه در شهرهای بزرگ و کوچک رقیبی برای بخش خصوصی شده است که منصفانه نیست.

وی ادامه داد : در بخش خصوصی پزشکان طبق تعرفه مصوب این بخش بیماران را ویزیت می کنند اما در بخش دولتی بیمار با پرداخت 3 هزار تومان توسط یک متخصص ویزیت می شود و عملا بار مراجعات به بخش خصوصی کاهش و در بخش دولتی افزایش یافته است.

 

***کاهش کیفیت خدمات با افزایش میزان مراجعات

فرقان تصریح کرد :وقتی میزان مراجعات به یک بخش افزایش یافته و بیشتر از حد استاندارد خود باشد مسلما کیفیت پائین آمده و بیمار نیز علیرغم کیفیت نامطلوب مجبور به پذیرش خدمات می شود زیرا توان مراجعه به بخش خصوصی را ندارد.

رئیس نظام پزشکی شهرستان های فومن و شفت با اذعان به این که سهم پرداختی بیمه ها کم و میزان پرداخت از جیب بیماران زیاد است خاطرنشان کرد : باید میزان پرداختی بیمه ها بر اساس قانون چهارم و پنجم توسعه به 70 درصد رسیده و تنها 30 درصد را مردم پرداخت کنند.

***یکسان شدن تعرفه خدمات بخش دولتی و خصوصی

وی با اشاره به سیاستهای کلان مقام معظم رهبری در بخش سلامت بیان داشت :  بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری باید قیمت خدمات بخش خصوصی و دولتی یکسان شود و مردم شاهد یکسان سازی تعرفه ها در هر دوبخش باشند .

وی افزود : وقتی تعرفه های هر دو بخش خصوصی و دولتی یکسان باشد نوعی رقابت بین این دو بخش به لحاظ بالابردن کیفیت خدمات ایجاد می شود و بیمار بر اساس انتخاب خود به هر بخشی که دوست دارد برای دریافت خدمات مراجعه می کند .

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان گیلان با اذعان به این مطلب که اکنون تعرفه بخش خصوصی  نسبت به بخش دولتی بالاتر است گفت : بیماران تمایل بیشتری برای مراجعه به بخش دولتی دارند در حالی که اگر تعرفه دولتی و خصوصی به یکدیگر نزدیک شود میزان مراجعات در هر دو بخش به سطح تعادل می رسد.

فرقان تصریح کرد : در عین حال باید نظر کارشناسان سازمان نظام پزشکی درخصوص قیمت تمام شده خدمات ، سود سرمایه و استهلاک برای تعیین تعرفه ها لحاظ شده و سپس قیمت واقعی تعرفه ها اعلام شود .

وی با بیان این مطلب که قیمت خدمات در نظام سلامت نباید بر اساس تورم محاسبه شود اظهار کرد : تورم زمانی ملاک است که قیمت تمام شده خدمات محاسبه شده باشد که در این صورت تعرفه ها می تواند 1/4برابر، بیشتر از تورم سالانه جامعه باشد.

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.