پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو هیأت مدیره انجمن رادیولوژی ایران تاکید کرد: ضرورت حفظ قلمروی هر رشته، در محدوده تخصصی خود/ بیشترین تخلفات تداخل رشته ای در زمان وزارت دکتر دستجردی

عضو هیأت مدیره انجمن رادیولوژی ایران  تاکید کرد:    ضرورت حفظ قلمروی هر رشته، در محدوده تخصصی خود/ بیشترین تخلفات تداخل رشته ای در زمان وزارت دکتر دستجردی
عضو هیأت مدیره انجمن رادیولوژی ایران با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از دست اندازی برخی رشته ها به رشته های دیگر باید قلمروی هر رشته در محدوده تخصصی خود حفظ شود، اظهار داشت: اگر قرار باشد رشته زنان به رشته رادیولوژی، رشته جراحی پلاستیک به رشته گوش و حلق و بینی و یا رشته جراحی فک و صورت به رشته گوش و حلق و بینی دست اندازی کند، باید در شورای آموزش تخصصی وزارت بهداشت با حضور نمایندگان رشته های مادر این محدوده ها تعیین و تصویب و ملاک عمل قرار گیرد.

دکتر عبدالرسول صداقت عضو هیأت مدیره انجمن رادیولوژی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با بیان اینکه در پزشکی گذشته، طبیب یا حکیم همه کارها را علاوه بر کارهایی که امروز متخصص داخلی یا جراحی انجام می دهد، چون داروسازی و دندان پزشکی را نیز بر عهده داشت، گفت: حتی در مواقعی برای دام های مردم کار پزشکی انجام می داد و تفکیکی در کارها وجود نداشت.

وی با اشاره به پیشرفت علم و تکنولوژی و ایجاد رشته های تخصصی خاطرنشان کرد: طبیعتا عوامل مختلفی موجب شد رشته های مختلف، مرزی را دور خود کشیده و از آن صیانت و حفاظت کنند.

رئیس سابق انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: این مرزها عمدتا در بعد مادی، معنوی و علمی تعیین شده و هر رشته ای در صدد بود تا قلمروی خود را از دست ندهد. این مهم در حوزه پزشکی به نوعی مانند مرز یک کشور است که همه تلاش می کنند حتی یک روستا را در خاک کشور از دست ندهند.

 

* انتقال قلمروی یک رشته کوچک به رشته های دیگر، موجب زیان اقتصادی می شود

به گفته وی هرچقدر قلمروی یک رشته کوچک و به رشته های دیگر اهدا و یا انتقال یابد، آن رشته از نظر اقتصادی دچار ضرر و زیان می شود البته تا زمانی که پزشکان در محدوده تخصصی خود فعالیت می کردند، مشکل زیادی وجود نداشت اما با سربر آوردن رشته های فوق تخصصی، رشته ها به نوعی تکه پاره شد.

صداقت خاطرنشان کرد: طبیعتا رشته های مختلف برای بقای خود نیاز به یک قلمروی اختصاصی به خود دارند و به همین علت است که گاهی اوقات برخی رشته ها به نوعی در رشته ای دیگر وارد شده و تداخل ایجاد می شود. بیشتر این مشکلات و معضلات به علت ایجاد رشته های فوق تخصصی است که در حال حاضر درگیر آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه پریناتولوژی بخشی از رشته زنان و زایمان است که تنها به موضوع جنین و زندگی جنینی می پردازد، افزود: فردی که وارد این رشته می شود، برای وسعت قلمروی خود امکان دارد به رشته موردعلاقه دیگری چون رادیولوژی به خصوص قسمت سونوگرافی که هم از نظر زیبایی و هم از نظر اقتصادی قابل توجه است، دست اندازی کند.

 

* تصمیم گیری تعیین محدودیت رشته ها با توجه به حفظ تمامیت رشته های پزشکی

عضو هیأت مدیره انجمن رادیولوژی ایران تصمیم گیری در تعیین محدودیت های رشته ها را با توجه به حفظ تمامیت رشته های پزشکی در کشور دانست و تصریح کرد: اگر بنا باشد که فردا روانپزشک در کار نورولوژیست و یا جراح مغز و اعصاب در کار روان پزشک یا نورولوژیست دخالت کند، دیگر امنیت شغلی وجود نخواهد داشت.

وی با اعتقاد به این که در کنار مسائل علمی، امنیت شغلی بسیار حائزاهمیت است، عنوان کرد: اگر امنیت شغلی هر حرفه ای اعم از پزشک، مهندس، معلم و استاد دانشگاه زیر سوال رود و فرد احساس امنیت در کار خود نداشته باشد، یا با بی میلی به کار خود ادامه داده و یا کار خود را ترک و وارد حوزه کاری دیگری که نه تنها در تخصصش نیست  بلکه موجب بروز ضرر و زیان هایی به کشور می شود، خواهد شد.

صداقت در خصوص دخالت رشته ای و یا تداخل رشته ای به نام خود ارجاعی، گفت: طراحی رشته پزشکی به گونه ای است که تخصص های مختلف همدیگر را پایش می کنند به این معنا که متخصص داخلی کار متخصص آزمایشگاه و پاتولوژی، جراح کار متخصص داخلی، متخصص زنان و زایمان کار متخصص اطفال و یا رشته رادیولوژی کار دیگران را پایش می کند و بالعکس.

وی ادامه داد: اگر کار به آن جا برسد که پزشک خود تجویز کند، خود انجام دهد و خود براساس تشخیص خودش برای بیمار تصمیم گیری کند، دیگر پایشی در کار نیست. این کار اول از نظر علمی بسیار خطرناک است و امکان دارد پزشک مسئله ای را در تشخیص از دست دهد و چند سال دیگر بیمار عوارض آن را تجربه کند و دوم از لحاظ اقتصادی اصلا اخلاقی نیست چرا که بیمار بالاجبار باید مبالغ هنگفتی را بابت خدماتی چون سونوگرافی بپردازد.

 

*بیشترین تخلفات تداخل رشته ای در زمان وزارت دکتر دستجردی

رئیس سابق انجمن رادیولوژی ایران یادآور شد: متاسفانه تاکنون به این معضل به خصوص در وزارت بهداشت توجهی صورت نگرفته و از زمان وزارت دکتر دستجردی، به علت کمترین نظارت بر این امر، بیشترین تخلفات در حوزه سلامت در کشور را شاهد بودیم.

وی با گلایه از نگاه رشته ای دستجردی به وزارت بهداشت، یادآور شد: فردی که در سمت وزارت، ریاست جمهوری و ... حاضر و وزیر می شود، باید به حوزه وظایف خود نگاه تخصصی، شخصی، خانوادگی و سلیقه ای نداشته باشد و در این زمینه گله ما همیشه از دکتر دستجردی پابرجاست.

صداقت در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان فردی که سال ها خاک انجمن رادیولوژی را خورده و دارای تجربه مدیریتی هستم، به جد از مسئولین و شخص وزیر بهداشت می خواهم که در این زمینه احساسات را کنار گذاشته و حتی ناراحتی هایی را که بعضا در برخورد های برخی از همکاران رادیولوژیست جوان داشتند که امکان دارد خیلی خوشایند هم نبوده باشد، به بزرگی خود اغماض کرده و نگاه به رشته رادیولوژی و هر رشته دیگر را متناسب با مصالح کشور و منافع مردم در نظر گیرند.  

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.