جمعه، 10 فروردین 1403

تشریح ماجرای شکایت ۴ وکیل از دیناروند /کاهش تخلفات دارویی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت

تشریح ماجرای شکایت ۴ وکیل از دیناروند /کاهش تخلفات دارویی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، از کاهش تخلفات دارویی و تجهیزات پزشکی از 40 درصد به 3 درصد بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ، دکتر رسول دیناروند در نشست خبری در سالن کنفرانس سازمان غذا و دارو برگزار شد، به تشریح تخلفات دارویی و ملزومات پزشکی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: قبل از اجرای طرح، 40 درصد بیماران در بیمارستان های بزرگ، نیاز دارویی و ملزومات پزشکی خودشان را بیرون از بیمارستان تهیه می کردند که علت اصلی آن نیز، بدهی بیمارستان ها بود که باعث می شد نتوانند نیازهای بیماران به دارو و ملزومات پزشکی را تهیه کنند. بنابراین، راحت ترین کار این بود که بیمار به بیرون از بیمارستان هدایت می شد.

وی با عنوان این مطلب که ارجاع بیمار به بیرون از بیمارستان مشکلاتی به دنبال داشت، افزود: این وضعیت سبب می شد تا هزینه پرداختی بیمار بیشتر شود. به‌طوریکه با اجرای طرح تحول سلامت، فرانشیز بستری 10 درصد شده است که بیرون از بیمارستان، این رقم به 30 درصد می رسید.

دیناروند به تشریح آخرین ارزیابی سازمان غذا و دارو از تامین دارو و ملزومات پزشکی بیماران بستری در بیمارستان های دولتی پرداخت و گفت: بررسی های ما نشان می دهد که بروز تخلف بابت ارجاع بیمار برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی به خارج بیمارستان، از 40 درصد به سه درصد رسیده است.

معاون وزیر بهداشت در ارتباط با علت بروز سه درصد تخلف در ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان اینگونه توضیح داد که گاهی اوقات، داروها و تجهیزات پزشکی در فهرست بیمارستان قرار ندارند ولی پزشک اصرار دارد که همان دارو و ملزومات پزشکی را تجویز کند. در نتیجه، از همراه بیمار می خواهد که مخفیانه این اقلام را تهیه کند که در بسیاری مواقع، بیمارستان ها از این تخلفات مطلع نمی شوند. ضمن اینکه، بیمار نیز گزارش تخلف را نمی دهد.

دیناروند در ادامه به موضوع شکایت چند وکیل در ارتباط با موضوع روغن پالم، برنج های آلوده و خمیر مرغ نیز توضیحاتی داد و گفت: 4 نفر وکیل از من به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو شکایت کرده بودند که در برخورد با تخلفات در حوزه روغن پالم، برنج های آلوده و خمیر مرغ، کوتاهی شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که برخی رسانه ها بنده را به عنوان متهم پرونده معرفی کرده بودند، گفت: بازپرس پرونده از من به عنوان مطلع دعوت کرد که توضیحات لازم را ارائه دادم. در واقع، این ادعای رسانه ای که من متهم پرونده بوده ام، دروغ بود و تکذیب شد.

دیناروند با توضیح این مطلب که بازپرس پرونده از توضیحات بنده قانع شد و دستور منع پیگیری را صادر کرد، افزود: البته ممکن است عده ای هم دوست داشته باشند از این طریق معروف شوند که دور از انتظار نیست.

راه اندازی پورتال سازمان غذا و دارو کلید حل فساد اداری

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به برنامه وزارت بهداشت برای مقابله با فساد اداری اشاره کرد و گفت: بزرگترین پروژه ای که فکر می کنیم برای جلوگیری از بروز فساد اداری و شفاف سازی می تواند به ما کمک کند، راه اندازی پورتال سازمان غذا و دارو است. که این کار در سال جاری شروع شده و در حال پیگیری هستیم و امیدواریم قبل از پایان سال این پورتال اجرایی شود.

دیناروند افزود: راه اندازی " پورتال " کار سختی است ولی اگر اجرا شود تمام فرآیندهای صدور مجوز به صورت الکترونیک انجام می شود و بسیار شفاف خواهد بود و کسانی که مشتری ما هستنند می توانند تمامی امور خود را به صورت الکترونیک پیگیری کنند، نیاز به مراجعه به دستگاه اداری حذف می شود (مراجعه حضوری می تواند باعث تخلف و فساد باشد)، که هنوز این اتفاق نیفتاده  و مردم مجبورند به سازمان غذا و دارو و واحدهایی که در دانشگاه های علوم پزشکی مستقر هستند برای گرفتن مراجعه کنند.

وی گفت: هدف ما این است که مراجعه حضوری حذف شود و این تا پایان سال اجرایی خواهد شد البته این برنامه 2 یا 3 سال طول خواهد کشید به صورت صد درصد تمام بخش های آن اجرایی شود ولی امیدواریم این پورتال امسال اجرایی شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: البته این بدین معنی نیست که همه کارهای ما دستی می باشد ، بسیاری از کارهای ما الکترونیکی انجام می شود ولی این کارها یکپارچه و شبکه نیست یعنی دانشگاه ها و سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و دارو به صورت یکپارچه نیستند که امیدواریم با ایجاد پورتال فرآیندها یکپارچه شود که از جمله آن می‌ توان به فرآیندهای صدور مجوز، ترخیص از گمرک، ثبت سفارش، صدور پروانه ساخت و واردات، و تمام این فرآیندها الکترونیکی  خواهد شد و مطمئنم که این شفاف سازی بزرگترین گام است که ما زمینه بروز تخلف و فساد اداری را در سازمان غذا و دارو به حداقل برسانیم.

انتهای خبر /

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.