پنجشنبه، 30 فروردین 1403

شناسایی داروها با کد یونیک ممکن شد

 شناسایی داروها با کد یونیک  ممکن شد
زیرساختهای راه اندازی سیستم برچسب اصالت در حال آماده سازی است تا تمامی داروهای موجود در بازار رسمی برای شناسایی داری کد یونیک شوند

دکتر مهدی پیرصالحی مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه بحث داروهای تقلبی و قاچاق در بازار دارویی کل دنیا  مطرح است  ؛اظهار داشت :  تامین دارو از مبادی غیرقانونی و بصورت تقلبی سود زیادی را برای متخلفان در برمی گیرد و در برخی کشورهای توسعه یافته  درصد قاچاق کمتر و در کشورهای در حال توسعه نیز درصد قاچاق بالاتر است .

وی با اشاره به اینکه سیستم برچسب اصالت  بزودی راه اندازی شده و  زیرساختهایش در حال آماده سازی است ؛ افزود : تمامی شرکتهای داروسازی ملزم به داشتن کد یونیک برای داروهای خود شدند  تا قابل شناسایی بوده باشد و مطمئن باشیم که داروی قاچاق در چرخه رسمی کشور ورود پیدا نمی کند .

وی ادامه داد :البته ممکن است تا پایان سال این امر زمان ببرد اما کل زنجیره تامین ما مجهز به بارکد خوان هایی میشود که از ابتدا تا انتها ی چرخه رسمی دارو را در بر می گیرد.

وی همچنین در خصوص نوسانات قیمت دارو اذعان  داشت :در دوسال گذشته قیمت داروی وارداتی تثبیت شد یعنی در سال گذشته افزایش قیمتی برای داروهای وارداتی نداشتیم و حتی  شاهد کاهش قیمت در خیلی از اقلام بودیم.

پیرصالحی با اعلام اینکه امسال نیز برای داروهای وارداتی کاهش قیمت یا ثبات قیمت را داریم ؛ خاطرنشان کرد :برخی از داروها کاهش قیمت داشته و برخی قیمتش ثابت مانده است اما درخصوص داروی داخلی برابر با تورم عمل می شود.

وی بیان داشت :  هیچ گاه در خصوص داروی داخلی نمیتوان گفت قیمت ثابت دارد چون بسیاری از کالاها افزایش قیمت داشته  و  متناسب با بحث تورم موجود در کشور سالانه افزایش قیمتی  هم شامل داروهای داخلی  میشود تا کارخانجات داخلی نیز سود آوری داشته و بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

انتهای پیام / ر

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.