پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خبر داد: 3 تا 5 درصد جمعیت کشور از اختلالات شنوایی رنج می برند

زالی با اشاره به اینکه 3 تا 5 درصد جمعیت ایران بطور عام از اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق رنج می برند گفت : به ازای هر هزار نفر از بدو تولد 1/1 دچار کم شنوایی عمیق و حدود 2/2 کم شنوایی متوسط دارند.

 

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در جشن شکرانه سلامت شنوایی که امروز در سالن تلاش برگزار شد با اشاره به اینکه توجه به فرهنگ پیشگیری سیاست درستی است بیان داشت : با فرآیند پیشگیری و غربالگری هوشمندانه که با پروتکل های علمی همراه بوده است بسیاری از نوزادان در بازه زمانی مناسب و با استفاده از امکانات مداخله ای از کری مزمن رها شده اند.

 

وی با تاکید براینکه باید در فرهنگ عمومی کشور بحث استفاده از ظرفیت خانواده ها را در مداخلات سلامت نهادینه کنیم افزود: پیشگیری و درمان بر اساس خانواده محوری اثربخش ترین فرآیند در عرصه سلامت تلقی می شود .

 

وی با اشاره به تردید والدین در زمانی که شیرخوار دچار کم شنوایی یا ناشنوایی است ادامه داد : معمولا کوتاهترین زمان 18 ماهگی و بطور متوسط 30 ماهگی است که اگر فرآیند غربالگری هوشمندانه و مهندسی شده طراحی نشده باشد این موضوع دیر تشخیص داده می شود.

 

***کم شنوایی و  ناشنوایی دومین علت بروز ناتوانی در کشور است

 

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه بعد از معلولیت ذهنی کم شنوایی و ناشنوایی دومین علت بروز ناتوانی در کشور است تصریح کرد : بالغ بر 50 درصد کم شنوایی و ناشنوایی ها قبل از دوران طفولیت قابل درمان و پیشگیری است.

 

به گفته زالی کم شنوایی از میان 9 بیماری متابولیک دوره نوزادی که در زمره غربالگری قابل کشف هستند ؛شایع تر است و تا قبل از سه ماهگی قابل تشخیص بوده و تا 6 ماهگی نیز مداخلات درمانی باید انجام شود.

 

وی اذعان داشت : از هر هزار نفر جمعیت 7/4 تا 5 نفر درجاتی از اختلالات شنوایی را از بدو تولد دارند بنابراین سرمایه گذاری در حوزه غربالگری از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

 

 

**غربالگری یک نگاه بزرگ محرومیت زدایی است

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیچیدگی غربالگری گفت : معمولا کم شنوایی در کشورهای در حال توسعه  به طبقات پایین اجتماع تعلق دارد و یکی از مسائل مبتلابه جامعه ایرانی است.

 

وی به ارتباط تنگاتنگ بین شنوایی و مهارتهای ارتباطی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت : اگر کم شنوایی یا ناشنوایی کودک دیر تشخیص داده شود بسیاری از مولفه های اجتماعی خود را در آینده از دست خواهد داد و بالغ بر 70 درصد افراد کم شنوا یا ناشنوا فاقد شغل بوده یا فعالیت شغلی آنها متناسب با امکانات تحصیلی آنها نیست.

 

زالی با بیان اینکه معلولیت در کشور ما آثار دراز مدت دارد اظهار داشت :اگر بیمه ها هزینه پروتز کاشت حلزون را متقبل شوند 9 برابر صرفه جویی در منابع بیمه ای خواهیم داشت.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی همچنین  به شایع بودن عفونت های داخل رحمی که سبب کم شنوایی یا ناشنوایی نوزاد می شود اشاره کرد و ابراز داشت : گاهی اوقات عفونت گوش میانی که بسیار مهم است در فاز 3 تا 6 سالگی خود را نشان می دهد لذا انجام فرآیند غربالگری برای پیشگیری از این معضل مهم و ضروری است و با توجه به تلاشهای انجام شده در این زمینه باید گفت غربالگری یک دستاورد مهم در عرصه شنوایی سنجی محسوب می شود .

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است )

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.