جمعه، 31 فروردین 1403

​ نظام پزشکی یکی از مهمترین ارگان های کشوری است

​  نظام پزشکی یکی از مهمترین ارگان های کشوری است
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت : سازمان نظام پزشکی به عنوان یکی از مهمترین و حساس‌ترین ارگان‌های کشوری است که مسائل زیادی را باید حل و فصل کند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی  دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نخستین جلسه شورای عالی در هفتمین دوره فعالیت سازمان نظام پزشکی که  با حضور سخنگوی وزارت بهداشت، اعضای شورای عالی نظام پزشکی و صاحب‌نظران و فعالان این حوزه تشکیل شد، بیان کرد : انتخابات این دوره با زیر و بم‌ها و همه حواشی و مشکلاتی که داشت توانست مراحل بعدی را طی کند.

 

وی با اشاره به نقش مهم سازمان نظام پزشکی افزود: نظام پزشکی به عنوان یکی از مهمترین و حساس‌ترین ارگان‌های کشوری است که مسائل زیادی را باید حل و فصل کند.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه این سازمان یکی از مهمترین ارگان‌هایی است که در قانون پیش بینی شده است، عنوان کرد: باعث افتخار من است که ریاست این سازمان را  در دوره‌ای داشته باشم که بهترین ها در آن حضور دارند و حلال مشکلات خواهند بود.

فاضل تصریح کرد : در این جو مثبت امکان همکاری بیشتر بین وزارت بهداشت ، مجلس، سازمان برنامه ریزی و بودجه و نظام پزشکی بیشتر از همیشه فراهم خواهد شد.

بوده است و باید فکری کرد.

** اعتماد به گروههای مرجع رو به افول است

در ادامه دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت نیز با اشاره به این ه در ۴۰ سال اخیر بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در بین گروه‌های مرجع، همیشه جامعه پزشکی جز ۲ تا ۳ گروه اول مورد اعتماد بوده است ، اظهار کرد : با این حال اعتماد جامعه  نسبت به گروههای مرجع از جمله گروه پزشکی رو به افول است و باید فکری به حال این موضوع کرد.

 

به گفته وی هیچ زمانی بهتر از اکنون هماهنگی عظیم در شورای عالی نظام پزشکی پزشکی با افراد قوی حاصل نشده بود و با این ترکیب شورای عالی می‌تواند بهترین اقدامات را انجام دهد.

 

وی تصریح کرد : اگر در حوزه سلامت مردم و جامعه پزشکی دستاورد عظیمی نداشته باشیم هم در آینده خود را ملامت و هم در قیامت مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت.

حریرچی خاطرنشان کرد : چهار سال آینده برای نظام پزشکی، وزارت بهداشت،سازمان‌های بیمه‌گر و بسیار مهم است و باید تلاش کنیم بهترین اقدامات صورت گیرد.

 

وی با بیان این که یک درصد جمعیت  و 7 درصد منابع دنیا را داریم، اظهار کرد :  ولی نیم درصد ثروت دنیا را تولید می کنیم و ۱۰۰ سال نفت فروخته ایم و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد در آمد داشته‌ایم ولی متاسفانه از لحاظ سرانه دلار آزاد کشور، رتبه ۹۰ دنیا را داریم که این نشان می دهد از نظر تئوری ثروت مند هستیم اما با انتظارات و هزینه ها تناسبی نداریم.

** نظام پزشکی نقش کلیدی در انتظام امور پزشکی کشور دارد

دکتر علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز با تاکید بر این که سازمان نظام پزشکی نقش کلیدی در انتظام امور پزشکی کشور دارد؛ اظهار کرد: گاهی در دوره‌های قبل جاهایی که باید این سازمان به‌خوبی بدرخشد چراغی از آن روشن نبود و گاهی که نیاز نبود اصلاً به موضوعی ورود یابد، به‌شدت مطرح می‌شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی در یک مرحله به بنگاه معاملات تبدیل شده بود، افزود: پس از آن تصمیم‌ها بر آن شد که کاری انجام شود که همه اطبا در برنامه‌های این سازمان سهیم باشند.

 

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برخی از زمینه‌ها بزرگان جامعه پزشکی نگرانی دارند که حرمت اصلی پزشکان حفظ نشود، بنا بر این رعایت اخلاق حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

نوبخت تصریح کرد : جامعه پزشکی شبانه‌روز به مردم خدمت می‌کند و از طرفی نیز بحث تعرفه‌ها سبب بروز ایجاد حواشی شده است که باید مرتفع شود.

 

وی با  اشاره به این که جامعه پزشکی در طول هشت سال جنگ تحمیلی غوغا کرده است ، بیان کرد : پزشکان در دفاع مقدس اقدامات گسترده‌ای در خصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم و رزمندگان انجام دادند و بسیاری از مجروحان جنگی هنوز هم از خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی پزشکان این مرز و بوم استفاده می کنند.

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جامعه سربلند پزشکی این کشور را از خدمات بهداشتی و درمانی رشته های تخصصی و وفوق تخصصی بی نیاز کرده است زیرا در آن زمان کشور پر از پزشکان خارجی بود اما  اکنون کشور هزاران استاد در حوزه پزشکی دارد.

 

وی  در بخش دیگری از سخنان خود به کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات اشاره کرد و یاد آور شد : اگر قسمتی از این کتاب دستکاری شود از عدالت دور بوده و همین مسئله سبب می‌شود که صدای پزشکان درآید. بنابراین همه این موضوعات با موردتوجه قرار گرفتن در سازمان نظام پزشکی می‌تواند نوید بخش آینده خوبی برای پزشکان باشد .

گفتنی است در انتهای این مراسم از عملکرد اعضای شورای عالی نظام پزشکی در دور گذشته تقدیر و تشکر به عمل آمد و هدیه ای به پاس قدردانی از زحمات شورای عالی دور گذشته به دکتر اسماعیل ایدنی رئیس سابق شورای عالی توسط دکتر ایرج فاضل و دکتر نوبخت اهداء شد.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.