جمعه، 10 فروردین 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی: کتاب کالیفرنیا به جای ترجمه، سیاست گذاری شد/ جامعه پزشکی برنامه نقد را می پذیرد اما برنامه هجو را هرگز

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی: کتاب کالیفرنیا به جای ترجمه، سیاست گذاری شد/ جامعه پزشکی برنامه نقد را می پذیرد اما برنامه هجو را هرگز
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با گلایه از سیاست گذاری کتاب کالیفرنیا به جای ترجمه آن، اذعان داشت: سال ها آرزوی تمام جامعه پزشکی تصویب کتاب کالیفرنیا بود، سال اول گام های بسیار خوبی در این راستا برداشته شد اما به مرور برخی از رشته ها دست کاری شد که امید است به زودی اصلاح شود.

دکتر یدالله سهرابی در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی با بیان اینکه جامعه پزشکی از تنوع صنفی بزرگی برخوردار است، گفت: از آن جا که هر انجمنی مشکلات خاص خود را دارد، جامعه پزشکی را با مسائل بسیاری روبرو می کند.

وی با اشاره به مهمترین مسائل مبتلا به جامعه پزشکی اعم از مالیات و تعرفه خاطرنشان کرد: باید از دو منظر سیاست گذاری (شورای عالی) و اجرایی (ریاست سازمان، معاونت ها و مدیران کل) این مباحث مورد پیگیری قرار گیرند.

وی با ابراز خرسندی از ارتقای جایگاه حوزه سلامت در بودجه کشور، اظهار داشت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید با شعار در سه حوزه امنیت، آموزش و سلامت نگاه خود را به انسان سالم، محور توسعه پایدار معطوف کرد.

این داروساز ادامه داد: نگاه بسیاری از دولت ها به حوزه سلامت، نگاه درآمدزایی بود، در دولت فعلی هم از آن جا که اصلاحات با عجله اتفاق افتاد، به خوبی عملیاتی نشد.

وی ابراز داشت: امید است در سال های آتی با همکاری نظام پزشکی و حوزه های فعال در نظام سلامت، بیش از گذشته در جهت رفاه مردم گام برداریم تا همه از میوه سلامت بیشترین بهره را ببرند.

 

روح دموکراتیزه در کل سازمان وجود دارد

سهرابی، شورای عالی سازمان نظام پزشکی را متشکل از نمایندگانی از تمام شهرستان ها و دارای فضایی کاملا دموکراتیک خواند و افزود: خوشبختانه روح دموکراتیزه در کل سازمان از ریاست تا معاونت های سازمان وجود دارد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص سه راس اصلی حوزه سلامت اعم از وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و سازمان های بیمه گر، تصریح کرد:هر چه تعامل میان این سه راس بیشتر باشد، هم مردم و هم سازمان نظام پزشکی از آن بهره لازم را خواهند برد.

وی با اشاره به رسالت نظام پزشکی مبنی بر در نظر گرفتن حقوق مردم و صنف خود، گفت: هر چقدر این سه راس با یکدیگر هماهنگ تر و تعاملات بیشتری داشته باشند، کارایی بهتری را نیز خواهند داشت.

این داروساز در خصوص مطالبات باقیمانده سازمان های بیمه گر از دولت قبل، گفت: سازمان های بیمه گر به علت مشکلات مالی، پرداخت هایی با تاخیر های بسیار طولانی دارند که در جلساتی که با آن ها برگزار شد، قول بهبود پرداخت هایشان را دادند.

وی با اشاره به راس چهارم حوزه سلامت، یعنی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد:   این کمیسیون کمک کننده و رصد کننده برای رفع مشکلات است به این ترتیب که اگر بودجه های کافی در اختیار حوزه سلامت قرار دهد، خروجی آن را هم خود و هم مردم خواهند دید.

 

مطبوعات به دنبال مباحث چالشی در حوزه سلامت هستند

سهرابی با انتقاد از هجمه های کارشناسی نشده علیه جامعه پزشکی، افزود: متاسفانه مطبوعات به دنبال مباحث چالشی در حوزه سلامت هستند تا موجب فروش روزنامه ها و مجلات خود شوند در حالیکه با اشراف به حوزه بهداشت و درمان متوجه خواهید شد که جامعه پزشکی چندین سال عقب نگه داشته شده و اگر درخواست حقی از حقوق خود را داشته باشد، موجب سروصدا در جامعه می شود.

وی ابراز داشت: همه صنوف مشکلات و مباحث خود را دارند اما مطبوعات برای درآمدزایی بیشتر مباحث را به نظام پزشکی کشانده و موجب مشکلات عدیده ای برای جامعه پزشکی می شوند.

این داروساز ادامه داد: از طرف دیگر نظام پزشکی فاقد ابزار رسانه ای است و صدا و سیما نیز همکاری خوبی را با سازمان ندارد. جامعه پزشکی برنامه نقد را می پذیرد اما برنامه هجو را هرگز.  

وی با ابراز نگرانی از پخش برنامه های کارشناسی نشده صدا و سیما افزود: با این هجوها و برنامه های سخیف، اعتماد میان پزشک و بیمار که سرمایه ما نیز محسوب می شود، از دست رفته و ضررهای جبران ناپذیری را به کشور و به خصوص مردم وارد کند.

به گفته سهرابی هرچه همکاری اعضای سازمان با سازمان متبوع خود هارمونی بیشتر و ساز کوک تری داشته باشد، صدای خوش موسیقی زیباتری را موجب خواهد شد که احساس آرامش را به جامعه پزشکی و مردم هدیه خواهد داد.

وی اضافه کرد: امیدوارم تمام کارهای سازمان برآیند رو به بالا و اثر سینرژی مثبت داشته باشد تا بتوانیم کجاوه ای که چند سالی به امانت دست ما سپرده شده است را به سر منزل مقصود برسانیم.

 

ضرورت ارتقای سرانه درمان برای رفاه بیشتر

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه آینده جامعه پزشکی از دو منظر سخت افزاری و نرم افزاری قابل بحث است، ابراز داشت: تکنولوژی ارتقا یافته و خوشبختانه در کشوری زندگی می کنیم که از نظر پزشکی حرف های بسیاری برای گفتن داریم.

 وی ادامه داد: باید رسیدگی بیشتری به جامعه پزشکی صورت گیرد به طور مثال سرانه درمان کشور نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است که باید برای رفاه بیشتر ارتقا یابد. جراحی را تصور کنید که 35 تا 40 سال از عمر خود را صرف تحصیل در پزشکی کرده و تازه می خواهد زندگی کند، بنابراین باید حداقل ها برایش تامین شود.

سهرابی خاطرنشان کرد: در بخش دولتی نیز پزشکان هیات علمی تمام وقت که فوق تخصص گرفته اند، سال ها زحمت کشیده و دود چراغ خورده اند،از آن جایی که نباید در بخش خصوصی فعالیت کنند، باید حداقل های زندگی برای این همکاران نیز فراهم شود.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.