پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی: نظرات نظام پزشکی در تعیین تعرفه ها لحاظ شود

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه به نفع همه است تا نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه ها مد نظر قرار گرفته و لحاظ شود، گفت: سنوات گذشته نشان داد عدم دخالت سازمان نظام پزشکی در تعرفه گذاری نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه مشکلات متعدی را برای همه ایجاد کرد و این تجربیات کمک خواهد کرد تا از تکرار کارهای گذشته برحذر باشیم.

دکتر محسن مصلحی دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با بیان اینکه شورای عالی به عنوان سیاست گذار و وظیفه ای که از طرف نظام پزشکی به آن محول شده است، باید در تعرفه های بخش خصوصی نظرات کارشناسی خود را اعلام کند، گفت: حتی در تعرفه های بخش دولتی نیز می تواند دخیل باشد اما متاسفانه این حق سازمان براساس قانون، در سال های گذشته محدود شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سال های گذشته تاکنون در خصوص تعرفه ها تاکید کرد: در سال جاری بیشتر بر روی مدلینگ تعیین تعرفه (فرآبند تعیین تعرفه ها) با کمک کمیسیون تعرفه و بیمه، معاونت نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی و کمیسیون تخصصی و مشورتی در بخش دولتی و خصوصی و خدمات بستری و سرپایی بر اساس قیمت تمام شده کار کردیم.

 

*تغییر تعرفه ها با فرمول جدید تعرفه گذاری

مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی ادامه داد: عمده تلاش ما آن است که بتوان هر سال با مبنای علمی و واقع نگر، تعرفه ها را مورد بازبینی قرار داد و فرمول تعیین تعرفه ها را به گونه ای داشته باشیم که هر سال بر اساس آن تعرفه ها تغییر یابد.

وی با گلایه از اینکه هر سال تعیین k با مباحث انتقادی همراه بود و در پایان توسط هیات دولت تعیین می شد، افزود: تعیین تعرفه ها به این شکل یک مدیریت مقطعی، فی البداهه و زودگذر بود که سال های سال تکرار می شد هر چند که تغییر این عادت اشتباه  به یک رفتار صحیح  و منطقی سخت است، اما چاره ای جز انجام آن نیست.

مصلحی با تاکید بر اینکه باید برای تعیین تعرفه ها یک برنامه علمی، منطقی و کارشناسی داشته و مبانی آن بر اساس قاعده و به روز باشد، اذعان داشت: امسال نیز با توجه به طرح تحول، مشکلات اعتباری و رکود موجود، شاید امکان عملیاتی شدن مباحث به شکل منطقی وجود نداشته و بر تعیین تعرفه های منطقی و علمی سایه  بیندازد.

وی ادامه داد: در سال های آتی تعیین تعرفه ها با فرآیند جدید صورت می گیرد اما ابلاغ آن، بر اساس واقعیت های جامعه، مسائل اقتصادی و اجتماعی، درصدی کاهش یافته اما در هر صورت با این فرمول جدید، ارزش واقعی یک خدمت و قیمت تمام شده آن مشخص و مستند می شود و اگر امکان ترمیم آن وجود داشته باشد، عدد واقعی مبنای عملکرد قرار گرفته و اعلام می شود.

 

*برخی مسئولان تمایلی به تعیین تعرفه ها بر اساس مبنایی مشخص نداشتند

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اشتباهات برخی نهادهای دولتی، مسئولان و دست اندرکاران که مایل به تعیین تعرفه ها بر اساس مبنایی مشخص نبودند، ابراز داشت: تا کنون تعرفه ها بدون ارائه مستندات و با چانه زنی تعیین می شد که موجب چند نرخی شدن، دریافتهای غیر متعارف، بی اعتمادی مردم و ایجاد بروز مشکلاتی برای جامعه پزشکی می شد.

وی اضافه کرد: اگر مردم، سیاست گذاران و غیره بر این باور باشند که تعیین تعرفه ها باید بر طبق قوانین مشخصی انجام شود،  در صورت ایجاد مشکلات اقتصادی و غیره می توان با توافق، تعرفه ها را تعیین کرد تا همه به آن متعهد باشند.

به گفته مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی در سال های گذشته وزارت بهداشت و بیمه ها همکاری چندان مناسبی را در قبول پیشنهادات نظام پزشکی و انجمن های علمی تخصصی نداشتند، اما امسال توقع می رود که با دید بهتری عمل کنند.

وی با اشاره به جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی در تاریخ سوم دیماه خاطرنشان کرد: پیرواین جلسه رئیس کل سازمان نظام پزشکی با مکاتبات مجدد با وزیر بهداشت، کمیته ای را برای همکاری به وزیر بهداشت معرفی کرد.

مصلحی در خصوص تصویب نهایی برنامه ششم توسعه تصریح کرد: هدف از معرفی این کمیته، درک مشترک،  شنیده شدن حرف های جامعه پزشکی و ایجاد مبنای مشترک برای تعیین تعرفه ها است در غیر این صورت تعهدی برای اجرای تعرفه ای که در آینده اعلام خواهد شد، وجود نخواهدداشت.

وی تاکید کرد: اگر سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده واقعی جامعه پزشکی در تعیین تعرفه ها دخالتی نداشته باشد، توقع دست اندرکران نظام سلامت اعم از وزارت خانه های رفاه و بهداشت و سازمان تامین اجتماعی برای حمایت و دفاع از تعرفه های اعلامی و ترغیب جامعه پزشکی در رعایت این تعرفه ها توقعی غیرمنصفانه است.

به گفته دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی، اگر درتعیین تعرفه ها، جامعه پزشکی دخالت نداشته باشد، چطور باید انتظار داشته باشیم تا سازمان نظام پزشکی بتواند جامعه پزشکی و انجمن های علمی تخصصی  را برای تبعیت از تعرفه ها قانع کند و آن را مبنای نظارت، ارزیابی و عملکردها در پزشکی قرار دهد؟

انتهای پیام/ع    

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.