پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی: ماما دستیار کسی نیست و خود شخصیتی مستقل دارد/ هیچ گاه از ظرفیت حرفه ای واجتماعی ماماها در حوزه سلامت بهره نبردیم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید براینکه ماما دستیار کسی نیست و خود شخصیتی مستقل دارد، خاطرنشان کرد: نکته مناقشه برانگیز نظام پزشکی با وزارت رفاه و غیره در همین نکنته تعریف می شود و هرگونه بسته خدمتی که به نقش مسنقل همکاران ماما توجه نداشته باشد، محکوم به شکست است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در سمینار تبیین نقش ماماها در پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان پستان که امروز صبح در تالار امام خمینی(ره) واقع در بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه سرطاان پستان یکی از سرطان های جدی در کشور و در عرصه جهانی محسوب می شود، گفت: سرطان پستان در جهان و به تبع آن در الگوی ایرانی با تغییرات در الگوی زندگی، تغییر رفتار، سن جمعیت و غیره در حال پیشرفت و گسترش است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 99 درصد مبتلایان به سرطان پستان در گروه جنسی مونث دیده می شوند، خاطرنشان کرد: به این علت پیشگیری اهمیت بیشتری دارد چرا که خطر ابتلا به سرطان به اندازه کافی در خانواده می تواند منجر به ایجاد آشفتگی روحی، روانی و جنبه های مختلف اجتماعی شود.

زالی در خصوص نقش کلیدی بانوان در خانواده ابراز داشت: معمولا مبتلایان به سرطان پستان، مادران ایرانی و یا افرادی هستند که نقش بسیار مهم اجتماعی را در خانواده دارند که فشار مضاعف آثار اجتماعی و روانی خاص خود را به خصوص از لحاظ عاطفی در خانواده ایجاد می کند. 

 

*بین 8 تا 10 هزار مبتلا به سرطان پستان در کشور وجود دارد

وی با ابراز تاسف ازاینکه سن ابتلا به سرطان پستان در کشور 5 تا 10 سال نسبت به نرم جهانی پایین تر است، افزود: به علت اینکه در افراد جوان بافت متراکم پستان و مسائل متفاوت هورمونی قبل از یائسگی از نظر تشخیصی و درمانی متفاوت است، درمان و تشخیص سرطان را با توجه به چگالی بافتی در خانمهای جوانتر مشکل می کند.

رئیس کل نظام پزشکی، آمار قطعی سرطان پستان را طبق گمانه زنی ها بین 8 تا 10 هزار مورد دانست و گفت: این میزان با رشد حدود 5 درصد با آثار تجمعی در سال های آتی رو به فزونی است و به همین علت توجه، شناخت و تبیین ریسک فاکتورها بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی تبیین و باز احصاء فرآیندهای ریسک فاکتوری می تواند به تشخیص به موقع و درمان آن کمک بسیار شایانی راداشته باشد، به طور مثال بحث فامیلی (ابتلای مادر، خواهر و اقوام نزدیک) شانس ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و باید با التفات بیشتری بانوان خانواده مورد توجه سیستم های غربالگری قرار گیرند.

زالی از سن بلوغ زودرس و یائسگی دیررس به عنوان عوامل خطر دیگری نام برد و خاطرنشان کرد:  متاسفانه مواردی از بلوغ های زودرس در نسل جوان تر دیده شده و به علت مصرف برخی داروها و مسائل هورمونی، جا به جایی یائسگی را در سن فیزیولوژیک خود شاهد هستیم که می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

وی ادامه داد: پس از یائسگی، افزایش وزن و استفاده خاص الگوی غذایی،غلظت فعالیت های فیزیکی، فقدان فعالیت های ورزشی، استرس و هیجانات جزو ریسک فاکتورهای سرطان پستان است و شناسایی آن ها موجب خواهد شد زودتر از موعد افراد در معرض خطر شناسایی شوند.

 

*درمان موثر سرطان پستان با تشخیص آن در فازهای اولیه

رئیس کل نظام پزشکی با تاکید براین که نکته بسیار مهم در سرطان پستان که مهمترین راهبرد رسیدن به هدف در ابعاد درمانی است، پیش آگهی طولانی مدت و میان مدت، است که با موفقیت و اثر بخشی درمان های مختلف و متنوع سرطان پستان و تشخیص زودرس آن، ارتباطی مستقیم و معنادار دارد، افزود: اگر تشخیص سرطان در فازهای اولیه باشد، درمان موثر تر خواهد بود و بالعکس.

وی با ابراز خرسندی مبنی بر اینکه سرطان پستان به خوبی درمان پذیراست و این مهم نقش پیشگیری را بیش از گذشته مورد توجه قرار می دهد، تصریح کرد: می توان از لفظ علاج بسیاری از بیماران در مراحل اولیه تشخیص این بیماری گفت که اهمیت پیشگیری را بیش از پیش مشخص می کند و آگاهی بخشیدن ازابتلا به سرطان پستان هدف اول رسیدن به این مهم است.

زالی استاندارد سازی روش های تشخیصی و درمانی، افزایش روش های مهارتی برای همکاران گروه های سلامت و تشخیص زوردس سرطان پستان را سه موضوع اصلی در سرطان پستان برشمرد و گفت: تمام اهداف نظام سلامت کشور در سرطان پستان که جزو شایع ترین سرطان ها در بانوان ایرانی است، باید مختوم به این سه محور باشد.

 

* هیچ گاه از ظرفیت حرفه ای واجتماعی ماماها در حوزه سلامت بهره نبردیم

وی با بیان اینکه آموزش مهارتی همکاران حوزه سلامت و تشخیص به موقع و زودرس دو محور اصلی این مهم است، تاکید کرد: متاسفانه علی رغم پیشینه حرفه ای گروه مامایی در کشور، سال های متمادی حضور حرفه ای این گروه از دانش آموختگان حوزه سلامت در عرصه سلامت حداقل بوده و هیچ گاه از ظرفیت حرفه ای واجتماعی آنها در حوزه سلامت بهره نبردیم.

رئیس کل نظام پزشکی عدم اشتغال مقتضی، پایین بودن سطح اشتغال در ماماها و بیکاری آن ها را مسئله مزمن آزار دهنده عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه برنامه مدونی برای بهره جستن از دانش آموختگان این  گروه در حوزه سلامت نداشتیم که موجب بروز خلا های بسیار زیادی در حوزه سلامت برای بانوان ایرانی و توجه کمتر به آن ها شده است.

وی در خصوص نقش ماماها در سن بلوغ دختران و تجربه طوفانی از مسائل هورمونی، اجتماعی، روان شناختی و خانوادگی  آنهاخاطرنشان کرد: مشاوره منطقی به دختران جوان قبل از بلوغ و طی کردن دوران بسیار پر فراز و نشیب بلوغ، از خلاهای بزرگ نظام سلامت ماست که تقریبا هیچ برنامه مدونی را برای آن تدوین نشده است.

زالی اضافه کرد: در یائسگی نیز مانند بلوغ، طوفانی از مشکلات هورمونی، اجتماعی و غیره وجود دارد و به علت عدم وجود برنامه ای مدون، از ظرفیت گروه مامایی بهره مند نشده ایم در حالی که می توان در سرطان پستان، در زمینه الگوی غذایی، ورزش، تغییر وزن و فاکتورهای خطر در دوران یائسگی، قبل و پس از آن از ماماها بهره برد.

 

* نگاه حداقلی به ماماها می تواند آسیب رسان باشد

وی با گلایه ازاینکه برنامه ای جامع، مبسوط و موسع برای همکاران متخصص زنان و ماماها در مراقبت دوران بارداری وجود ندارد، گفت: نقش ماما تنها در اتاق زایمان و زایمان طبیعی خلاصه نمی شود و این نگاه حداقلی به ماماها می تواند آسیب رسان باشد.

به گفته رئیس کل نظام پزشکی از منظر اقتصادی، اجتماعی، افزایش کیفیت وضعیت شاخص های سلامت، ترویج زایمان طبیع، تقلیل ریت سزارین و بالا بردن سطح سلامت بانوان ایرانی، ماماها شایستگی و استحقاق خوبی برای ورود به این مهم را داشته  و می توان بر روی آن ها سرمایه گذاری کرد.

وی با اطمینان از ظرفیت خوب علمی و مهارتی موجود در ماماهای کشور، تصریح کرد: متاسفانه بهره کافی از این ظرفیت موثق در حوزه سلامت نمی شود و شاید برگزاری چنین سمینارهایی، قدم خجسته ای برای استفاده از ظرفیت این گروه در نظام سلامت کشور شود.

زالی ابراز داشت: در سازمان نظام پزشکی، خانه اصلی همکاران ماما، عمدتا مسائل تلخ صنفیشان مورد توجه واقع می شود و فکر می کنم زمان خوبی است که به بازبینی نقش ماماها در کشور نیز توجه شود.

به گفته وی در مطالعه ای تطبیقی انجام شده، کمترین تکلیف برای ماماها در حوزه سلامت تعریف شده  و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته چون انگلستان، بالاترین وظیفه حوزه سلامت برای ماماها تعریف شده است. اگر چنین اتفاقی در کشورمان رخ دهد، بیکاری و اشتغال ماماها به عنوان دغدغه مزمن آزاردهنده حذف خواهد شد.

 

*ضرورت نقش مستقل ماماها در طرح پزشک خانواده

وی ادامه داد: البته رسیدن به این نقطه مطلوب دور از دسترس نیست و نیاز به همکاری همه دارد. این حرکت خجسته و حضور همکاران ماما به عنوان پیش قراولان پیشگیری و بالا بردی سطح آگهی و افزایش تجمیعی مهارت که یکی از اهداف نظام سلامت برای ریشه کن کردن سرطان است را به فال نیک گرفته و برایشان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

وی با تاکید بر اینکه درنظام پزشکی محور و شالوده مشکلات ماماها در نظام سلامت، استفاده بهینه از ظرفیت آن ها است، گفت: نظام پزشکی پیگیر بستن قرارداد بیمه ها با ماما، افزایش تعداد اقلام دارویی در نسخ دارویی آن ها، درخواست سونوگرافی توسط ماماها و اعتبار آن توسط سازمان های بیمه گر و نقش مستقل آن ها در پزشک خانواده است.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.