پنجشنبه، 30 فروردین 1403

جامعه پزشکی بیش از هر چیز به نقد خود از درون نیازمند است

 جامعه پزشکی بیش از هر چیز به نقد خود از درون نیازمند است
وزیر بهداشت با اشاره به این که نیاز اصلی کشور اخلاق مداری و حدود احترام است ؛گفت : ما در جامعه پزشکی بیش از هر چیز به نقد خود از درون نیاز داریم و علاقه مندیم در عمل هم ثمربخش باشیم.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی سید حسن هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در همایش «اخلاق و حقوق حرفه‌ای، قوانین و حقوق پزشکی» که صبح امروز در سالن همایش های برج میلاد آغاز به کار کرد بیان داشت : بطور مکرر از ما در مورد رفتار و اخلاق در جامعه پزشکی و فعالیت های حرفه ای آنها سوال می کنند و پاسخ واحد من نیز این است که اگر اخلاق در جامعه ای سقوط کرد همه ارکان آن جامعه سقوط می کند و این امر مختص به جامعه پزشکی نیست.

وی با بیان این که یکی از غصه های ما امروز عدم توجه به مبانی اخلاقی است ، افزود : علیرغم آن که حرف اخلاق را زیاد در جامعه می زنیم اما در عمل به آن کمتر توجه می شود و این در حالی است که باید اخلاق و احترام در زندگی شخصی و اجتماعی مبنای روابط باشد .

وی ادامه داد : کشور اگر بخواهد ساخته شود باید حدود احترام رعایت شود، ما در این هفته از وحدت زیاد صحبت می‌کنیم و این مسئله اساس دعوت اسلام به یکتاپرستی و برادری است اما در رفتارهای سیاسی چه می کنیم؟ آیا به آن پایبند هستیم؟

وزیر بهداشت به سخنرانی رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو اشاره کرد و گفت: 16 آذر که در دانشگاه خدمت رئیس جمهور رفته بودم در دلم غصه گرفت چرا که 80 دقیقه ایشان سخنانی را شنیدند که لحن خشونت از آن می‌بارید و در جمع نیز مرگ بر این و مرگ بر آن سر داده شد. آنهم روسای جمهور گذشته، واقعاً به چه سمتی در حال پیش رفتن هستیم؟

وی با تاکید بر این که در جامعه پزشکی بیش از هر چیزی به نقد خود از درون نیازمندیم ادامه داد: باید در عمل هم ثمر بخش باشیم و اینطور نباشد که از یک تریبون جامعه پزشکی را مورد تمجید قرار داده و از آن تعریف کنیم اما در مقابل دریچه ای را به روی 80 میلیون نفر باز کرده و اطلاعات دروغ منتشر کنیم که انصاف نیست .

وزیر بهداشت با اشاره به این که سرمایه بزرگی به نام اعتماد مردم داریم اظهار داشت :  طی 15 سال گذشته روی افکار عمومی طوری کار شده که سرمایه های اجتماعی از بین برود و این مختص جامعه پزشکی نیست و نفوذ رخ داده است.

هاشمی با ابراز تاسف از این که برخی افراد گروههای اجتماعی را مقابل هم قرار می د هند بیان داشت : باورم این است که خیلی مهم نیست کسانی که این کار را می کنند چه ظاهری دارند و در کدام حزب و گروه فعالیت می کنند اما هر کس که در جهت تخریب  سرمایه های اجتماعی افشاگری کند در جهت منافع مردم ، انقلاب و آرمان های شهدا کار نکرده است.

*** حاشیه هایی  که علیه گروه پزشکی طی 10 سال گذشته صورت گرفته با هیچ صنفی نشده است

وی با بیان این که در هر صنفی مشکل وجود دارد گفت : هیچ دستگاهی مانند گروه پزشکی ، پرستاری و آزمایشگاهها را ندیدم که در اقصی نقاط کشور بر حسب نوع دوستی به مردم خدمت کنند و کاری که با گروههای پزشکی در طی ده سال گذشته شده است با هیچ صنف دیگری نشده است.

هاشمی با اشاره به این که باید سرمایه ارزشمند اعتماد مردم را حفظ کنیم اذعان داشت : بیش از هر زمانی باید خود را نقد کنیم و راهش جریمه و مجازات نیست بلکه خود صنف باید این کار را انجام دهد و منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح دهیم .

 

وی با بیان این که اگر نظارت ها خوب نباشد دچار خسران می شویم ادامه داد: انجمن ها باید مراقب همکاران خود در سراسر کشور باشند و قانون نیز ظرفیت های خوبی را در اختیار نظام پزشکی و انجمن ها قرار داده است که آرزویم این بود تا در این دوره صنف پزشکی خیلی بیشتر از این از اختیارات خود استفاده می کرد.

**تخریب گروههای اجتماعی به معنای از بین بردن همه چیز است

وزیر بهداشت با اشاره به این که برخوردها باید بازدارنده باشد تصریح کرد : نباید بخشی نگر باشیم بلکه منافع مردم و کشور را در نظر بگیریم و تحقیر گروههای اجتماعی مختلف در جامعه به معنای از بین بردن همه چیز است لذا باید با افرادی که به نوعی دچار غفلت شده اند برخورد بازدارنده داشته باشیم.

 

وی افزود : افرادی در بین ما هستند که به اشتباه لباس ما را پوشیده اند که باید با آن ها برخورد کنیم تا در دراز مدت قضاوتی که وجدان های بیدار در قبال ما خواهند کرد قضاوتی درست باشد.

 

هاشمی ابراز داشت : باید خود مراقبتی را انجام دهیم  و نقش جامعه پزشکی در سلامت و پیشرفت کشور نیز درگروء محترمانه بودن این گروه اجتماعی است و باید حرمت امامزاده را متولی نگاه دارد.

 

وی در خاتمه یاد آور شد : قوه قضائیه مسوول رعایت حقوق شهروندی است و اگر می خواهیم این حقوق خدشه دار نشود باید به نحوی عمل کنیم که حقوق مردم رعایت شود .

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.