شنبه، 1 اردیبهشت 1403

درخواست نایب رئیس شورایعالی سازمان نظام پزشکی از رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس : به معضلات جامعه آزمایشگاهی کشور رسیدگی شود

درخواست نایب رئیس شورایعالی سازمان نظام پزشکی از رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس : به معضلات جامعه آزمایشگاهی کشور رسیدگی شود

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر محمد صاحب الزمانی نماینده جامعه آزمایشگاهیان و نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی در نامه ای خطاب به دکتر علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به مشکلات و مسائل جامعه آزمایشگاهی کشور علیرغم پیگیری های مکرر از سوی انجمن های مربوطه و عدم دریافت پاسخ از سوی مسوولان ذیربط شد.

متن نامه دکتر صاحب الزمانی در ذیل آمده است :

جناب آقای دکتر علی نوبخت

ریاست محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

 

سلام علیکم

احتراما متعاقب مذاکره حضوری به پیوست 124 برگ زونکن مکاتبات مجمع انجمن های تشخیص پزشکی کشور (انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، انجمن آسیب شناسی ایران، انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران و انجمن ژنتیک پزشکی ایران) جهت استحضار و بررسی تقدیم می گردد. خاطر عالی را مستحضر می دارد که متاسفانه مسئولین ذیربط توجهی به این مکاتبات که کاملا کارشناسی و علمی می باشد ننموده و آنچه خود تشخیص می دهند اقدام می کنند که این رویه موجب انزوای کارشناسان و خبرگان کشوری بوده و بدعت غلطی را در پی خواهد داشت که تداوم آن به صلاح برنامه ریزی و سیاست گذاری کشور نمی باشد. واقعا جای سوال است آیا مسئولین دچار تکبر و غرور شده اند و یا نخوت و بی مسئولیتی آن ها در بر گرفته است که این چنین عمل نموده و حتی بعضا وقتی را جهت مذاکره علیرغم درخواست های مکرر به انجمن های آزمایشگاهی نمی دهند.

خلاصه ایی از یک مورد را در چند بند به شرح زیر بیان می دارد:

1- در شروع ویرایش کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی و تشخیصی علیرغم اظهارات مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ویژه معاون درمان هیچ گونه مشاوره ایی و مذاکره ایی با انجمن های آزمایشگاهی به عمل نیامد. آن ها در جلسات مختلف اظهار می نمودند که با تمام انجمن ها به توافق    رسیده اند در صورتی که این اظهارات نادرست بوده و حتی وقت نمی دادند که مذاکره ایی صورت گیرد.

2- متاسفانه این نوع برخورد در سال 1393 و قبل از آن باعث شد K پاراکلینیک و آزمایشگاه 20000 تومان در دولت تصویب شود و به دلایل نامعلومی بخشنامه کردند که این K در سال 1393 قابل اجرا نیست و ضرایب ارزش نسبی تست ها نیز بدون کارشناسی و استنادات علمی تعیین شد.

3- انجمن های آزمایشگاهی با پیگیری های متعدد موفق به ملاقات حضوری با وزیر محترم بهداشت شدند و خدمت ایشان مسائل را مطرح نمودند. ایشان اذعان داشتند که در حق آزمایشگاه ها ظلم شده است و دستور تشکیل کارگروه تخصصی تعیین ضرایب ارزش نسبی تست های آزمایشگاهی را دادند. کارگروه مذکور با حضور نمایندگان انجمن های سه گانه و نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورایعالی نظام پزشکی و متخصصین اقتصاد سلامت تشکیل شد. معاونت درمان علیرغم دستور وزیر محترم از صدور ابلاغ به اعضا کارگروه خودداری کرد. با توجه به دستور وزیر، کارگروه حدود هشت ماه و سه هزار ساعت نفر کاری با زحمات طاقت فرسا و استفاده از تمام مراجع علمی دنیا کتاب ارزش نسبی ضرایب تست های آزمایشگاهی را تدوین نمود و در بهمن ماه سال 1394 خدمت وزیر محترم ارائه کرد. مقرر بود که به سرعت کارگروه ویژه دبیرخانه شورایعالی بیمه تشکیل و موضوع بررسی گردد تا در ویرایش جدید کتاب ضرایب اصلاح گردد. کارشناسی اولیه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور رئیس و کارشناسان دفتر شورایعالی سیاست گذاری بیمه وزارت بهداشت و آزمایشگاه مرجع سلامت مطرح و مراتب کتاب مورد تایید قرار گرفت و کتاب به دبیرخانه شورایعالی بیمه ارجاع گردید. تا کنون پس از سپری شدن پنج ماه، جلسه کارگروه تشکیل نشده است و پیگیری های متعدد اینجانب نیز تا کنون به بی نتیجه مانده است.

4- جالب توجه این است که K آزمایشگاه در سال 1393، 20000 تومان تعیین شد. البته اعلام کردند قابل اجرا نیست و در سال 1394 به 17000 تومان کاهش یافت و در سال 1395، 19000 تومان تعیین شد که این فراز و نشیب های عجیب و غریب نشان از عدم کارشناسی و محاسبات علمی می باشد.

5- وزارت بهداشت، وزرات رفاه، دبیرخانه شورایعالی بیمه و در نهایت دولت چرا به پیشنهاد تخصصی انجمن های علمی و نظام پزشکی ارزشی قائل نیستند و جای سوال، تعجب و تاسف است.

6- نظام جمهوری اسلامی بر پایه و اساس منطق قوی دین مبین اسلام تشکیل شده و اولا تر از دین اسلام، دینی نیست. چرا برخی از مسئولین این نظام چنین عمل می کنند؟

7- مستدعی است با توجه به پیشگفت دستور بررسی و اقدام عاجل صادر فرمایید.

                           

                 دکتر محمد صاحب الزمانی

               نماینده جامعه آزمایشگاهیان و نائب رئیس شورایعالی نظام پزشکی

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.