پنجشنبه، 9 فروردین 1403

بدهی 4 هزار میلیاردی تامین اجتماعی به‌وزارت بهداشت

وزیر بهداشت گفت: طرح تحول سلامت به بن‌بست نرسیده و تنها مشکلاتی دارد که آن هم از خود طرح نیست، ما بعد از انقلاب اسلامی نتوانستیم عدالت مورد انتظار را در حوزه خدمات سلامت در تمام کشور ایجاد کنیم.

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت با حضور در غرفه باشگاه خبری توانا، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان در پاسخ به این سوال که چرا دکتر نوبخت که همیشه یکی از مشوقین اصلی طرح تحول سلامت بوده است هم‌اکنون به این طرح انتقاد دارند و همچنین پشتوانه فکری طرح تحول سلامت چه بوده است؟ گفت: طرح تحول سلامت طرحی نو و متعلق به نظام است و همه از رهبر معظم انقلاب گرفته تا تمام گروه‌های سیاسی و در عین حال مجلس و دولت از آن حمایت کردند؛ این طرح در هیأت وزیران تصویب و بخشی از آن مثل تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه، وزارت رفاه با حضور بیمه‌ها تائید و در سازمان مدیریت کارشناسی شد.

وی افزود: دستگاه‌هایی که باید از این طرح حمایت کنند مشخص هستند. وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت مسئول تأمین مالی طرح و وزارت بهداشت مجری آن است و لازم است به حمایت از این طرح ادامه دهند و پشت وزارت بهداشت را خالی نکنند.

وزیر بهداشت افزود: طرح تحول سلامت به بن‌بست نرسیده و تنها مشکلاتی دارد که امیدوارم هرچه زودتر برطرف شود و باید گفت این مشکلات نیز مربوط به خود طرح نمی‌شود، همه یعنی استانداران، نمایندگان و به ویژه مردم از آن راضی هستند البته باید گفت که این رضایت نسبی است چون واقعاً کشور ما نتوانست بعد از انقلاب عدالت مورد انتظار را در حوزه سلامت در تمام کشور ایجاد کند.

وزیر بهداشت گفت: همچنین ما بعد از انقلاب نتوانستیم بیمه‌های کارآمدی تشکیل دهیم که در این مواقع برای حفاظت مالی ارائه خدمت دهند تا مردم دغدغه‌ای بجز بیماری نداشته باشند به هر حال به نظر می‌رسد وزارت بهداشت وظیفه خود را انجام داده است. ادعا نمی‌کنیم که نقصی نداشتیم زیرا توانمندی محدودی داریم اما امیدواریم همه شرکا به وظیفه خود عمل کرده و امیدی که به واسطه اجرای این طرح در دل مردم ایجاد شده است را به یأس تبدیل نکند.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که چرا سیاسیونی که حامی طرح تحول سلامت بوده‌اند هم‌اکنون به مخالفین آن تبدیل شده‌اند،گفت: بنده از آقای نوبخت (رئیس کمیسیون بهداشت مجلس) شنیدم که همه از طرح حمایت و تعریف می‌کنند، این طرح هم در مجلس و هم در خارج از آن مورد حمایت است اما آنچه برای ما مهم‌تر است رضایت مردم است که وجود دارد و امیدوارم ادامه یابد. هم‌اکنون 3 سال و خورده‌ای از عمر دولت گذشت و چند ماه دیگر از خدمت ما نمانده است، آنچه برای ما مهم است ادامه طرح است و بهتر است همه بدانند مردم در حوزه بهداشت و درمان فشار زیادی را تحمل نمی‌کنند.

هاشمی افزود: در ابتدای شروع کار دولت قبل مسائل دارو و درمان به یک بحران تبدیل شد و این مسأله می‌تواند تکرار شود. باید بدانیم سیاست‌های مقام معظم رهبری صرفاً برای موعظه نبوده و باید حتماً اجرایی شوند، اگر همه دستگاه‌ها این سیاست‌ها را مبنا و سرلوحه کار خود قرار دهند مشکلات مردم برطرف و به مسیر خوبی رهنمون خواهیم شد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آقای نوربخش گفته‌اند بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت زیاد نیست و این ها همه جوسازی رسانه‌ای است، گفت: مبلغ بدهی بیمه کاملاً مشخص است البته باید بدانیم تأمین اجتماعی این رقم‌ها برایش زیاد نیست ولی 4 هزار میلیارد برای وزارت بهداشتی که بدهی زیادی به پزشکان، داروخانه‌ها و پیراپزشکان و آزمایشگاه‌ها دارد عدد قابل توجهی است.

وی افزود: می‌توانیم به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها مراجعه و از آنها سئوال کنید که چند وقت است دریافتی نداشته‌اند؟ از اول امسال تاکنون مردم حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کرده‌اند اما تا امروز ما بابت بدهی خود از بیمه‌ها رقمی دریافت نکرده‌ایم یا دکتر نوربخش چنین چیزی را نگفته است یا احتمالاً به نحوی دیگر بیان شده است البته باید دانست این بدهی در مقایسه با بیمه سلامت کمتر است.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که علت غیبت یک ماهه شما در هیأت دولت چه بوده است، گفت: بنده خیلی اوقات حضور ندارم اما این مسئله به دلیل ماموریت‌ها و بازدیدهای داخلی کشور است و مشکل خاصی در دولت وجود ندارد. دولت یکپارچه است، کار انجام می‌دهد و باید بدانید که کار اجرایی بسیار سخت است و مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف دولتی وجود دارد که مهمترین آنها پول است که امیدوارم بدهکاران ما زودتر این بدهی را بپردازند تا ما هم از شرمندگی طلبکاران خود بیرون آییم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که طلب‌ها کی وصول می‌شود، گفت: وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه باید سریعتر مشکلات خود را با عرضه اوراق قرضه به بازار حل کنند و هم‌اکنون مشتریان جدی برای این اوراق وجود دارد که اگر این کار انجام شود ظرف یکی دو هفته آینده بدهی پرداخت می‌شود و تا اندازه زیادی مشکلات حل خواهد شد البته باید بگویم لازم است تامین اجتماعی بدهی خود را پرداخت کند و ضرورت دارد حتماً اقدام جدی از طرف وزیر و سازمان برنامه و بودجه صورت گیرد تا ما بتوانیم بدهی خود را به بخش خصوصی، آزمایشگاه، داروخانه‌ها بپردازیم. داروخانه‌داری که یک میلیارد و خورده‌ای طلب دارد مشکلات و هزینه‌های زیادی دارد، تامین اجتماعی باید به این موارد توجه کند.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.